توسعه گردشگری با تقویت همه عناصر و زیرساخت ها امکان پذیر است/ طبیعت گیلان مقصدی جذاب برای کشورهای حوزه خلیج فارس است.


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818062

عضو هیئت علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه گیلان:

مهدی حسام، عضو هیات علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه گیلان، طبیعت زیبای استان را مقصدی جذاب برای خلیج فارس و جهان عرب دانست. وی افزود: گردشگری یک سیستم به هم پیوسته است، سایر عناصر سیستم را تقویت و رها کنید و انتظار توسعه گردشگری را داشته باشید، همه اجزا و عناصر باید جامع باشند و مهمترین کاری که باید انجام دهید حفظ ساختارهای محیط زیست است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی حسام، عضو هیأت علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه گیلن، هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به نقاط قوت فراوان استان گیلان در حوزه گردشگری، اظهار داشت: در زمینه های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی. استان گیلان با وجود جنگل ها، سواحل و … مکان های جذابی وجود دارد.


طبیعت گیلان مقصدی جذاب برای کشورهای حوزه خلیج فارس است

وی با اشاره به اینکه در ایران اولین مقصد گردشگران از نظر تفریحی و طبیعت گردی استان های گیلان و مازندران هستند، گفت: این طبیعت زیبا مقصدی جذاب برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی است. کوه ها، مراتع، گونه های گیاهی و جانوری خاص می توانند برای مقاصد مختلف برای گردشگران جذاب باشند.

dbceec5a 0645 4b91 95b1 4e86b469b5fc خبر خاکستری

سرپرست گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه گیلان با اشاره به گردشگری فرهنگی استان، ادامه داد: در راش که ممکن است برای گردشگران خارجی و اروپایی مناسب باشد، در حالی که جامعه هدف ما در حوزه فرهنگ و طبیعت گردی ممکن است باشد. کشورهای عربی و در زمینه تاریخ و فرهنگ کشورهای اروپایی.

وی گفت: ما دوستانی در حوزه اجتماعی، روشنفکران، مهمان نواز و گردشگر داریم. وجود اقوام مختلف در روستاها، فرصت های فرهنگی، تنوع غذا، پوشاک، موسیقی و صداها، تنوع معماری، آیین ها و مراسم عزاداری. «و عروسی به خصوص در زمینه گردشگری و غذا می تواند برای گردشگران جذاب باشد.

180fd385 1054 45a4 8f36 27624c7e1394 خبر خاکستری

حسام با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان گفت: دریا و مجاورت با مراکز اجتماعی کشور مانند تهران، از شمال غرب تا آذربایجان و همسایگی کشورهای حاشیه دریای خزر را می توان فرصت مغتنمی برای استان دانست.


آلودگی محیط زیست نقطه ضعف گیلان در حوزه گردشگری است

وی با اشاره به نقاط ضعف گردشگری گیلان بیان کرد: در حوزه محیط زیست همواره آلودگی ها محور بحث های کارشناسی است که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود به ویژه زباله و فاضلاب که تهدیدی جدی برای خزر است. دریا و تالاب انزلی. مشکل دیگر تغییر کاربری اراضی جنگلی و کشاورزی است که تهدیدی جدی است زیرا بدون محیط زیست سالم، گردشگری مناسبی وجود نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به راهکارهایی برای تقویت نقاط قوت گردشگری گفت: بازاریابی و تبلیغات مناسب در ارائه جاذبه های فرهنگی مردم به گردشگران خارجی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در حوزه مدیریتی. استفاده از افراد متخصص در این زمینه می تواند مفید باشد.


در بحث گردشگری سلامت نقاط قوت خوبی وجود دارد

حسام با بیان اینکه زیرساخت ها در این حوزه یکی از ارکان سیستم گردشگری است، افزود: باید زیرساخت های اساسی مانند راه و ترابری، زیرساخت های فرودگاهی، مراکز اقامتی و پذیرایی، آنتن ها را تقویت کنیم، باید حرفی برای گفتن داشته باشیم. . . همچنین نیازمند بازاریابی و تبلیغات جدی هستیم چرا که متاسفانه حضور گردشگران خارجی در استان کم است اما در بحث گردشگری سلامت نقاط قوت خوبی وجود دارد به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق، قطر، بحرین، عربستان. .


برای چشم انداز توسعه گردشگری استان نیازمند برنامه ریزی جامع هستیم

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به بحث بازاریابی گفت: برای چشم انداز توسعه گردشگری استان نیازمند برنامه ریزی جامع هستیم و بدون برنامه ریزی روزانه نمی توان روند اداری توسعه گردشگری را تکمیل کرد. سند آمایش استان حدود یک سال است که تصویب و ابلاغ شده است اما استان باید برنامه جامع توسعه گردشگری داشته باشد تا همه دستگاه ها وظایف خود را بدانند.

این کارشناس دانشگاه با بیان اینکه گردشگری یک سیستم به هم پیوسته است، گفت: نمی توان عنصری از نظام را تقویت کرد و عناصر دیگر نظام را رها کرد و انتظار توسعه گردشگری را داشت، همه اجزا و عناصر باید همگانی باشند، به عنوان مثال. مدیریت راه چه وظایفی دارد، او باید وظیفه خود را بداند و مهمترین کاری که باید انجام شود حفظ سازه های محیط زیست است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید