توافق سیاسی-نظامی بین نتانیاهو و زلنسکی آغاز نشد

این قطعنامه با 87 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 53 رأی ممتنع به تصویب رسید. در این رای، مجمع عمومی درخواست فلسطین برای تحقیق حقوقی دیوان بین المللی دادگستری در مورد ماهیت اشغالگری اسرائیل را تایید کرد.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه نوامبر به پیشنهاد فلسطین رای مثبت داد و در آن زمان اوکراین درخواست های اسرائیل برای رای مخالف به این پیشنهاد را رد کرد.

مقامات اوکراینی به آکسیوس گفتند که چون اسرائیل از ارائه کمک نظامی به کشورشان امتناع کرده است، کیف به حمایت از درخواست فلسطین در آن کمیته رای داده است.

بر اساس این گزارش، رای اوکراین خشم مقامات وزارت خارجه اسرائیل را برانگیخت و آنها در واکنش به این اقدام سفیر اوکراین را احضار کردند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که نتانیاهو هفته گذشته پس از انتخاب مجدد زلنسکی به نخست وزیری با او تماس گرفت و از اوکراین خواست که به قطعنامه مجمع عمومی رای منفی دهد یا از آن خودداری کند.

به گفته یک مقام اوکراینی، زلنسکی همچنین از نتانیاهو خواسته است که در صورت رای منفی یا ممتنع، سامانه‌های دفاعی را در اختیار کیف قرار دهد.

این مقام افزود که نتانیاهو متعهد به ارائه کمک نیست، اما گفت که مایل است در مورد درخواست زلنسکی در آینده گفتگو کند.

این مقام اوکراینی گفت که زلنسکی از این پاسخ خوشش نیامد و با رای مخالف یا ممتنع موافق نبود، اما از سفیر اوکراین در سازمان ملل خواست در جلسه رای گیری شرکت نکند.

و افزود: هر دو طرف راضی نبودند و به خواسته خود نرسیدند. اما زلنسکی تصمیم گرفت که اوکراین در جلسه رای گیری شرکت نکند تا به نتانیاهو فرصتی برای برقراری ارتباط بدهد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشد، گفت که اگرچه اوکراین به این قطعنامه رای مثبت نداد، اما اسرائیل از اینکه کیف به جای رای ممتنع در این نشست شرکت نکند، ناامید شد.

دیدگاهتان را بنویسید