توضیحات رئیس دانشگاه تهران برای خودکشی 2 دانشجو

توضیحات رئیس دانشگاه تهران برای خودکشی 2 دانشجو

سید «محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه ویژه ای داریم، بحث های مربوط به فشارهای روانی است که به هر حال بخشی از این فشارهاست که ویژگی زندگی مدرن و معاصر است. کم و بیش بشر را در همه کشورهای جهان گرفتار می کند.»

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه معلمان باید دانش آموزان و شرایط اجتماعی و خانوادگی آنها را درک کنند، گفت: باید محدودیت های غیرضروری و غیرضروری را از زندگی دانشگاهی دانشجویان و یا مشکلات جزئی که با گفت وگو و ارتباط دوستانه قابل حل است حذف کنیم. مدیریتش کنیم

به گزارش ایلنا، پس از اقدام به خودکشی یکی از دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در 21 آذرماه سال جاری که منجر به فوت آن دانشجو شد، اندکی بعد در 28 آذرماه، خبر دیگری منتشر شد. اقدام به خودکشی دانشجو. دانشکده متالورژی این دانشگاه مطلع شد که خوشبختانه با اقدام به موقع مدیریت دانشگاه از مرگ این دانشجو جلوگیری شد.

با توجه به تکرار این حادثه در دانشگاه تهران در مدت کوتاهی با سید «محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران برای بررسی علل این حوادث گفتگویی انجام دادیم. وی درباره این اتفاقات گفت: یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه ویژه داریم، بحث های مرتبط با فشارهای روانی است که به هر حال بخشی از آن فشارهایی است که ویژگی زندگی مدرن امروزی است که کم و بیش بشر را در عذاب می کشاند. همه کشورهای جهان

وی افزود: شرایط مربوط به شیوع بیماری کرونا و تعلیق دو ساله تحصیل حضوری در دانشگاه ها به این فشار روانی دامن زد. با پایان یافتن ویروس کرونا، شاهد انباشته شدن مطالبات و فشارهای روحی و روانی در جامعه دانشجویی بودیم که با بازگشایی دانشگاه چهره به چهره تخلیه شد و دانشگاه ها آمادگی کافی برای مواجهه با چنین شرایطی را نداشتند. که منجر به تشدید تنش روانی در برابر شرایط عادی شد. دانشگاه تهران با مرکزیت مرکز مشاوره دانشگاه به ارزیابی کلی از وضعیت روحی دانشجویان پرداخت و بر اساس گزارشات یا مراجعه مستقیم دانشجویان پرونده مشاوره تشکیل داد.

مقیمی افزود: تعداد این افراد نسبت به قبل از کرونا افزایش چشمگیری داشته است و اگر شرایط سایر دانشگاه های کشور را ارزیابی کنید متوجه می شوید که مراجعات به مرکز مشاوره و مشکلات روانی افزایش یافته است که البته به دلیل مشکلات دانشجویان است. با توجه به طبقه بندی موارد، برنامه خاصی داریم و با دعوت از دانشجویان مشاور به مرکز مشاوره و درمانگاه، آن را اجرا می کنیم، مشاوران در خوابگاه ها حضور دارند و با معلولان ذهنی تعامل دارند. دانش آموزان و دوستان و خانواده آنها در ادامه مراحل درمان آورده شده است.

مقیمی با تاکید بر اینکه افزایش مشکلات روحی و روانی در دوران کرونا و فشار بر جوانان آسیب شناسی شده است، افزود: متوجه شدیم که می توانیم بخشی از این فشار را مدیریت کنیم و بخشی که در داخل دانشگاه قابل مدیریت است را می توان از این طریق انجام داد. مشاوران خوب حاضر در دانشگاه ها باید مورد بازنگری و بهبود قرار گیرند. بخشی دیگر از مشکلات روانی برخی از دانش آموزان مربوط به تعامل با سایر ذینفعان است که در صورت برقراری صحیح تعامل قابل حل است.

وی ادامه داد: در مجموع آنچه در فضای دانشگاه عادی شده این است که اساتید بیشتر به فکر کیفیت علمی دانشجویان هستند و اگر اساتید به دانشجویان توصیه یا راهنمایی می کنند جنبه علمی دارد و شاید اساتید ما هنوز آنها هنوز مهارت کافی ندارند و جنبه های روانشناختی و عاطفی دانش آموزان را ندارند که آنها را راهنمایی کند تا از این منظر نیز با دانش آموزان خود باشند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در چنین شرایطی اساتید می توانند مهمترین نقش را ایفا کنند. معلمان باید دانش آموزان و شرایط اجتماعی و خانوادگی آنها را درک کنند. ما باید سختگیری های غیر ضروری و غیر ضروری را از زندگی دانشجویان حذف کنیم یا مشکلات کوچکی را مدیریت کنیم که با گفتگو و ارتباط دوستانه قابل حل است. گاهی سنت های مختلف تحصیلی و قوانین نانوشته ای در رابطه استاد و دانشجو با توجه به شخصیت و رشته های علمی استاد وجود دارد که باعث می شود مشکلاتی به وجود بیاید و دانشجو احساس فشار روانی کند، خود را طوری تنظیم کنید که دانشجو از نظر روانی احساس آرامش کند.

وی تصریح کرد: سعی داریم این قوانین را در قالب منشور اخلاقی ساماندهی کنیم و منشورهای اخلاقی و ضوابط رفتاری را برای رابطه دانشجو و معلم تعریف کنیم و استانداردهای رفتاری بنویسیم که خلأهایی را که تا حدی نادیده گرفته شده است، پر کند. قوانین و مقررات یا او این قوانین را برای خودتان متفاوت تفسیر می کند، اجازه دهید پوشش دهیم. باید چیزهای مشترک و زبان مشترک ایجاد کرد تا انتظارات به صورت شفاهی تنظیم نشود، بلکه بر اساس قوانین و کدهای مکتوب باشد.

وی ادامه داد: برخی از اساتید در رشته های مرتبط با روانشناسی و تربیت می توانند به دانشجویان خود مشاوره دهند و اتفاقاً در آن زمینه کمتر مشکل داریم، اما در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی معمولاً اساتید آنقدر ندارند. در زمینه های رفتاری و روانی مهارت دارند و بنابراین باید در زمینه مهارت های ارتباطی آموزش ببینند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان مشکلات روانی یا اقدام به خودکشی در دانشجویان مهندسی یا علوم پایه بیشتر از سایر رشته ها است؟ وی تصریح کرد: بله، آمارهای ما نشان می دهد که اینطور است و حداقل اتفاقاتی که رخ داده است بیشتر مربوط به این مناطق است.

مقیمی اضافه کرد: بخشی دیگر از مشکلات روحی و روانی دانش آموزان را شاید بتوان به فضایی که عده ای ایجاد کردند و روند اعتراضات آنها متشنج شد، برمی گردد. این تنش ها قطعاً در افزایش فشار روانی دانش آموزان مؤثر بوده و در دو ماه اخیر تأثیر خود را بر جای گذاشته است. ما معتقدیم دانشگاه باید وضعیت جامعه و عملکرد سیاستمداران و سیاست های موجود را نقد کند، اما از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که نقد معلمان یا دانشجویان باید در سنت دانشگاه و از منظر روانشناسی ساماندهی شود. و نباید به آن اعتراض کرد و باید به گونه ای باشد که طرف مقابل احساس آزرده خاطر کند و تمایلی به شنیدن نداشته باشد که طبیعتا نه تنها نتیجه مثبتی به دنبال ندارد بلکه به قیمت برهم زدن حالات روحی و روانی ذینفعان نیز تمام می شود. از دانشگاه

وی افزود: امیدواریم با ثبات شرایط هر چه زودتر شاهد تعادل روحی و روانی در دانشگاه باشیم و برای التیام زخم های به جا مانده، اقدامات روانی و فرهنگی مناسبی را برای ارتقای نشاط اجرا کنیم. و تحرک همه ذینفعان دانشگاه که قطعاً یک پیوند مستقیم است و پیامدهایی برای سلامت روان دانشجویان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید