توافق اولیه رفع مطالبات مالی ایران با بانک خارجی


ساعت: 20:23
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821886

وزیر امور خارجه گفت: با یکی از بانک های خارجی برای رفع مطالبات مالی ما توافق شده است و دیروز هیاتی از یکی از کشورها برای نظارت بر روند اجرایی و انجام مذاکرات و توافق اولیه در خصوص زمان و زمان در تهران حضور داشتند. چگونه این مبالغ را آزاد کنیم.» ما اقدام کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امشب (چهارشنبه 24 فروردین) میزبان فواد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار با همتای عراقی خود، در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ابتدای این نشست خبری ضمن خوش آمدگویی به همتای عراقی خود گفت: امروز درباره موضوعات مختلفی صحبت کردیم. اهمیت لغو روادید بین دو کشور در موضوعات دوجانبه از جمله موضوعات مطرح شده در مذاکرات دوجانبه امروز مورد تاکید قرار گرفت. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به دوری دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا، بتوانیم تردد اتباع دو کشور را در مرزهای زمینی گسترش دهیم. طبیعتا صنعت گردشگری بین دو کشور می تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر روابط داشته باشد.

امیر عبداللهیان افزود: از طرف عراقی خواستیم این موضوع را پیگیری کند که اتباع دو کشور با خودروهای شخصی و به همراه خانواده به استان های دو کشور سفر کنند.

وی گفت: ما می توانیم در ماه های آینده روابط را در زمینه های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماهه پایانی دولت سیزدهم، حجم مبادلات تجاری و همکاری های دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر و به نصف کاهش یافته است. ما بر نقش مهم مناطق عراق و نقش دولت عراق در ایجاد تفاهم منطقه‌ای تاکید کردیم و بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای با مردم منطقه تاکید کردیم و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایران و عربستان استقبال کردیم. ما امیدواریم که منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه بیشتر باشد.

وی افزود: بر سر توسعه در یمن توافق کردیم و از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر رفع محاصره انسانی و گفتگوهای یمنی و یمنی استقبال کردیم. در سوریه، ما با اشغال پایگاه های نظامی در بخش هایی از سوریه مخالفیم و مردم سوریه باید با توجه به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

وی گفت: «تحولات اخیر در افغانستان مورد بحث قرار گرفته است و ما از تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می کنیم. یک حادثه ناگوار در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد. با اهدای گل تلاش شد تا نشان داده شود که دشمنان مشترک دو کشور قادر به توطئه برای ایجاد مشکل و بلاتکلیفی در مرزها و روابط مشترک دو کشور نخواهند بود. ما همچنین معتقدیم که به رسمیت شناختن هیئت حاکمه افغانستان در گرو تشکیل یک دولت فراگیر در آن کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی برخی از دارایی های ایران گفت: برای رفع مطالبات مالی ما با یک بانک خارجی توافق شده است. دیروز هیاتی از یکی از کشورها برای نظارت بر اجرای آن در تهران بود که «با بانک مرکزی و ستاد اقتصادی وزارت امور خارجه درباره زمان بندی و تخصیص این اعتبارات به توافق اولیه رسیدیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید