توافق در هاله ای از ابهام / تعلیق بهبود در آخرین مرحله باقی می ماند

توافق در هاله ای از ابهام / تعلیق بهبود در آخرین مرحله باقی می ماند

روز جدید یک سال از آغاز مذاکرات برای احیای برجام بین ایران و اعضای گروه 1+5 می گذرد. مذاکراتی که باید در مدت کوتاهی به نتیجه می رسید، بی نتیجه مانده و سرنوشت آنها در تاریکی است.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در هفته‌های اخیر با خروج هیئت‌ها از وین به بن بست رسیده است.

در این میان ایران و آمریکا یکدیگر را مقصر رکود و سنگسار دانسته اند تا به نتیجه برسند، اما هنوز جای دیپلماسی بیشتر وجود دارد.

مقصر کیست؟

ایران و آمریکا یکدیگر را مقصر این وضعیت می دانند و تاکید می کنند که طرف مقابل باید با اتخاذ تصمیمات سیاسی به این روند پایان دهد. برخی منابع خبری بر این باورند که اختلاف بر سر خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی یکی از موضوعاتی است که دو طرف هنوز درباره آن به توافق نرسیده اند.

اما با وجود مخالفت برخی از اعضای کنگره و تلاش های لابی صهیونیستی برای خنثی کردن این مذاکرات، جو بایدن همچنان دیپلماسی را بهترین راه برای رفع نگرانی های واشنگتن در مورد ایران می داند.

ایران نیز از وجود این توافق صحبت می کند. سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اخیراً در جریان سفر انریکه مورا به تهران افزود: مورا نکاتی را در این سفر داشت و می خواست با ما تبادل نظر کند. ما مشکلات خود را به نماینده اتحادیه اروپا گفتیم. سفرهای آنها برای رهایی از وضعیت فعلی انجام شد. وی پاسخ های تهران را دریافت کرده و همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم و هنوز پاسخ جدیدی دریافت نشده است.

ایران و آمریکا همدیگر را تحریم می کنند

همزمان مرزهای ضمنی بین دو کشور ترسیم می شود. آمریکا علاوه بر افزودن برخی مقامات ایرانی به فهرست تحریم های خود، بارها تاکید کرده است که در صورت شکست مذاکرات، واشنگتن به «گزینه های دیگر» متوسل خواهد شد. ایران «بازگشت ناپذیر» است.

تهران همچنین سیاست تحریم مقامات آمریکایی را در دستور کار خود قرار داده است، چرا که اخیراً 50 مقام آمریکایی را به اتهام دست داشتن در ترور سردار قاسم سلیمانی تحریم کرد و روز گذشته نیز 24 مقام آمریکایی دیگر را به فهرست تحریم شدگان ایران اضافه کرد. سابق.

آیا گره کور باز می شود؟

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بن بست «حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی» یکی از مهم ترین اختلافات تهران و واشنگتن است.

جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که رئیس جمهور با ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، درباره «تروریسم» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توافق رسیده است. پیش از این رابرت مالی در نشست دوحه تاکید کرده بود که تحریم ها علیه سپاه پاسداران همچنان پابرجا خواهد ماند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن به تیم ایرانی پیشنهاد داده است که در ازای تضمین‌هایی مبنی بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند. پیشنهادی که با واکنش منفی ایران مواجه شد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که حتی اگر واشنگتن با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه های تروریستی خود موافقت کند، تحریم های گسترده آمریکا علیه این سازمان، وابستگان و گروه های وابسته به آن پابرجا خواهند ماند، موضوعی که گزینه های متعددی را پیش روی واشنگتن قرار می دهد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که مذاکرات درباره احیای شورای امنیت سازمان ملل در آستانه نهایی شدن است، اما به دلیل “مانع روسیه” متوقف شده است.

پیش از این روسیه اعلام کرد که غرب باید تضمین کند که تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین به تجارت این کشور با ایران آسیبی وارد نمی‌کند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اکنون معتقد است روسیه می‌خواهد از لغو تحریم‌ها علیه نفت ایران جلوگیری کند. به آرامی؛ زیرا با از سرگیری تولید نفت ایران، عرضه در بازارها بیشتر می شود و این به نفع روسیه نیست.

آخرین مرحله

با توجه به موضع سپاه، ایده موافقت ایران با امضای قرارداد بدون حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی کمی اغراق آمیز به نظر می رسد.

سناتور جمهوری خواه دن سالیوان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: گزارش ها حاکی از آن است که دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان های تروریستی برای حصول توافق جدید با ایران حذف کند.

این در حالی است که ادامه بحران اوکراین و همچنین حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی در عربستان منجر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است که ضربه سختی به اقتصاد کشورهای اروپایی و حتی آمریکا وارد کرده است.

در چنین شرایطی آمریکا و کشورهای اروپایی ترجیح می دهند هر چه زودتر با ایران به توافق برسند تا با بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت، وضعیت قیمت طلای سیاه کنترل بیشتری پیدا کند.

مهلت نادیده گرفته شده است؟

هر دو طرف همچنان به دنبال احیای توافق هستند و بازگشت به شورای امنیت را کم خطرترین و منطقی‌ترین گزینه می‌دانند، اما در ماه‌های اخیر واشنگتن بارها از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی از پایان قریب‌الوقوع مذاکرات به طرق مختلف صحبت کرده است. این اعتصابات که در ابتدا قرار بود در فوریه پایان یابد، با نزدیک شدن به پایان ماه مارس هنوز محقق نشده است. آمریکایی ها اصرار دارند که اگر مذاکرات تا پایان فوریه به پایان نرسد، مذاکرات شکست خواهد خورد و واشنگتن دیگر خواهان توافق هسته ای نخواهد بود.

هر دو طرف از اضطرار و شرایط سخت طرف مقابل آگاه هستند و همین امر باعث شده است امتیازات درخواستی در این معادله را افزایش دهند.

تحلیلگران تاکید می‌کنند که برای دستیابی به توافق باید یک «گام باقی‌مانده» برداشته شود و هر چیزی که فراتر از «پایان بدون توافق» اتفاق بیفتد برای هیچ‌یک از طرفین جالب نخواهد بود. این در حالی است که گذشت زمان به ضرر طرفین است. انتخابات کنگره محدودیت های بیشتری را برای امتیازات سیاسی کاخ سفید ایجاد می کند.

احیای برجام به اقتصاد بخش خصوصی و دولت اجازه نفس کشیدن می دهد. آمریکا هم می داند که اگر برجام احیا نشود، احتمال خروج ایران از NPT وجود دارد. سپس ایالات متحده مجبور خواهد شد تا حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد و احتمال رویارویی بین نیروهای نظامی را افزایش دهد. در نتیجه تعلیق مذاکرات آنقدر برای هر دو طرف فاجعه بار است که تا زمانی که امید به گشایش وجود داشته باشد، دیپلماسی را دنبال خواهند کرد. زمان عامل کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید