توزیع بنزین تغییر نمی کند/ امضای قرارداد ۷۵ میلیون دلاری با دانش بنیانس


ساعت: 18:47
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919626

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تغییری در سهمیه بندی بنزین ایجاد نمی شود، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین با جمعیت کشور ناسازگار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل سالاری امروز (شنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر اینکه تامین سوخت در کشور در اولویت است، افزود: صادرات در اولویت بعدی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ بنزینی وارد نمی شود، گفت: در مرحله توافق بر سر سوآپ به همین نام با روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه و مذاکره برای سوآپ نفت خام برای استفاده در شمال کشور هستیم. پالایشگاه ها در حال پیشرفت هستند.”

سالاری به ارسال تجهیزات ایرانی به پالایشگاه های سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: این تجهیزات در یکی از پالایشگاه های خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد و با 2 پالایشگاه دیگر برای استفاده از تجهیزات ایرانی توافقاتی انجام شده است.

وی بر مدیریت مصرف سوخت در کشور تاکید کرد و افزود: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین با جمعیت کشور ناسازگار است. در این زمینه علاوه بر تغییر الگوی مصرف، سیستم خودرو نیز باید تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه بسیار زیاد است و این مشکل مسیر قاچاق را ایجاد می کند. برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه های ناوبری مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین وجود ندارد، گفت: بنزین یورو 4 و یورو 5 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو دارای استانداردهای جهانی هستند.

معاون وزیر نفت به تولید سوپر بنزین در پالایشگاه شازند پس از اتمام تعمیرات اساسی اشاره کرد و افزود: توزیع سوپر بنزین در تهران و برخی شهرستان ها آغاز شده و به تدریج افزایش خواهد یافت.

توجه به دانش بومی در دستور کار است

سالاری با اشاره به امضای 16 قرارداد و تفاهم نامه با شرکت های دانش بنیان در مراسم امروز، خاطرنشان کرد: ارزش تمامی این تفاهم نامه ها و قراردادها 75 میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا محصولات دانش بنیان وارد مرحله تجاری سازی شده و با ایجاد بازار فن به بازارهای جهانی عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: این تفاهم نامه ها و قراردادها در حوزه های مصوب هیئت وزیران منعقد شد.

سالاری به حمایت از شرکت های دانش بنیان و ساخته شده برای اولین بار اشاره کرد و گفت: توجه به دانش بومی در دستور کار است و در اولین تدوین سند 400 قلم کالا را پیش بینی و در اختیار شرکت ها قرار دادیم.

وی تاکید کرد: برای انتخاب این شرکت ها و گرفتن قرارداد، شرکت های دانش بنیان را غربال کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید