تورم بی سابقه تقاضا برای اعتبار را افزایش داده است

تورم بی سابقه تقاضا برای اعتبار را افزایش داده است

امسال سفره مردم با افزایش جنون آمیز تورم آبکی می شود و کالاهای اساسی از اوایل دهه 1400 با افزایش قیمت مواجه شدند.

یکی از اصلی ترین کالاهایی که از ابتدای سال جاری تاکنون با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است. این یک تخم مرغ است که طبق گزارش های منتشر شده قیمت هر شانه به 70 هزار تن رسیده است.

از سوی دیگر محصولات پروتئینی با افزایش قیمت باورنکردنی 1400; هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار ابتدای سال جاری 22 هزار و 500 تن قیمت داشت و امروز این محصول با قیمت هر کیلوگرم 35 هزار تن در بازار خرید و فروش می شود.

قیمت گوشت در بازار نیز پس از آخرین گزارشی که فارس در 12 اسفند منتشر کرد، افزایش یافت. گوشت گوسفندی ندی نسبت به 11 اسفند امسال، کیلوگرم حدود 20 هزار تن و گوشت گوساله 5 هزار تن افزایش قیمت داشت.

در منطقه 19 تهران قیمت هر کیلو ژامبون گاو 215 هزار تن است. ران گوساله 170 هزار تن در کیلوگرم است که نسبت به 20 روز قبل به ترتیب 20 و 5 هزار تن افزایش داشته است.

افزایش تورم رشد قیمت سایر کالاهای اساسی مانند روغن و برنج را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که قیمت قدرت غالب ایرانیان به 95 هزار تن در کیلوگرم رسید.

فروشندگان این کالاها می گویند با افزایش بی رویه قیمت کالاها، تقاضای مردم برای کالاهای اساسی به صورت اعتباری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و مصرف کنندگان نیز برای رایج ترین کالاها درخواست وام می دهند. مانند تخم مرغ و روغن.

از سوی دیگر برخی از فروشندگان معتقدند مردم خرید نسیه را دوست دارند و حتی اگر درآمد کافی داشته باشند ترجیح می دهند نسیه خرید کنند.

سبک خرید مردم تغییر کرده است

در این میان آنچه برای فروشندگان کالاهای اساسی مشهود است تغییر در شیوه خرید مردم است. به گفته فروشندگان، خرید مردم هر روز تغییر کرده و اکثر مصرف کنندگان از خرید روزانه خود راضی هستند.

در این میان مشاهدات فروشندگان نیز نشان می دهد که حجم خرید نوروزی از مصرف کنندگان نسبت به نوروز سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

آیا بازگشایی مدارس باعث نجات فروشندگان می شود؟

از سوی دیگر با تعطیلی مدارس و غیبت آنها در سال های همه گیر کرونا، ضربه جدیدی به خواربارفروشی ها وارد شد. به گفته تامین کنندگان، فروش مواد غذایی در سال های اخیر نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است و در برخی موارد مانند دربی، فروش غذا و تنقلات بالا خواهد بود.

به گفته فروشندگان تنها محصولاتی که فروش آن در سال های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم نداشته است، دخانیات به ویژه سیگار است.

دیدگاهتان را بنویسید