تورم مواد غذایی به 70 درصد رسید

تورم مواد غذایی به 70 درصد رسید

گزارش جدید مرکز آمار از تورم آبان ماه نشان می دهد که دهک های پایین به ناچار نسبت به آبان ماه سال گذشته بیشتر برای سبد مصرفی خانوار خود پرداخت کردند و تورم نقطه ای در آبان ماه امسال به 48.1 درصد رسید.

اما این افزایش قیمت سبد مصرفی خانوارها برای دهک‌های مختلف جامعه ایران با توجه به ترکیب خاص آن متفاوت است، بنابراین تورم نقطه‌ای برای دهک اول که ۱۰ درصد ایرانی‌ها ارزان‌ترین آن‌ها هستند، ۵۶.۲ درصد است، اما این عدد. برای دهک دهم 43.1 درصد اعلام شده است.

افزایش قیمت ها در آبان ماه که به عنوان تورم ماهانه اعلام می شود برای دهه اول 1.8 درصد و برای دهه دهم 2.5 درصد است. سهم بیشتر مواد غذایی در سبد مصرفی دهک های پایین درآمدی و جهش قیمتی که این گروه کالایی در اواخر خرداد تجربه کردند، منجر به افزایش تورم سالانه برای دهک های پایین شد، اما پس از افزایش قیمت مواد غذایی، گروه های دیگر محصولات هم اکنون تورم بالاتری داشته اند. تورم ماهانه که باعث شده تورم ماهانه دهک های بالا بیشتر از دهک های پایین باشد، سهم اقلام خوراکی از تورم ماهانه سبد مصرفی دهک اول 0.6 واحد درصد است، اما این سهم برای دهک های پایین محاسبه شد. دهک دهم 0.37 واحد درصد.

مسکن نیز برای تورم مصرف کننده در هر دو گروه در ماه نوامبر بالا بود. این سهم برای دهک دهم 0.75 واحد و برای دهک اول 0.72 واحد درصد است اما تورم به ویژه در بخش مواد غذایی گویای زوایای پنهان و آشکار معیشت مردم است که گواه انقباض در جدول است. جمعیت بیشتر از پارسال

مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیرات این گرانی بر معیشت مردم گفت: امروز شکم پرکردن در اولویت اقشار ضعیف جامعه است. دهک های با درآمد کمتر مجبورند اولویت اول تقاضای خود را به محصولات غذایی مورد نیاز و سبد معیشت خانوار اختصاص دهند.وی تصریح کرد: امروز برخلاف ادعای مدعیان، تورم در حوزه مواد غذایی بیش از 70 درصد است. آمار رسمی دولت و از دهک اول تا پنجم، سفارش کالاهای اصلی را از سبد خانواده خود حذف کرده اند.

این دانشمند ادامه داد: با افزایش نرخ دلار و محدودیت صادرات، وضعیت زندگی روزمره مردم قطعا وارد مرحله جدیدی در خرید مواد غذایی اساسی می شود، کاهش می یابد و این روند تا تثبیت تورم یا کاهش سطح آن ادامه خواهد داشت. بحثی که علیرغم وعده های مکرر دولت تاکنون به صورت جدی مدیریت نشده و با گذشت بیش از یک سال گویا قصد مدیریت آن را ندارند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در آستانه نزدیک شدن به تورم 50 درصدی هستیم، گفت: اگر میزان تورم اعلام شده از سوی مراکز رسمی دولتی صحت داشته باشد به این معناست که فاصله زیادی با ابرتورم نداریم و تا پایان سال بیشترین میزان تورم اعلام شده است. از ده ها جامعه تورم بالای 50% را تجربه خواهند کرد.

این دانشمند تاکید کرد: امروز تورم اقلام خوراکی به 70 درصد رسیده است و در صورت گرانی دلار این رقم تا پایان سال افزایش می یابد و با این روند اکثر خانواده های دهک های کم درآمد و متوسط ​​به زیر می رسند. خط فقر برای خرید مواد غذایی بیان کرد: این امر نشان دهنده فاصله آماری ارائه شده از سوی مراکز رسمی دولتی با واقعیت های جامعه است، یعنی دقیقاً چه زمانی اکثر خانوارها قادر به تامین نیازهای روزانه، تغذیه خانواده و تغذیه خانواده خود نیستند. هزینه تغذیه معده آنها به دو برابر افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید