توبیخ نامه یکی از چهره های مشهور سیاسی خطاب به رئیسی

توکلی در این نامه مدعی شده است که در فروردین ماه امسال تخلفات و جرایم بزرگی در وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین کالاهای اساسی صورت گرفته است.

توبیخ نامه یکی از چهره های مشهور سیاسی خطاب به رئیسی

متن این نامه به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای رئیسی

رئیس جمهور محترم

سلام

در فروردین ماه امسال تخلفات و جنایات عمده ای در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالاهای اساسی صورت گرفت که از نظر اهمیت موضوع، شدت کتمان، نقض قوانین داخلی و ایجاد بی سابقه بود. از اجاره البته در حوزه واردات این کالاها تخلفات اساسی در دولت های گذشته کم نبود. به عنوان مثال، دولت وقت در سال 1372 بخش قابل توجهی از واردات کالاهای مذکور را به یک انحصارگر واگذار کرد که با امتیازاتی که به واردکننده داده شد، سهم خود را از بازار آن کالا به شدت افزایش داد و به بازار آن افزود. کالا. پس از شکایات متعدد و پیگیری های مستمر مشکل در دیوان محاسبات، مشخص شد که بانک مرکزی و وزارت حراست نسبت به انحصارطلبان مغرضانه بوده و به آنها امتیاز داده اند. اگرچه پس از اثبات جرم به جای مجازات قانونی تذکر داده اند، اما همانطور که می بینید مشکل امروز ابعاد بزرگتر و مهمتری دارد و امتیازات داده شده ویژه تر است.

ماجرا از این قرار بود که 13 میلیون تن کالاهای اساسی شامل: گندم، ذرت، کنجاله سویا، جو، برنج، روغن و گوشت قرمز و سفید به یکباره طی قراردادی با طبقه بندی کاملا محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی وارد یک شرکت شد. بدون باید تسلیم پیشینه واردات کالاهای اساسی! در این قرارداد عجیب دولت حتی تامین منابع ریالی مورد نیاز برای خرید ارز را تضمین کرده است. سود هم 50-50 تقسیم میشه! یعنی امتیاز واردات کالایی که جان و مرگ مردم به آن بستگی دارد به یک شرکت جدید داده می شود. شرکتی که در عمر کوتاه خود حتی یک تن از این کالاها را وارد نکرده است، حالا می خواهد 13 میلیون تن از آن را با ریال دولتی و ارز بانک مرکزی وارد کند! کالاهایی که در مدت کوتاهی پس از اتمام هر یک از مراحل مختلف واردات می توانند منجر به گرسنگی و تنش اجتماعی شوند؟! این قرارداد کاملا محرمانه است تا از چشم رسانه های آزاد در اتاق تاریک، روند مبهم و تبعیض آمیز دولت پنهان بماند و مشمول 50 درصد سود نیز می شود. به نام بخش خصوصی و به نام بخش ویژه؟!

این روند مجرمانه و غیرقانونی در حالی صورت می‌گیرد که وزارت جهاد کشاورزی دو شرکت بزرگ بازرگانی خارجی به نام‌های بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام کشور دارد که کاملاً عملیاتی شده‌اند و معلوم نیست چرا این وزارتخانه واردات خود را به این کشور منتقل می‌کند. این شرکت خصوصی جدید

در اردیبهشت 1401 وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به بانک مرکزی خواستار پرداخت یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار ارز ترجیحی به سازمان تعاون روستایی برای این قرارداد شد. وزیر در 25 اردیبهشت ماه با ارسال نامه ای به بانک مرکزی مبلغ 735 میلیون و 705 هزار یورو در قالب حواله به یک شرکت خارجی که ظاهراً فروشنده کالا به این شرکت کم تجربه در این بازار خاص بود، پرداخت کرد. در حالی که هنوز هیچ کالایی وارد کشور نشده است. امتیاز ویژه ای که حتی شرکت های دولتی مذکور نیز از آن برخوردار نیستند. زیرا قبل از ورود کالا به کشور ارز به هیچ واردکننده ای پرداخت نمی شود. اما وزیر خط با نامه ای به بانک مرکزی دستور انتقال پول کلان به خارج از کشور را صادر می کند که البته با اقدام به موقع نهادهای نظارتی این امر محقق نمی شود.

اقدامات ناگوار به همین جا ختم نمی شود. وزارت جهاد کشاورزی مقادیر زیادی از این کالاها را که هنوز خریداری نشده و با مدارک نامعتبر وارد سامانه موسوم به «بازارگاه» می کند، پیش فروش می کند. بسیاری از مرغداران و دامداران کشور پیش خرید می کنند و بیش از هزار میلیارد تومان به حساب این شرکت بخش ویژه واریز می شود. اما هنوز خبری از بارگیری کالا نیست.

جناب رئیس جمهور محترم

یک صندوق نقدی با ابعاد گسترده تشکیل می شود. رسانه های مختلف اسنادی مبنی بر انحراف مقامات دولتی ارائه کرده اند. آقایان قادری فر (رئیس تعاون روستا) و عسکری زاده (معاون توسعه بازرگانی وزارت) منتقل یا آزاد شدند. اما چیزی جز اظهارات رسانه ای ارائه نشده است و پس از گذشت ماه ها از کشف این مشکل، هیچ سند قطعی از آگاهی عمومی و کارشناسی از موضوع ارائه نشده است.

تخریب اعتماد عمومی و پایمال شدن سرمایه اجتماعی بزرگترین آسیبی است که نادیده گرفته می شود. این غفلت و بزرگ نمایی در حفظ سرمایه اجتماعی کشور گناهی بزرگ و نابخشودنی است. لازم است در اسرع وقت تدابیری اتخاذ شود تا آسیب های وارده به سرمایه اجتماعی تا حدودی ترمیم شود و عاملان قصور و جنایت مجازات شوند.

اما محورهای اصلی که نیازمند شفافیت بیشتر است و ما خواستار اقدام در این زمینه هستیم:

1- مستندات تصمیم مبنی بر ترک سازمان های رسمی و دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی ارائه شود و روشن شود که چرا در این خرید که منشا آن روسیه است چنین تصمیمی گرفته شده و بحث تحریم مطرح نبوده است؟

2- تعیین و انحصار واردات شرکتی به نام “آریو تجارت سهیل” از بین صدها شرکت تخصصی وارداتی با گزینش و نفوذ انجام شد؟

چرا وزیر مجوزهای قانونی را نادیده می گیرد و رانت نامه را امضا می کند؟

3- مدارک انجام مناقصه واگذاری اثر به این شرکت باید طبق قانون برگزاری مناقصات به طور کامل منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد. ضمن اینکه مراحل خرید و مناقصه میز و نیمکت مدرسه باید در سامانه ها درج شود، اسناد این معامله بزرگ و مزایده در صورت وجود کجاست؟

4- مدارک معرفی و وجود کالاهایی که به مردم فروخته شده و وجوه دریافتی باید ارائه شود. اینکه گمرک اعلام کرده هیچ محصولی از این قرارداد وارد کشور نشده است، چگونه باید توضیح داد؟

5- اسناد غیرقانونی که مقدمه ای برای صدور حکم پرداخت شرکت فروشنده است به دستور و نظارت چه کسی صادر شده و عاملان چگونه عمل کرده اند؟

انجام تحقیقات شفاف و پیگیری اجرای عدالت برای تصمیم گیرندگان و متولیان این تخلفات به وضوح بر عهده دولت است. ضمناً در صورت عدم اتخاذ اقدامات فوق ظرف پانزده روز، سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت از اختیارات قانونی خود برای روشن شدن پرونده و تعقیب و مجازات مجرمان استفاده خواهد کرد.

رونوشت: جناب آقای ساداتی نژاد وزیر محترم جهاد کشاورزی

با احترام

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان های مردم نهاد

به دنبال شفافیت و انصاف باشید

دیدگاهتان را بنویسید