توزیع مستقیم یارانه 4200 تومانی ارز بین مردم به جای کالا

ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784199

رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار حذف 4200 تنی دام های گمشده و توزیع مستقیم آنها در قالب افزایش پرداخت یارانه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه 23 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان درخواست بررسی دو فوریت لایحه تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه دام. ، داروها و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت گروه های آسیب پذیر. وی با اشاره به مشکلاتی که در زمان واگذاری به دولت داشتند، گفت: خشکسالی منجر به کاهش جدی عملکرد کالاهای اساسی مانند گندم و دانه های روغنی شده است. و همچنین مواد اولیه دام مانند جو، ذرت و …

وی گفت: ما باید بیش از آنچه بودجه در نظر گرفته شده کمک کنیم. 11.5 میلیون تن گندم باید از داخل خریداری می شد که تنها 4.6 میلیون تن از این میزان تهیه شد و 8 میلیون تن مورد نیاز است. یک نفر دیگر باید وارد شود تا آخر سال با ذخیره به سمت 1401 حرکت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش قیمت جهانی این محصولات و کسری مضاعف در این حوزه، به برخی از این افزایش قیمت ها اشاره کرد و گفت: دانه های روغنی در سال 99 به ازای هر تن 432 دلار بوده که معادل 697 دلار است. در سال جاری قیمت کنجاله از 371 دلار در هر تن به 535 دلار در هر تن، نفت خام از 746 دلار در هر تن به 1450 دلار و ذرت از 220 دلار در هر تن به 350 دلار، جو از 217 دلار در هر تن به 330 دلار افزایش یافت. دلار و قیمت گندم از 206 دلار در هر تن به 340 دلار در هر تن رسید.

میرکاظمی با اشاره به ارزیابی انجام شده برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و صمت، گفت: 18 میلیارد دلار نیاز داریم، ارز نیاز داریم که برای دولت مقدور نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پیشنهاد دولت برای حل این مشکل، گفت: از مجلس می خواهیم از وضعیتی که در حال حاضر می دانید و ناکارآمد است، اجازه دهد میزان یارانه پرداخت شود تا مستقیماً به مردم . . چرا؟» با نگاهی به قیمت کالاها متوجه می‌شویم که کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند مانند لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته است و این به معنای بهره‌وری است. این مشکل در زندگی مردم مشاهده نشده و کاهش یافته است.

وی افزود: زمانی که این موضوع برای مدت طولانی ادامه دارد، با مشکلات سیستمی فساد نیز مواجه هستیم، زیرا امروز اتحادیه ها اعلام کردند که این ارز به دست آنها نمی رسد و به دلیل یارانه دولت مجبور شد برای مرغ و تخم مرغ چادر بزند. «اینکه دولت ها درگیر شوند و اتحادیه ها بتوانند خودشان را اداره کنند.

میرکاظمی همچنین با بیان اینکه ارز 4200 تنی به مواد اولیه، گندم و دارو اختصاص می یابد، گفت: از مجلس اجازه می خواهم تا پایان سال تنها برای دارو، تجهیزات پزشکی و گندم ارز ترجیحی تعیین شود. کمک به محرومان و پرداخت 4 دهک بیشتر تا 60 میلیون ریال.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان با اشاره به اینکه میزان یارانه ها با مجوز مجلس خواهد بود، تاکید کرد: موضوعات را مد نظر داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید