ته روانچی از بازگشت حق رای ایران در سازمان ملل خبر داد

ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802628

مجید تهت روانچی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از بازگشت حق رأی ایران در این سازمان بین المللی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سفیر ایران و نماینده دائم سازمان ملل متحد شنبه شب به وقت محلی تایید کردند که بدهی های معوق ایران به سازمان ملل پرداخت شده و پس از دریافت آنها در نیویورک، طبیعتاً حق رای کشورمان باید اوایل هفته جاری (دوشنبه) بازگردانده شود.

کره جنوبی بیش از 18 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به صورت معوقه به تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است.

به گزارش ایرنا، تخت روانچی پیشتر در 24 دی ماه اعلام کرده بود که رایزنی با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رای ایران و واریز حق عضویت ایران در این سازمان بین المللی را آغاز کرده ایم و امیدواریم هر چه زودتر این موضوع حل شود. تا حد ممکن.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد همواره متعهد به پرداخت به موقع حق و حقوق خود بوده است و این را در عمل نیز ثابت کرده ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه برای دومین سال متوالی به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران با مشکل پرداخت حق عضویت مواجه شده ایم.

وی افزود: تحریم های سرکوبگرانه آمریکا نه تنها حوزه های مختلف از جمله دارو، تامین کالاهای انسانی، تجهیزات پزشکی و… را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه کار سازمان ملل را نیز مختل کرده است.

به گزارش یونهاپ به نقل از نمایندگان دولت کره جنوبی، کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره امکان استفاده از دارایی های مسدود شده تهران برای پرداخت هزینه عضویت در سازمان ملل هستند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری کره جنوبی به نقل از منابع دولتی گزارش داد که کره جنوبی با ایران دیدار کرده است تا پیشنهاد استفاده از دارایی های مسدود شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا برای کمک به پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل را بدهد و بازگرداندن حق رأی شما قابل مذاکره است.

ایران بیش از 7 میلیارد دلار دارایی در دو بانک کره جنوبی از جمله بانک صنعتی کره (IBK) و ووری بانک دارد که به دلیل تحریم های شدید و یکجانبه آمریکا مسدود شده بودند.

ایران برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده خود که موضوعی حساس در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی است، فشار می آورد.

به گزارش یونهاپ، مقامات آشنا با مذاکرات ایران و کره در این زمینه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دو طرف به دنبال استفاده از این دارایی ها برای حل معوقات ایران با سازمان ملل هستند.

یک مقام مسئول به یونهاپ گفت: دولت ما در این زمینه با دولت ایران رایزنی کرده و در حال مذاکره با آمریکا و سازمان ملل است.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران به دلیل افزایش معوقات عضویت در سازمان ملل، حق رای خود را از دست داده است.

بر اساس ماده 19 منشور سازمان ملل متحد، حق رای یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد زمانی تعلیق خواهد شد که معوقات معادل یا بیشتر از مبلغ پرداخت شده ظرف دو سال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید