توافق اولیه میراث فرهنگی با آغاز تحقیقات در مورد کشف مزار شهدای قیام گوهرشاد

ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803343

یک حقوقدان گفت: میراث فرهنگی خراسان رضوی با پیشنهاد اولیه برای آغاز بررسی علمی تدفین های احتمالی از زمان قیام گوهرشاد موافقت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی وکیلی استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با صبح توس گفت: .

وی افزود: در صورت همکاری در حوزه میراث فرهنگی، اقدام جدی، با کیفیت، مستند و معتبر برای بررسی تدفین احتمالی قیام گوهرشاد امکان پذیر است.

یک استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه باید تاریخ شفاهی و اسناد مکتوب در این زمینه را جمع بندی کنیم، گفت: گمانه زنی علمی در این زمینه سخت و ممکن است، اما روش علمی است.

وی اعلام کرد: میراث فرهنگی خراسان رضوی با این پیشنهاد اولیه برای آغاز بررسی علمی تدفین های احتمالی از زمان قیام گوهردشاد موافقت کرده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به دلایل عدم توجه به این ماجرای تاریخی گفت: باید یک تیم علمی متخصص برای درک حقیقت ماجرای گوهرشاد تشکیل شود چرا که اقدام مهمی است.

وی افزود: محل های احتمالی تدفین شهدای حادثه گوهرشاد زمینی چند هکتاری است که امروز ساختمان هایی در آن مناطق ساخته شده است و اقدامات و تحقیقات باستان شناسی دشواری خاصی دارد.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در گورستان کوهسنگی، گلشور و خشتمال اجساد دیگری به تنهایی دفن شده اند و اگر به جنازه ای برخوردیم باید ارتباط آنها با قیام گوهرشاد به دقت بررسی شود.

وی افزود: نهادهای مسئول در این حوزه باید برای یافتن محل دقیق قبرهای دسته جمعی شهدای قیام هوهرشاد هماهنگ باشند و همه امکانات را در یک جهت قرار دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید