توجه به ظرفیت شرق هرمزگان موجب رشد اقتصادی می شود


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913916

رئیسی با بیان اینکه شهرستان های میناب، جاسک، رودان، سیریک و بشاگرد از ظرفیت های ویژه ای برخوردار هستند، اظهار داشت: توجه به ظرفیت این شهرستان ها باعث رشد آنها در عرصه اقتصادی می شود و بی توجهی به آنها با وجود همه پتانسیل ها باعث این امر شده است. ، باید در رتبه بیکاری کشور باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هرمز؛ حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان در گردهمایی کشاورزان میناب با حضور دکتر عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و آب استان میناب ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: به مقام معظم رهبری تبریک می گویم. قهرمانی تیم ملی فوتبال در رقابت های جام جهانی و امید به موفقیت آنها.

توجه به ظرفیت شهرهای شرق هرمزگان موجب رشد اقتصادی می شود

نماینده مردم شرق هرمزگان در شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان های میناب، جاسک، رودان، سیریک و بشاگرد از ظرفیت های ویژه ای برخوردار هستند، گفت: توجه به ظرفیت این شهرها موجب رشد آنها در حوزه می شود. اقتصاد و بی‌توجهی به آن و بی‌توجهی به آن باعث شده با وجود همه ظرفیت‌ها در رتبه‌های بالای بیکاری در کشور قرار بگیریم.

رئیسی ادامه داد: هرمزگان در زمینه کشاورزی، معدن، ترانزیت و… فرصت های زیادی دارد اما از نظر فقر در کشور دوم هستیم.

وی با بیان اینکه مزارع پرورش ماهی و میگو یکی از استعدادهای شرق هرمزگان است، تصریح کرد: از 50 هکتار اکتشاف برای پرورش ماهی و میگو تنها 22 هکتار آن تصمیم گیری شده و 28 هکتار هنوز برای استفاده مردم تصمیم گیری نشده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس مطرح کرد: گروهی در گذشته از مرکز کشور یا نقاط دیگر در مزارع پرورش میگو و ماهی سرمایه گذاری کرده اند. انتظار ساحل نشینان هرمزگانی تسریع در صدور مجوزها و … سرمایه گذاری در منطقه ای است که خودشان گرما و گرما را تحمل می کنند.

رئیسی گفت: یکی از مشکلات مردم این منطقه به ویژه کرگان از نظر سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی و میگو وجود تالابی در خط ساحلی است که زمینی برای این منظور دارد و موضوع خروج آب حل نشده است و انتظار داریم با آن تعامل داشته باشیم که یک سازمان محیط زیست و یک سازمان شیلات ایران برای حل این مشکل وجود دارد.

وی بیان کرد: تامین لارو میگو برای پرورش از دیگر مشکلاتی است که جوجه کشی ها در تامین آن با مشکل مواجه هستند و باید برای آن چاره اندیشی شود، همچنین جوجه کشی ها در تامین بچه ماهی های قفسی مشکل دارند به عنوان مثال قفس و تجهیزات وجود دارد. ، اما وقتی ماهی کوچک وجود ندارد، به نظر می رسد پرورش بیهوده است.

ما در اجرای قانون برنامه ششم به طور جدی عقب هستیم

نماینده شرق هرمزگان در مجلس تصریح کرد: ما در برداشت از ذخایر مشترک در عمق همان بلایی که همسایگانمان در استخراج نفت انجام می دهند، به طور جدی پشت تکلیف قانون برنامه ششم هستیم، این هم است. در حوزه شیلات اتفاق می افتد و ما موانع خود را ایجاد می کنیم حداقل به صیادان در آب های دور مجوز بدهیم.

رئیسی بیان کرد: در مقطعی صید ترال در این منطقه رواج داشت و با مساعدت مسئولان این بحران برطرف شد اما هم اکنون همین ترال به شکل سنتی در نزدیکی سواحل در حال انجام است و انتظار می رود تمهیدات لازم اتخاذ شود. این روش ها به ذخایر ما آسیب می رساند نه به ماهیگیران.

چهار هزار صیاد در شرق هرمزگان وجود دارد

وی با اشاره به حضور 4 هزار صیاد در شرق هرمزگان گفت: برخی مجوزها واقعاً بسیار اندک است به عنوان مثال 20 مجوز در مقابل 4 هزار صیاد که فقط باعث اختلاف بین صیادان می شود.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس ادامه داد: برخی از صیادان منطقه جاسک برای چابهار مجوز دارند و اصرار دارند که مجوز آنها برای منطقه خودشان باشد که با آنها موافقت نمی شود و برخی از صیادان معتقدند کسانی که در این زمینه آگاهی دارند. روشی که آنها کار خود را انجام می دهند و مجوز آنها تغییر می کند، اما افراد دیگر اینطور نیستند. تعداد زیادی از آنها وجود ندارد.

رئیسی ادامه داد: اگر قرار است 20 مجوز به ما بدهید، حداقل آن را در 100 ضرب کنید تا نیمی از صیادان مجوز داشته باشند زیرا این اپراتورها بیش از شما و ما به منابع آبی توجه دارند.

وی بیان کرد: 1300 میلیارد تومان برای برقی شدن مزارع پرورش میگو در سفر رئیس جمهور اختصاص یافت که تاکنون تنها 10 درصد آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس بیان کرد: 300 میلیارد تومان برای احیای ذخایر در مصوبات سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده است.

رئیسی افزود: در حوزه کشاورزی یکی از مشکلات آنها عدم استفاده از خطوط برق است.

وی گفت: تداخل در مالکیت زمین از دیگر مشکلات مردم است. تا مردم بتوانند در خانه های خود که بیش از دو نسل در آن زندگی می کنند آرامش خاطر داشته باشند و مزاحمت برطرف شود.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس گفت: تعیین حق آبه از دریا برای ساحل نشینان است. در صنایع مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارد.

رئیسی ادامه داد: در شرق هرمزگان از نظر تاسیسات دریایی، موج شکن ها، دسترسی به دریا، اسکله های صیادان و… مشکلات جدی داریم. تا سال گذشته ما حتی به ساحل هم دسترسی نداشتیم و با این ساحل طولانی در منطقه ما به این فکر نمی کردند که چگونه صید خود را به ساحل برسانند.

وی افزود: بسیاری از موج شکن های شرق هرمزگان یا نیمه کاره یا پر از رسوب هستند که قابل استفاده نیستند و در محل قرارگیری آنها بررسی اشتباهی صورت گرفته است.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس با تاکید بر اینکه بندر مناسبی در شهرستان میناب وجود ندارد، گفت: آنها هم به تعهد کمیسیون کشاورزی افتادند و یکی از مصوبات آن این بود که در آنجا بندر بسازند، اما آن مصوبه همچنان پابرجاست. هوا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید