توسعه حریم شهر یزد بدون مصوبه شورای شهر/نیاز به ساخت و ساز در مسیر گذر شمال شرقی شهر

وی ادامه داد: متأسفانه در چند دهه اخیر نه تنها نظر مشاور مذکور نادیده گرفته شد، بلکه شاهد توسعه افقی محدوده شهری در جهت جنوب غربی در دو مرحله بودیم: اول ساخت اولین جاده کنارگذر (به سمت بلوار دانشجویی فعلی) در اوایل دهه 1360 به مدت حدود 6 سال. ; و سپس ساخت دومین کنارگذر در دهه 1970 و 1980 برای حدود 15 سال. در سال های اخیر شاهد بوده ایم که متأسفانه عده ای بی توجه به منافع عمومی شهر و شهروندان به مراکز تصمیم گیری نفوذ کرده و به دنبال الحاق اراضی آن سوی جاده کمربندی به محدوده شهر هستند. .

تجملیان تصریح کرد: هشدار جدی می دهم، اگر شورای اسلامی شهر یزد قاطعانه جلوی توسعه شهر فراتر از گذر فعلی را نگیرد و این انحراف خطرناک ادامه یابد، در آینده نزدیک عواقب ناگواری گریبانگیر شهر و شهروندان یزدی خواهد شد.

یکی از اعضای شورای شهر یزد تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها بودجه هنگفتی برای ساخت کنارگذر شمال شرق یزد در وزارت راه و شهرسازی مورد نیاز نیست، بلکه اگر فرض کنیم این بودجه وجود داشته باشد، زمان اجرای آن نیز نخواهد بود. بر اساس تجربه قبلی کمتر از بیست سال باشد، بنابراین برای جلوگیری از عواقب تلخ، رهبری شهر یزد باید بر بستن جدی و قاطع مرزهای شهر یزد تمرکز کند.

تجملیان در خصوص برخی از پیامدهای توسعه افقی بی رویه شهر در سمت دیگر کمربندی جنوبی، گفت: اگر شهر یزد به سمت جنوب غربی به همان میزان کمربندی فعلی توسعه یابد، کمربندی فعلی به کشتارگاه تبدیل می شود. مردم، الحاق تدریجی روستای شاهنوه، شهرک سازی طرح ملی مسکن، کاریزبوم، … و موارد مشابه دیگر در محدوده شهر یزد، عدم کشش بودجه شهرداری برای مدیریت شهری با این وسعت و کاهش خدمات رسانی مطلوب به شهروندان، حرکت تدریجی وضعیت شهر یزد به شهری متروک، زشت و فقیر و بروز مشکلات. بحران های جدی اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و آب از پیامدهای توسعه بی رویه شهری است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار آخرین سرشماری، شهر یزد کمترین تراکم جمعیت را در بین مراکز استان ها دارد و نسبت مرد به زن جمعیت یزد به طور غیرعادی بالاتر از میانگین کشوری است که نشان می دهد شهر یزد به تدریج در حال تبدیل شدن به یک کشور است. شهر کاری واقعیتی که ظاهر ناگهانی طرح توسعه روستای سارگونه را قابل درک می کند.

نیکونژاد یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر یزد نیز در این خصوص گفت: موضع شورای شهر در خصوص توسعه درون شهری اعلام شد اما برخی نهادها بدون توجه به نظر شورا شهر را به سمت کنار گردنه توسعه می دهند. .

سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این جلسه خاطرنشان کرد: احداث ضلع گردنه شمال شرقی شهر یزد ضروری است. هرچند از اردکان تا پل الغدیر طرحی تهیه شده و در طرح وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما نیاز به اجرایی شدن دارد. وی از نایب رئیس شورا خواست این مهم را در دستور کار جلسه آتی شورای اسلامی شهر با فرماندار محترم قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید