توافق ایران و آژانس کمکی ارزشمند به مذاکرات وین است

ساعت: 21:35
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792505

این دیپلمات ارشد روسی گفت: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک ارزشمندی به مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “سهم ارزشمندی” به مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در وین خواند.

اولیانوف در توییتر خود نوشت: توافق ایران و آژانس در مورد کرج کمک ارزشمندی به مذاکرات وین درباره احیای آژانس است.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) از توافق ایران و آژانس خبر داد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تایید توافق با ایران، سپس از نصب دوربین‌های این آژانس در مجموعه تسا کرج در روزهای آینده خبر داد.

به گفته این آژانس، دوربین‌هایی که در روزهای آینده نصب می‌شوند، جایگزین دوربین‌هایی می‌شوند که اوایل امسال (به دلیل آسیب‌های ناشی از خرابکاری هسته‌ای) از تاسیسات کرج خارج شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات باقیمانده با پادمان ها با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش گفت: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تاسیسات کرج، تحول مهمی برای فعالیت‌های آژانس برای راستی‌آزمایی و نظارت بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. این قرارداد به ما این امکان را می دهد که به طور مداوم در این مرکز به روز (فعالیت ها) باشیم.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم به گفتگوهای سازنده خود برای رسیدگی و حل و فصل مسائل امنیتی باقی مانده در ایران ادامه دهیم.

پیش از این نیز گزارش شده بود که ایران در اقدامی داوطلبانه به آژانس اجازه داد دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسا کرج را با دوربین‌های جدید تعویض کند.

بر اساس این گزارش، نکته حائز اهمیت این است که صدور این مجوز به هیچ وجه مغایر با قانون مجلس شورای اسلامی نیست و بر اساس همین قانون، تصاویر ثبت شده توسط این دوربین های جدید مانند گذشته در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت. ایران امن خواهد بود.

توافق ایران و آژانس همزمان با مذاکرات لغو تحریم ها در وین اعلام شد.

دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم ها از پنجشنبه گذشته در وین آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات است.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا نیز در این مذاکرات با نمایندگان 1+5 بدون حضور ایران شرایط بازگشت به برجام را مطرح کرد اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم تضمین ماندن در برجام یا لغو تمامی تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد. دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید