تورم به بالای 50 درصد بازگشت

تورم به بالای 50 درصد بازگشت

تورم ماهانه خانوارهای شهری در 27 سال گذشته بی سابقه بوده است

مرکز آمار ایران تغییرات مربوط به شاخص بهای مصرف کننده یا تورم آذرماه امسال را با یک روز تاخیر اعلام کرد. نگاهی کلی به این گزارش نشان می دهد که تورم نقطه ای سالانه (نرخ افزایش قیمت ها در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته) که از شهریورماه به زیر 50 درصد رسیده است، نسبت به آذرماه 2.8 واحد درصد افزایش چشمگیری داشته است. به 51.3 درصد رسیده است. تورم کالاها به طور متوسط ​​57.4 درصد بوده در حالی که تورم خدمات به 40.2 درصد کاهش یافته است. تورم ماهانه (افزایش قیمت نسبت به ماه قبل) که در آذرماه 1.9 درصد بود، ناگهان به 4.3 درصد رسید. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» 4.1 درصد و گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 4.5 درصد بوده است. اما چند نکته مهم در مورد آمار تورم اخیر.

دلیل تاخیر در انتشار آمار چیست؟

برخلاف گذشته که مرکز آمار ایران در اولین روز هر ماه یعنی اول بهمن ماه، ارقام و جداول مربوط به تورم شهری و روستایی را منتشر می کرد، از انتشار این آمار خودداری و با تاخیر ارقام مربوط به تورم را ارائه می کرد. توضیح خاصی در این زمینه داده نشد اما در سایت مرکز آمار پیامی مبنی بر پیگیری سوالات یا انتقادات از طریق ایمیل ارسال شد. سنت ارائه داده های مربوط به تورم از مرکز آمار در زمان ریاست عادل هازارد در این مرکز ایجاد شد. عادل آذر که از چهره های اقتصادی قوه مقننه بود، پس از روی کار آمدن دولت روحانی، با وجود زاویه ای که با دیدگاه های سیاسی دولت داشت، از سوی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه دعوت به همکاری شد. یکی از عمده فعالیت های رئیس فقید مرکز آمار ارائه آمارهای منظم از تغییرات تورم در ابتدای هر ماه بود که تا امروز ادامه دارد. پس از تصویب برنامه ششم توسعه، وظیفه ارائه آمارهای مرتبط با تورم به طور کامل به مرکز آمار سپرده شد. پیش از این بانک مرکزی به طور مستقل سبد کالاهای مصرفی در مناطق شهری و روستایی را بر اساس تورم محاسبه و منتشر می کرد. اما پس از تصویب قانون برنامه ششم از این کار خودداری کرد. اگرچه مسئولان بانک مرکزی می گویند این موسسه به صورت کارشناسی نرخ تورم را محاسبه و به صورت محرمانه در اختیار سایر نهادها قرار می دهد.

دو رکورددار تورم ماهانه

او در آذرماه امسال رکورد ۲۷ ساله را شکست. تورم به 4.3 درصد در آذرماه از سال 1374 تاکنون ثبت نشده است. این سوال از آن جهت حائز اهمیت است که معمولا آذرماه نوعی جمع بندی قیمت ها در طول سال است. اگرچه این رکورد در بخش شهری و خانوار روستایی قابل مشاهده است، اما یک بار در آذرماه 1398 و همزمان با تشدید تحریم ها که با افزایش قیمت دلار همراه بود؛ تورم ماهانه بالای 4.3 درصد است.
البته تورم گزارش شده در آذرماه بالاترین نرخ تورم در ۶ ماه گذشته است. یعنی پس از ژوئن که تورم ماهانه به دنبال حذف ارز ترجیحی یا به قول دولت “عملیات اقتصادی” به سطح بیش از 12 درصد رسید، در ماه ژوئیه، با تخلیه حباب قیمت مواد غذایی، تورم ماهانه کاهش یافت. اکنون در دی ماه تورم ماهانه به همان سطح تیرماه رسیده است. در دسامبر سال جاری، تورم ماهانه محصولات غذایی 4.1 درصد و محصولات غیرخوراکی 4.5 درصد بوده است. این در حالی است که تورم محصولات غذایی در ماه قبل (1401 آذری) برابر با صفر بوده است. عمده رشد قیمت در بعد ماهانه در گروه «حمل و نقل» و «سبزیجات» به ترتیب 11.9 درصد و 11.7 درصد است.

از تورم غیر خوراکی
به تورم مواد غذایی

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها از ابتدای تابستان و تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۸۶ درصد رسیده است. اتفاقی که همزمان با واکنش دولتمردان همراه شد. پس از این جهش شدید تورم ماهانه مواد غذایی در تیرماه، اثر افزایش قیمت ها به تدریج فروکش کرد و تورم مواد غذایی هم اکنون به 65.3 درصد در دسامبر رسیده است. اما این روند تنها در مورد محصولات غذایی متوقف نشده و در ژانویه به بیش از 70 درصد رسیده است. لازم به ذکر است تورم مواد غذایی در آذرماه به صورت ماهانه صفر بوده است. اما در ژانویه همانطور که گفته شد به 4.1 درصد رسید. اهمیت این عدد در این است که با وجود روند نزولی تورم ماهانه مواد غذایی که در آذر ماه به حدود صفر درصد رسیده است، تورم این دسته از کالاها دوباره فعال می شود. این در حالی است که تورم کالاها و خدمات غیرخوراکی پس از یک وقفه کوتاه روند صعودی به خود گرفت به طوری که تورم نقطه ای کالاها و خدمات غیرخوراکی در آذرماه امسال به 38.9 درصد رسید. رقمی که گمان می رفت بالاترین رقم از خرداد 1400 بوده است. اکنون در آذرماه این رقم رو به افزایش است و تورم خانوارهای غیرخوراکی کشور به 41.2 درصد رسیده است. در واقع، در بخش غیر غذایی، تورم از ژوئن افزایش یافته است. این کالاها مستقیماً تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی قرار نمی گیرند و افزایش تورم و تعلیق آن در بخش غیرخوراکی نشان می دهد که عامل اصلی رشد قیمت – یعنی رشد نقدینگی و عدم تعادل بانکی – بوده است. مثل قبل فعال در این بخش می توان نتیجه گرفت که پس از ترکیدن حباب تورم در نتیجه حذف ارز ترجیحی، این بار هر دو گروه خوراکی و غیرخوراکی نسبت به یکدیگر در رشد تورم حرکت می کنند. اتفاقی که بدون شک به عوامل اصلی تولید تورم بستگی دارد. عواملی مانند فشار بر پایه پولی و رشد نقدینگی که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است.

محدوده ریسک تورم

در دسامبر، تورم نقطه ای (D1401 در مقابل D1400) با 2.8 درصد افزایش به 51.3 درصد رسید. امسال چهارمین ماه است که تورم نقطه ای در کشور از 50 درصد عبور می کند. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​51.3 درصد (بیش از یک و نیم برابر) بیش از 1400 دینار برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. تورم متوسط ​​به عنوان سومین متغیر مهم در ارزیابی تورم در کشور، افزایش سطح عمومی قیمت ها را نشان می دهد. این متغیر افزایش قیمت ها را در دوازده ماه منتهی به آذر 1401 نسبت به وضعیت مشابه نشان می دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط ​​تورم دی ماه 46.3 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.3 واحد درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید