توصیه بانک مرکزی به مردم؛ چک هایی که در سامانه شکارچیان ثبت نشده است را قبول نکنید

ساعت: 13:10
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781298

سخنگوی قانون جدید چک گفت: هموطنان چک صیادی جدیدی که در سامانه صیادی ثبت نشده است را قبول نکنند، در غیر این صورت بانک در زمان وصول چک امکان پرداخت را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از بانک مرکزی ، آمنه نادعلی زاده با اشاره به تصویب قانون اصلاح قانون صدور چک در سال 1397 در مجلس شورای اسلامی گفت: محتوای این قانون مربوط به نظام سازی است. ترجمه چک ها یعنی در هنگام مبادله چک بین صادرکننده و گیرنده چک، ثبت الکترونیکی آن نیز باید در سامانه شکارچی صورت گیرد.

وی افزود: این طرح از اوایل فروردین ماه سال 1400 با توزیع چک های صیادی جدید بنفش آغاز شد. یکی از ویژگی های این چک ها رنگ این چک ها و تمایز آن با چک های قدیمی است.

ثبت صدور و تایید بازرسی های جدید در سامانه صیادی الزامی است

سخنگوی قانون جدید چک مبادله چک های جدید همچنین خاطرنشان کرد: در هنگام صدور چک بنفش صیادی، ابتدا صادرکننده باید مشخصات چک شامل تاریخ، مبلغ و نام گیرنده چک فیزیک چک را وارد کند. و همین اطلاعات باید در سیستم شکارچی وارد شود.

وی افزود: لازم به ذکر است صادرکننده می تواند برای ثبت چک به درگاه های جدید بانک خود اعم از اینترنت بانک و موبایل بانک و یا اپلیکیشن موبایل مراجعه کند. لیست 5 اپلیکیشن پرداخت موبایلی فعال در این زمینه نیز در سایت شاپرک موجود است. «و در دسترس عموم است.

نادعلی زاده با بیان اینکه مراحل فوق صرفاً به معنای ثبت اولیه چک در فرآیند ثبت چک است، تصریح کرد: با ثبت چک در سامانه صیادی مراحل ثبت چک تکمیل نمی شود، بلکه گیرنده چک باید از طریق بانک نیز اقدام کند. ، اینترنت بانک یا برنامه های ثبت شده در سامانه صیاد، تایید یا عدم تایید در سامانه.

قانون جدید چک راه حلی برای جعل، کلاهبرداری و پولشویی است

سخنگوی اجرای قانون جدید چک وجود سامانه صیادی همراه با فیزیک بازرسی را امری مفید و سودمند خواند و گفت: ثبت اطلاعات بازرسی در سامانه صیادی و حفظ سامانه انتقال زنجیره ای چک در این سامانه می تواند راه حل خوبی برای جعل یا تقلب باشد. از طرفی در صورت مفقود شدن فیزیک چک، به دلیل ثبت سیستماتیک اطلاعات چک توسط صادرکننده، ردیابی دعوی آسانتر خواهد بود. در این رابطه می توان به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران اشاره کرد که برخی اسناد تجاری از جمله چک قربانی آتش سوزی یا مفقود شدن آن شد. در گذشته به دلیل نبود چنین سیستمی، ردیابی مسائل مربوط به بازرسی های مفقود شده مشکل بود، اما با این سیستم معمولاً چنین مشکلاتی کاهش می یابد. این سامانه در عین حال باعث ایجاد شفافیت اطلاعاتی در کشور می شود که اقدامی موثر در مبارزه با پولشویی محسوب می شود.

نادعلی زاده با بیان اینکه هر تغییری در ابتدا با چالش های خاص خود همراه بود، افزود: در گذشته فرآیند رسیدگی، مبادله و تایید چک ها به صورت دستی بود اما اکنون ثبت چک در سامانه صیاد نیز افزایش یافته است. به این دلیل است که روند صدور چک نسبت به گذشته متفاوت شده است، اما با گذشت زمان و زمانی که مردم به مزایای سیستمی کردن ثبت اطلاعات پی می برند، خوشحال می شوند.

100 میلیون چک جدید صادر شده است

معاون نظام های پرداخت بانک مرکزی در خصوص آمار چک های صادر شده از ابتدای سال جاری گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه دو میلیون و پانصد هزار فقره چک معادل 100 میلیون فقره چک بوده است. چک توزیع شد که تقریباً 23 درصد آن به عبارتی حدود 23 میلیون چک در سامانه صیاد ثبت و توزیع شد. از 23 میلیون فقره چکی که توزیع شده، حدود 89 درصد مورد تایید مشمولان بوده که آمار قابل توجهی است و رو به افزایش است. همچنین روزانه به طور متوسط ​​حدود 110 هزار بازرسی در سامانه صیاد ثبت می شود که آماری قابل توجه و امیدوارکننده است.

فردی که چک برگشتی داشته باشد مستحق دریافت چک نخواهد بود

سخنگوی اجرای قانون جدید چک با تاکید بر اینکه بر اساس قانون جدید چک محدودیت هایی برای دارندگان چک برگشتی در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در قانون مذکور مجازات های انضباطی برای صادرکننده چک برگشتی پیش بینی شده است. به عنوان مثال وقتی به فردی چک می دهند از نظر صلاحیت ارزیابی می شود و اگر چک برگشت داده شود چک به او داده نمی شود. ضمناً زمانی که چک باید در سامانه شکار ثبت شود، سابقه چک برگشتی توسط سامانه کنترل می شود و در صورتی که صادرکننده سابقه چک برگشتی را داشته باشد، حق ثبت چک را در سامانه شکار نخواهد داشت. سیستم شکار در مجموع، این محدودیت ها منجر به کاهش قابل توجهی در آمار بازرسی های رد شده شده است.

کاهش نسبت چک های برگشتی با اجرای قانون جدید چک

وی در خصوص آمار چک های برگشتی گفت: قابل ذکر است که کاهش آمار چک های برگشتی از فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بر این اساس نسبت کل چک های برگشتی به کل چک ها بوده است. برای 6 ماهه اول سال جاری حدود 9.4 درصد است در حالی که این نسبت در سال 1399 حدود 11.2 درصد بوده است. بنابراین به نظر می رسد سخت گیری قانون در توزیع چک و صدور چک موثر بوده است.

نادعلی زاده درباره زمان وصول چک های قدیمی گفت: معمولاً چک های قدیمی نیز باید وصول شود، اما بانک مرکزی زمان بندی دقیقی در این زمینه اعلام نکرده است و اکنون چک های قدیمی می توانند با چک های جدید و در زمان تعیین شده همزیستی داشته باشند. بانک گفت: در صورتی که مرکز مناسب تشخیص داده شود و مردم در کار خود مشکلی نداشته باشند، این مجموعه چک های قدیمی نیز توسط بانک مرکزی وصول می شود.

ثبت نام و تایید چک های جدید از طریق پیامک در مرحله نهایی شدن است

معاون نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی درگاه های شبکه بانکی از جمله اینترنت بانک با بانک فعال و مجهز به سامانه ماهیگیری هستند، تصریح کرد: البته برنامه های موبایلی دیگری نیز در دست اقدام است. پرداخت هایی که آمادگی خود را برای بهره مندی از سامانه شکارچی اعلام می کنند، پس از گذراندن مراحل و تست های لازم می توانند به سامانه شکارچی متصل شوند. البته راه های دیگر انجام فرآیندهای مربوط به سیستم ماهیگیری و بازرسی در حال آزمایش است. از جمله این موارد می توان به پیامک اشاره کرد که تقریباً نهایی شده و البته دستگاه های خودپرداز مجهز هستند. در حال حاضر شعب بانک ها نیز به صورت حضوری در خصوص فرآیند چک به مردم خدمات ارائه می کنند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به پنج درصد ثبت بازرسی در سامانه صیادی از طریق شعب انجام شده است. این در حالی است که تا 77 درصد چک ها از طریق درگاه های بانکداری اینترنتی و همراه بانک بانک و 18 درصد از طریق اپلیکیشن های موبایلی ثبت و تایید می شود.

دو سرویس مرجع در مورد فرآیندهای مربوط به بازرسی های جدید راه اندازی شده است

وی با بیان اینکه دو سرویس مرجع در سامانه صیاد وجود دارد، تاکید کرد: در سامانه صیاد دو سرویس «بررسی سوابق اعتباری» و «بررسی خدمات اطلاعاتی برای مرجع» وجود دارد. سرویس ثبت اعتبار چک که در سال 1397 راه اندازی شد، سرویسی شناخته شده است که تاریخچه چک های برگشتی صادرکننده را بر اساس رنگ خاص و تعداد چک های برگشتی نشان می دهد. اما در سرویس مرجع اطلاعات چک با مراجعه به این سامانه می توان دریافت که آیا چک در سامانه شکارچی به نفع وی ثبت شده است یا خیر.

سخنگوی سرویس جدید اجرای قانون چک، سرویس اطلاعات مرجع چک، خاطرنشان کرد که این سرویس که اخیراً در دسترس عموم قرار گرفته است، به راحتی قابل استفاده است و امکان ارائه سرویس بدون احراز هویت را فراهم می کند. در این سرویس 5 فقره چک شامل شناسه چک، کد ملی/شناسنامه، تاریخ، مبلغ چک و نوع گیرنده از متقاضی دریافت می شود و با وارد کردن این اطلاعات فرد متوجه می شود که آیا این چک در سامانه ماهیگیری ثبت شده است یا خیر. نه. .

نادعلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: چند ماهی است که «سرویس اطلاع رسانی چک برای اقلام چک» در سایت بانک مرکزی راه اندازی شده است و بانک ها نیز این گزارش را در درگاه های خود فعال کرده اند و برنامه های پرداخت موبایلی نیز به زودی به این سرویس مجهز خواهند شد. آنها خواهند بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید