تورم مسکن در تهران در مهرماه 5 درصد افزایش یافت

ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780783

تورم ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه امسال 4.7 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرکز آمار، در مهر ماه 93 شاخص قیمت مسکن در شهر تهران (براساس ماه پایه فروردین 95) به عدد 778.6 رسید که نسبت به ماه قبل 3.5 عدد است. درصد افزایش یافته است.

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. تورم نقطه ای در اکتبر 2014 به 22.4 درصد رسید. این بدان معناست که خریداران برای خرید خانه در تهران باید به طور متوسط ​​22.4 درصد بیشتر از مهرماه پرداخت کنند. تورم نقطه ای این ماه نسبت به ماه قبل (3.1) حدود 1.4 واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به شاخص ماه قبل است که در مهرماه 1393 به 3.5 درصد رسیده است. تورم ماهانه مهرماه نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل (2.2- درصد) 4.7 واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر اعداد متوسط ​​شاخص قیمت در سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه ۲۴۴ واحد مسکونی شهر تهران در مهرماه به ۵۹.۳ درصد رسید که نسبت به ماه مشابه ماه قبل (۶۷.۳) ۱.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

باید بگویم؛ برای محاسبه درصد تغییر قیمت واحدهای مسکونی، شاخص قیمت تغییر قیمت ها را بهتر از میانگین قیمت نشان می دهد. زیرا مشخصات واحدهای فروخته شده در دوره های مختلف می تواند تغییرات زیادی داشته باشد که در محاسبه میانگین قیمت قابل تشخیص نیست. به عنوان مثال ممکن است تعداد واحدهای تازه فروخته شده در یک دوره بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این صورت میانگین قیمت برای دو دوره متوالی قابل مقایسه نخواهد بود. شاخص قیمت هدانیک این مشکل را حل کرده و اثر تغییرات کیفی در دوره های مختلف را از بین می برد، به طوری که اگرچه میانگین قیمت ملک مسکونی نسبت به شاخص قیمت برای عموم مردم ملموس تر است. اما با توجه به حذف تغییرات کیفی در محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک، تغییرات قیمت این روش بسیار دقیقتر از تغییرات روش میانگین قیمت است.

برای مشاهده جزئیات گزارش اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید