توسعه صنعتی باید با رویکرد محیط زیست باشد/ اصول اولیه محیط زیست باید در تصمیم گیری مدیران مد نظر قرار گیرد.

ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800853

به بهانه مهلت دو هفته ای برای تعیین تکلیف دفن زباله سلفچگان؛

مشکلات زیست محیطی در استان به ویژه منطقه سلفچگان بسیار زیاد است و فعالان محیط زیست علاوه بر گلایه ساکنان منطقه و شهروندان کومی، درخواست های زیادی از مسئولان استانی و کشوری برای رسیدگی و ساماندهی این منطقه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، چندین سال است که کارشناسان محیط زیست هشدار می دهند که توجه کافی به محیط زیست صورت نمی گیرد و محیط زیست کوم قربانی می شود. محیط زیست استان از یک سو در حال تبدیل شدن به کانون ریزگردها و از سوی دیگر به دلیل وجود برخی صنایع در حال تبدیل شدن به کانون آلودگی هوا و خاک است.
سلفچگان در حال تبدیل شدن به مرکز تهدید زیست محیطی است
سلفچگان امروزه یکی از کانون های مهم آلودگی محیط زیست است. سلفچگان هم از نظر اکولوژیکی و هم از نظر اکولوژیکی، به طور طبیعی در گردشگری نیز حائز اهمیت است، اما به دلیل وجود مناطق صنعتی مهم و استراتژیک در سایر مناطق، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
شهر صنعتی سلفچگان به عنوان شهر قم از توابع استان تهران شکل گرفت و به زودی این آب و هوای مطبوع در میان کویر خشک قم تغییرات و مشکلات زیست محیطی پیچیده ای را به همراه داشت. فعالیت صنایع آلاینده ای که در این شهرستان مستقر شده اند آلودگی و آلاینده های صنعتی خطرناکی را برای مردم سلفچگان به همراه دارد.
با توجه به این آلودگی حتی کارگران و مهندسانی که در این شهر فعالیت اقتصادی دارند نیز تمایلی به سکونت در این منطقه ندارند و به دلیل عدم توسعه شهری هیچ شهرک سازی شکل نگرفته است. اکنون این منطقه با مراکز خطرناک زیست محیطی مواجه است. سایت زباله 18 هکتاری برای نظارت بر ورود و خروج زباله از لجن که اخیرا نیز دچار بی نظمی شده است در سلفسگان راه اندازی شده است.
یکی دیگر از مشکلات اهالی این منطقه فعالیت اماکن صنعتی در شب و آلودگی است که دود غلیظی ایجاد می کند و نفس اهالی این منطقه را خفه می کند و حتی باعث بیماری می شود.

d286dcf4 bfd6 47ef afb6 da42de9bc289 خبر خاکستری

در کوم نسبت به محیط زیست بی تفاوتی زیادی وجود دارد
عباس جعفری یکی از فعالان محیط زیست در این خصوص گفت: بحث توسعه صنعت استان کوم در دو دهه گذشته منطبق بر قوانین و اصولی نیست که باید در خصوص محیط زیست رعایت شود تا بتوان به آن توجه کرد. برای حفاظت از منابع
وی گفت: پیامدهای این عدم توجه از سوی صنعت به محیط زیست چندان شناخته شده نخواهد بود. متاسفانه بی تفاوتی نسبت به محیط زیست در کوم زیاد است. مشاهده می شود که زباله های مضر زیادی در اطراف کوم ریخته می شود و هیچ ارگانی پاسخگوی آن نیست موضوع را نمی داند.
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: پسماندهای حاوی فلزات سنگین در بستر رودخانه ها رها شده و وارد دشت های کوم از جمله دشت مسیله می شود که برای انسان، جانوران و گیاهان به شدت برای محیط زیست مضر است اما کوم در این زمینه هیچ نگرانی ندارد. خیر

توسعه صنعتی باید سازگار با محیط زیست باشد
بختیاری یکی از اعضای سابق شورای شهرداری کوم نیز در این خصوص گفت: توسعه صنعتی باید با رویکرد توجه به محیط زیست باشد اما بدون تعارف باید گفت آنچه در استان و شهر کوم در حال رخ دادن است. با این رویکرد همخوانی نداشت.
وی ادامه داد: مسئولان استان کوم مفهوم توسعه پایدار را درک نکرده اند، توسعه صنعتی استان کوم به سمتی پیش می رود که در آینده تهدیدات جدی زیست محیطی در کوم به وجود می آید.
اصول اولیه زیست محیطی در تصمیمات مدیران گنجانده نشده است
سیدرضا موسوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، حتی در این زمینه و کارکنان به برخی مفاهیم زیست محیطی اعتقادی ندارند، گفت: متأسفانه می بینیم که اصول اولیه مسائل زیست محیطی در راهکارهای اصلی گنجانده نشده است. استان کوم را نیز باید در نظر گرفت.

آیت الله رئیسی: توجه به محیط زیست در همه پروژه ها باید به دقت مورد توجه قرار گیرد
این در حالی است که دولت فعلی نسبت به محیط زیست حساس بود و دستورات زیادی از سوی رئیس جمهور و معاونان رئیس جمهور استان ها به ویژه سازمان محیط زیست صادر شد و در این زمینه فعالیت هایی انجام شد.
از این رو رئیس جمهور در دیدار با فعالان محیط زیست با تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه به محیط زیست گفت: جامعه بشری باید نسبت به تهاجم و سرکشی به محیط زیست حساس باشد. متأسفانه قدرت های بزرگ از بدترین محیط زیست استفاده می کنند و سپس با سازوکاری از معضل زیست محیطی به عنوان سلاحی علیه کشورهای در حال توسعه استفاده می کنند، مانند بحث حقوق بشر که امروز بزرگترین ناقضان آن مدعی حقوق بشر در کشورهای دیگر هستند.
آیت الله رئیسی افزود: حفاظت از محیط زیست باید به عنوان یک موهبت الهی به جان انسان ها و همه موجودات زنده تلقی شود و در این راستا باید سازه هایی در خور این رسالت بزرگ ایجاد کرد و برخی از رفتارهای نادرست را اصلاح کرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اولویت توجه به محیط زیست بر توسعه و فعالیت اقتصادی و اینکه توسعه بخشی از محیط زیست است، گفت: اگرچه توسعه و فعالیت های اقتصادی امری ضروری است، اما باید تعهد زیست محیطی داشته باشد و زیست محیطی باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. در تمامی برنامه های توسعه و فعالیت های اقتصادی و محیط زیست باید پیوست اقتصادی داشته باشد.

تلاش می کنیم مشکلات پسماند شهرستان سلفچگان را حل کنیم
همچنین سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر دو روزه رئیس‌جمهور و معاونان وی به قم، افزود: کاهش هرچه سریع‌تر آلودگی‌ها.

ba3683ae 940d 4b5c 8f7a 7dbf758d0c50 خبر خاکستری

مهلت دو هفته ای برای تعیین تکلیف محل دفن زباله سلفچگان
این در حالی است که شاهچراگی فرماندار کوم در سفر یک روزه به بخش سلفچگان ضمن بازدید از محل دفن زباله ویژه 18 هکتاری شهرک صنعتی سلفچگان گفت: ظرف دو هفته آینده متولی اصلی سایت باید شناسایی و مشخص شود. منصوب.
وی افزود: در حال حاضر هیچ یک از سازمان ها و نهادها اعم از شرکت شهرک های صنعتی، شرکت خدمات شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن، تجارت و اداره کل محیط زیست مسئولیت مدیریت این سایت را بر عهده ندارند که تحت عنوان غیرقابل قبول است. هیچ راهی نیست.
فرماندار کوم با بیان اینکه ضعف مدیریت سایت ویژه پسماند شهرک صنعتی سلفچگان مشکلات زیست محیطی متعددی را به همراه داشته است گفت: آب، خاک و اقلیم این منطقه تحت تاثیر آلودگی های زیست محیطی سایت قرار گرفته و باعث بسیاری از موارد شده است. خطرات و مشکلات زندگی مردم. وی نیاز داشت هر چه زودتر با این وضعیت مقابله کند.

به هر حال امیدواریم دولت جدید توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشد تا در آینده نزدیک با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه نشویم که این امر مستلزم رعایت برخی قوانین و برنامه ریزی برای رفع مشکلات این حوزه است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید