تورم مالیات بر فقرا است

تورم مالیات بر فقرا است

روز جدید یک کارشناس اقتصادی معتقد است دستور بازگرداندن قیمت ها تا 10 اردیبهشت بی فایده است و همه می دانند که مدت اعتبار این سفارش ها بسیار کوتاه خواهد بود.

هادی حق شناس به توسعه ایرانیان گفت: دولت سیزدهم با شعار حمایت از فقرا روی کار آمد اما اکنون تورم بالا بیشترین آسیب را به این قشر ضعیف وارد کرده است.

سال هاست که تورم بالا مثل خاری در گلوی اقتصاد ایران گیر کرده و تلاش ها و برنامه های دولت دوازدهم و حتی دولت فعلی به ثمر نرسیده و روز به روز حال این بیمار بدتر می شود.

دولت دوازدهم با استفاده از اقدامات تعدیلی مانند تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی سعی در تعدیل انتظارات تورمی تا حدودی داشت اما در دولت سیزدهم و در سایه لغو ارز 4200 تومانی. و آغاز یک عملیات بزرگ اقتصادی بر اساس گزارش مرکز آمار کشور؛ نرخ تورم نقطه ای خرداد 12.2 واحد درصد افزایش یافت و نرخ تورم نقطه ای در خرداد 1401 به 52.5 درصد رسید همان کالا و خدمات پرداختی.

این عدد به معنای تورم بی سابقه در سال های اخیر و فشار بیشتر بر مردم و کوچک شدن سبد معیشت آنها در دولتی است که باید عدالت اجتماعی و عدالت معیشتی را سرلوحه کار خود قرار می داد. متأسفانه از اواسط اردیبهشت تا شروع اصلاحات اقتصادی دولت تا پایان خرداد، شکاف تورمی بین خانوارهای پردرآمد و کم درآمد بسیار بیشتر شده و در این میان تعداد طبقات متوسط ​​جامعه کاهش یافته و متاسفانه در سایه بی توجهی به تذکرات مکرر اقتصاددانان در خصوص این مهم، اکنون طبقه متوسط ​​در آستانه پیوستن به طبقه ضعیف جامعه است و روز به روز از تعداد افراد این طبقه کاسته می شود.

هادی حکشناس در گفت و گو با خبرنگار «توسعه ایرانیان»: فشار تورم بر کسانی که دارایی ندارند بیشتر است و برعکس به نفع کسانی است که دارایی هایی مانند خودرو، خانه، زمین و… هستند، زیرا در زمان تورم ، ارزش دارایی های این گروه رو به افزایش است

به گفته کارشناسان، تورم منجر به کاهش قدرت خرید در بین اقشار مختلف می شود، اما باید توجه داشت که تاثیر تورم بر دهک های کم درآمد بسیار بیشتر از دهک های دیگر است.

تاثیر تورم بر دهک های مختلف درآمدی

سوال مهم این است که آیا تاثیر تورم بالای فعلی بیشتر بر اقشار کم درآمد است یا دهک های پردرآمد؟

هادی حکشناس، اقتصاددان درباره این تاثیر به «توسعه ایرانیان» گفت: فشار تورم بر کسانی که دارایی ندارند بیشتر است و برعکس به نفع کسانی است که دارایی هایی مانند خودرو، خانه، زمین و … دارند، زیرا در طول دوران تورم، ارزش دارایی ها افزایش می یابد.

وی افزود: تورم ماهانه اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که فاصله دهک های اول و دوم دو برابر است، یعنی تورم ماهانه دهک های کم درآمد بسیار بیشتر از سایر دهک های پردرآمد است. بنابراین تورم همواره به دهک های پایین درآمدی بیشتر لطمه می زند.

ورم؛ “مالیات تورم” دهک درآمدهای پایین است

پوی در خصوص هشدار اقتصاددانان مبنی بر خطر حذف طبقه متوسط ​​جامعه به دلیل تورم بالا و افزایش قیمت ها، رکود اقتصادی و… گفت: این سوال را می توان تحلیل درستی دانست زیرا تورم در واقع برای مالیات ضعیف در نظر گرفته می شود. یعنی به همین دلیل است که تورم را “مالیات تورمی” می نامند در واقع تورم مالیاتی است که توسط دهک های کم درآمد پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: ما دو نوع پرداخت مالیاتی داریم، اول مالیاتی است که بر ثروتمندان و کسانی که درآمدزایی می کنند وضع می شود و بخشی از درآمد و دارایی آنها صرف مالیات می شود و فرار مالیاتی صرف نظر از اینکه مالیات پرداخت می شود رخ می دهد. به طور کامل پرداخت شده است یا خیر اینکه آیا این موضوع جداگانه ای است یا خیر و باید گفت که مالیات را عموماً باید کسانی که درآمدزایی می کنند پرداخت کنند، اما تورمی که به آن «مالیات تورمی» می گویند، توسط دهک های ضعیف و کم درآمد پرداخت می شود. وی توضیح داد: همیشه در زمان تورم، ثروت از دهک های کم درآمد به دهک های پردرآمد منتقل می شود، به طوری که دهک های کم درآمد فقیرتر و فقیرتر و دهک های پردرآمد هستند؛ به طوری که دهک های پایین درآمدی فقیرتر و فقیرتر هستند. آنها ثروتمندتر و ثروتمندتر می شوند و شکاف طبقاتی در طول تورم بیشتر می شود. این موضوع را باید یکی از عوارض تورم دانست. به خصوص اگر تورم در اقتصاد ثابت باشد.

سنگال در سال 1402 قیمت کالاها را در بازارها افزایش داد

حکشناس در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر به تعویق انداختن برخی از افزایش قیمت ها تا سال آینده و سیگنال و تاثیرات آن بر بازارهای داخلی، گفت: فکر می کنم رئیس جمهور سعی داشت بگوید بخشی از اصلاحات اقتصادی در سال آینده اتفاق می افتد، در غیر این صورت. طبیعی است که هیچ دولتی از تورم استقبال نمی کند. به عنوان مثال، اگر دولت بتواند قیمت مرغ، تخم مرغ و سایر محصولات غذایی را که منجر به تورم ماهانه بیش از 12 درصدی در خرداد شده است، حفظ کند، سال آینده به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، چنین تورمی را نخواهیم داشت. دولت در سال آینده مهم است. افزایش قیمت کالاها و سهم این کالاها در سبد مصرفی چقدر است؟ دولت در اردیبهشت و خرداد با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت کالاهایی را که توان روزانه مردم بود افزایش داد و تاثیر آن بر تورم ماهانه بسیار زیاد بود. پس باید دید دولت با اصلاح قیمت کالاها در سال آینده چه مد نظر دارد و بر اساس کدام کالاها گران می شود، سهم آنها در سبد مصرف خانوارها را بررسی کرد و چه وزنی بر نرخ تورم خواهد داشت.

اقتصاد در شرایطی نیست که قیمت بنزین را افزایش دهد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات رئیس جمهور نشانه گرانی بنزین و انرژی در سال 1402 است، گفت: دولت در سال جاری قصد تغییر قیمت بنزین و سایر انرژی ها را ندارد و قیمت نان و بنزین نیز تغییر خواهد کرد. امسال تغییر نمی کند ; من فکر می کنم بخشی از تصمیم گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش قیمت انرژی به میزان تورم در سال جاری بستگی دارد، اگر امسال به طور متوسط ​​بین 30 تا 40 درصد باشد. بعید است دولت 1402 بتواند قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد. افزایش قیمت حامل های انرژی باید در شرایط اقتصادی عادی تری انجام شود و تورم بین 30 تا 40 درصد بستر مناسبی برای این کار نیست و من شک دارم که دولت چنین کاری انجام دهد.

نوسانات قیمت مانعی برای اقتصاد دستوری است

وی در خصوص اظهارنظرهای مختلف مقامات ارشد دولتی در خصوص بازگشت قیمت ها به 10 اردیبهشت امسال و شهریور 1400 که این اظهارنظرها چه تاثیری بر مردم و افزایش انتظارات تورمی خواهد داشت، گفت: خیر، وقتی از لزوم قیمت گذاری صحبت می کنند. کاهش، اساساً انتظارات است، این باعث تورم نمی شود، اما افزایش نرخ ها باعث افزایش انتظارات تورمی می شود. انتظار تورم ناشی از الفاظی مانند افزایش قیمت برخی کالاها در سال آینده است و از سوی دیگر در صورت عدم تحقق وعده کاهش ها می تواند باعث بی اعتمادی مردم شود.

وی توضیح داد: در علم اقتصاد بحث نوسان قیمت را داریم که بر این اساس وقتی قیمت مرغ، دلار، روغن و… قیمت گذاری می شود. برای مدت زمان قابل توجهی با نرخ مشخصی ثابت است، کاهش آن به جز در دراز مدت دشوار است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت تخم مرغ به هزار تومان برگردد یا قیمت دلار به روند 3-4 سال گذشته بازگردد. باز خواهد گشت مگر اینکه اتفاقی در بخش واقعی اقتصاد بیفتد و تولید و عرضه کالا افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید