تورم به زبان ساده؛ غذا خوشمزه است!

تورم به زبان ساده؛  غذا خوشمزه است!

هزینه های بهداشت، درمان و مواد غذایی بیش از تورم عمومی در سال گذشته افزایش یافته است. در این مدت کمترین تورم را در گروه ارتباطات مشاهده می کنیم

تورم کل در پایان ژانویه امسال به حدود 51 درصد رسید. این رقم توسط مرکز آمار ایران با رصد هزینه‌های ۱۲ گروه کالا و خدمات مختلف محاسبه شده و نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی در دی ماه امسال به‌طور میانگین نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند. در میان این 12 گروه، بیشترین تورم را در گروه صنعت هتلداری و رستوران داری مشاهده می کنیم و مرکز آمار می گوید افزایش هزینه ها در این بخش بیشتر از مواد غذایی است. از سوی دیگر کمترین تورم نقطه ای در گروه ارتباطات مشاهده می شود.

به گفته فرارو، تورم مواد غذایی و آشامیدنی در سال گذشته تقریباً 70 درصد بود. مرکز آمار با پیگیری قیمت نان و حبوبات، گوشت قرمز، لبنیات، میوه و غیره از دی ماه 1400 تا پایان دی ماه امسال به این عدد رسید که در این مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت برای گروه روغن ها بودیم. و چربی ها؛ البته حدود 248 درصد بیشتر این مشکل مربوط به تاریخچه دور جدید طرح هدفمندی یارانه ها در اردیبهشت 1401 است. از سوی دیگر، همین آمار نشان می دهد که کمترین تورم کلی را در چای و قهوه مشاهده می کنیم. ، کاکائو، نوشابه و آب میوه، با افزایش میانگین قیمت این کالاها در سال گذشته نزدیک به 32 درصد، سرعتی نزدیک به 20 درصد. تورم سرفصل یا نقطه به نقطه در پایان ژانویه کمتر بود.

قیمت گوشت قرمز و سفید بین دی ماه سال گذشته تا پایان دی ماه امسال 67 درصد افزایش یافت و اگر در هفته های اخیر به بازار سفر کرده باشید، احتمالاً متوجه روند افزایشی قیمت گوشت قرمز شده اید. احتمالاً به همین دلیل است که در روزهای آغازین بهمن امسال، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصمیم گرفت گوشت قرمز منجمد را با قیمت مصوب به فروشگاه های زنجیره ای، غرفه های میادین میوه و تره بار و … عرضه کند.

بیشترین تورم عمومی در بین انواع کالاها و خدمات که طبق رهنمودهای مرکز آمار شامل 12 گروه است، در گروه صنعت هتل و رستوران مشاهده می شود. حدود 78.5 درصد این بدان معناست که افزایش مخارج هتل‌ها و رستوران‌ها بین ژانویه سال گذشته تا پایان ژانویه امسال بیشتر از غذا بوده و این رقم 27 درصد بیشتر از تورم کل برآورد شده است. در سوی دیگر ماجرا باید به گروه ارتباطات اشاره کرد. چرا که مرکز آمار می گوید در پایان دی ماه امسال قیمت تعرفه مکالمه، بسته های اینترنت و …. نسبت به سال گذشته به طور متوسط ​​12.8 درصد افزایش داشته است. پس از گروه ارتباطات، هزینه های تفریحی و فرهنگی کمترین تورم را در سال گذشته داشته است که مرکز آمار افزایش قیمت ها در این گروه را زیر 32 درصد برآورد کرده است. بر اساس آخرین آمار مرکز آمار تورم، هزینه‌های تفریحی و آموزشی، مبلمان و لوازم خانگی تقریباً در همین محدوده بوده و خریداران دخانیات در دی‌ماه امسال به‌طور میانگین ۳۳.۵ درصد بیشتر از دی‌ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

تورم مسکن در سال گذشته حدود 37 درصد بود. این امر توسط مرکز آمار با بررسی روند قیمت مسکن در تمامی مناطق شهری و روستایی محاسبه شده است که البته به جز بازار مسکن در تهران، آمار رسمی از توسعه این بخش در سایر شهرها و روستاها وجود ندارد. همین آمارهای رسمی نشان می دهد در شهری مانند تهران به عنوان پایتخت، در سال گذشته حدود 46 درصد به میانگین قیمت مسکن اضافه شده است. ناگفته نماند که عدد 37 درصدی که مرکز آمار به عنوان تورم لحظه ای مسکن در پایان دی ماه اعلام کرده است، شامل قیمت مسکن، اجاره بها، هزینه نگهداری خانه و قبوض آب و برق است که اگر وارد جزئیات این بخش شویم. با ارقام 14.5 درصد به عنوان تورم نقطه ای هزینه آب و برق و 39.5 درصد به عنوان تورم نقطه ای مسکن مواجه هستیم.

افزایش قیمت پوشاک در این مدت حدود 45 درصد است و این رقم برای هزینه های بهداشت و درمان 54 درصد برآورد شده است. یعنی افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی در مقابل هزینه های پوشاک، مسکن، لوازم خانگی و حمل و نقل، بیشتر از تورم عمومی یا تورم نقطه ای است.

تورم نقطه ای انواع کالاها و خدمات در پایان دی ماه 1401

هر گونه کالا و خدمات

تورم نقطه ای

غذا و نوشیدنی

70.1 درصد

تنباکو

33.5 درصد

تن پوش

45.7 درصد

مسکن

37 درصد

مبلمان و لوازم خانگی

34.9 درصد

مراقبت های بهداشتی

53.8 درصد

حمل و نقل

46.9 درصد

سرگرمی و فرهنگ

31.7 درصد

تحصیلات

31.9 درصد

هتل و رستوران

78.4 درصد

اتصالات

12 درصد

کالاها و خدمات متفرقه

38 درصد

دیدگاهتان را بنویسید