تورم سال آینده بالای 50 درصد

تورم سال آینده بالای 50 درصد

افزایش بی رویه تورم در سال های اخیر این پدیده را ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی در ایران کرده است. بنابراین تورم اکثریت مردم به ویژه افراد کم درآمد را آزار می دهد و مردم از این پدیده رنج می برند. به همین دلیل است که آینده تورم در اقتصاد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.به گزارش تجارت نیوز، بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی با تحلیل وضعیت کنونی اقتصاد ایران، مسیر تورم کشور در سال آینده را تشریح کرد.

دستیابی به بودجه ای با کسری صفر فاصله زیادی دارد

هاشمی ابتدا به موضوع کسری بودجه اشاره کرد و گفت: با توجه به روند سال های اخیر و به ویژه در چند سال اخیر که از رشد اقتصادی بالایی برخوردار نیستیم و در بخش های غیرنفتی رشد کمتری داریم، درآمد کشور کاهش یافته است. در این شرایط دور از ذهن است که دولت بودجه متعادل و بدون کسری داشته باشد.وی افزود: پیش بینی کسری بودجه در سال گذشته و امسال و کسری مزمن بودجه دولت در سال آینده و سال بعد از آن، قطعا وجود خواهد داشت. بنابراین در ترازنامه دولت دچار عدم تعادل خواهیم شد که باعث افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و در نتیجه افزایش پایه پولی می شود.

آیا باید منتظر تورم بالای 50 درصد باشیم؟

این کارشناس اقتصادی همچنین می افزاید: شرایط اقتصادی کشور و عدم پرداخت مطالبات بانکی از سوی بدهکاران و قوانین و دستورالعمل های مختلف در خصوص معوقات بدهی و بخشودگی جرایم نیز توان مالی بانک ها را به شدت کاهش می دهد. گفت: بنابراین بانک‌ها همچنان ناراضی خواهند بود و اضافه برداشت بانکی که در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، احتمالا در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، افزایش بدهی بانک ها و دولت به بانک مرکزی دو عامل تورمی است که بدون رشد تولید باعث رشد بی رویه نقدینگی می شود. بنابراین قطعاً در انتظار تورم 40 تا 50 درصدی و حتی بیشتر در سال آینده هستیم.

نتیجه تورم در ایران چیست؟

مدیرعامل سابق بانک صادرات در این گفتگو اظهار داشت: تورم در کشور حاصل دو عامل افزایش شدید نقدینگی و سیاست های پولی بانک مرکزی مانند سود کم سپرده ها و نرخ های بین بانکی است. عدم کنترل این دو عامل منجر به تداوم تورم می شود.وی در ادامه گفت: برای کنترل تقاضا تا حدودی باید نرخ بانکی افزایش یابد. همچنین باید بتوانیم با انتشار اوراق ارزی یا اوراق ریالی نقدینگی را از بازار جمع آوری و حتی حذف کنیم تا در سال های متوالی حجم نقدینگی انباشته کاهش یابد. اما سیاست های انقباضی درستی در پیش نگرفته ایم و حجم نقدینگی کنترل نمی شود.

ارز چند نرخی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

حسینی با اشاره به موضوع ارز چند نرخی گفت: این موضوع باعث خروج آربیتراژ و ارز از کشور می شود و به اصطلاح پول بد پول خوب را بیرون می کند. علاوه بر این، با توجه به تفاوت عمیق تورم ریالی با تورم ارزی، می توان انتظار داشت که در سال آینده نیز با تورم بالایی مواجه شویم. هر ساله این تورم ها مشکلات بیشتری را برای مدیریت کشور ایجاد می کند و عواقب شدیدتر و مرگبارتری را در پی خواهد داشت.

چه تصمیماتی باید گرفته شود؟

این کارشناس اقتصادی درباره راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت فعلی گفت: اصلاح ساختار پولی و ارزی به معنای اجرای سیاست پولی صحیح و اصلاح و ایجاد تک نرخی ارز، تلاش فراوان برای به حداقل رساندن کسری بودجه با انضباط مالی و رهایی از دارایی های ناموفق و همچنین برداشت. اقدام دولت و واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی بخشی از این راهکارهاست.وی افزود: سهم دولت در اقتصاد ایران بیش از 70 درصد برآورد می‌شود که هم از نظر کارایی و بهره‌وری و هم از نظر ایجاد رقابت دردسرساز است.

ادامه تحریم ها و بلاتکلیفی

حسینی درباره تاثیر ادامه تحریم ها بر تورم به تجارت نیوز گفت: فضای روانی خارج از کشور و تنگ شدن دایره تحریم ها هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل می کند و درآمدهای نفتی نیز به دلیل هزینه های تحریم و نقل و انتقال نقدی کاهش می یابد. ممکن است با مشکلاتی نیز مواجه شود.وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی برجام کل اقتصاد و فعالان اقتصادی را در هاله ای از ابهام نگه داشته و به مأمنی برای سوء استفاده هایی تبدیل شده است که متأسفانه منابع ملی را به سرقت می برند. امیدواریم سیاست های درستی اجرا شود و بتوانیم به تعادل و رشد اقتصادی خوبی برسیم. چون اگر تصمیم خاصی گرفته نشود سال آینده سخت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید