توضیحات شرکت دولتی گندم وارداتی / آزمایشگاه وضعیت سلامت گندم را تایید کرده است

ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801578

این شرکت بازرگانی دولتی بر سلامت تمامی محصولات وارداتی از جمله گندم روسیه تاکید کرد و گفت 5.5 میلیون تن گندم وارداتی در بنادر کشور تخلیه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شرکت بازرگانی دولتی ایران به ظن سلامت محصولات وارداتی بیانیه ای صادر کرد.

این شرکت دولتی سلامت و کیفیت کالاهای وارداتی را به مردم تضمین کرده است که در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است.

1- شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر سالانه میلیون ها تن از این کالاهای اساسی را وارد می کند و بدیهی است که یکی از مهمترین ملاحظات این شرکت در واردات می باشد. مواد غذایی ذکر شده در بالا شاخص های بهداشتی اعلام شده توسط سازمان های نظارتی.

2- مبدأ گندم های خریداری شده توسط این شرکت همواره کشورهای عمده تولید کننده گندم بوده که محصولات آن مورد تایید دستگاه های نظارت بهداشتی کشور بوده است. همچنین کلیه گندم های وارداتی این شرکت قبل از نمونه برداری در کشور مبدا و ارسال به کشور توسط بازرسی بین المللی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمونه برداری و آزمایش می شود و مورد معامله قرار می گیرد. قیمت با تایید بازرسان بین المللی پرداخت می شود. لذا کلیه کالاها و محموله های وارداتی مطابق با شرایط قرارداد و استانداردهای بین المللی توسط این بازرسان مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته و تاکنون هیچ گونه عدم انطباق از سوی این بازرسان گزارش نشده است.

3- با توجه به خشکسالی در آخرین برداشت و کاهش تولید گندم داخلی، این شرکت گندم را از منابع تایید شده خارجی تامین کرده است و در این راستا از ابتدای امسال حدود 5.5 میلیون تن گندم در بنادر شمالی و جنوبی ایران تولید شده است. تخلیه شده است.

حجم بالای گندم مورد نیاز کشور به حدی است که در برخی ماه ها بیش از یک میلیون تن گندم وارد کشور می شد و بدیهی است با توجه به نیاز مبرم استان ها به گندم و محدودیت های فعلی در بنادر کشور این کالاها قابلیت نگهداری در بندر را ندارند و لذا پس از نمونه برداری از کالاهای وارداتی از سازمان های نظارتی (سازمان حفظ نباتات، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو) و صدور مجوز ترخیص موقت؛ محموله ها به سیلوها و انبارهای شرکت در استان های مقصد ارسال می شود.

لازم به ذکر است مجوز ترخیص موقت فقط برای مدت زمان تعهد شرکت مبنی بر عدم ورود محصول به چرخه مصرف صادر می شود و تا زمان صدور نتیجه نهایی آزمایشات سلامت توسط دستگاه های نظارتی هیچ ارسالی در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد.

4. بر خلاف حدود 5.5 میلیون تن گندم وارداتی، تنها تعداد کمی از محموله های شرکت برای اطمینان از سلامت کالا مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته اند که اکثر آنها پس از آزمایش مجدد تایید شده اند. لازم به ذکر است که بروز اختلافات به حدی طبیعی است که ماهیت آن به اختلاف دستگاه های آزمایشگاهی و عدم کالیبراسیون برخی دستگاه ها برمی گردد که معمولاً با بررسی مجدد و تنظیم دقیق دستگاه ها رفع می شود.

5- با توجه به محموله مذکور و گزارش عدم انطباق منتشر شده جهت افزایش سرعت لجستیکی و حمل کامل کشتی به مقاصد و با توجه به تایید اولیه بازرس بین المللی گندم به اطلاع افراد محترم می رسد. واردات و دانشگاه علوم پزشکی استان و تعهد عدم استفاده تا زمان اعلام نتایج آزمایش، نمونه های اخذ شده پس از ثبت نام در سامانه TTAC به مقاصد ارسال شده و تا زمان حصول نتیجه آزمایش مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. و استانداردهای مربوطه را رعایت کند.

محموله مشخص شده مربوط به کشتی EMMAKRISI می باشد که طی ویلاهای مرتبط و نمونه برداری از سازمان های فوق اعلام می گردد و سازمان ملی استاندارد تمامی این محموله ها را پس از آزمایش در آزمایشگاه های تایید شده سازگار می داند. با این حال، FDA دریافت که محموله در آزمایش های اولیه ناسازگار بود. لذا با توجه به احتمال خطای آزمایشگاهی به دلیل مشکلات ناشی از کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی و یا خطای انسانی به ویژه با توجه به تایید محموله مبدا و مقصد فوق توسط سایر آزمایشگاه ها، دستورات لازم جهت نمونه برداری و آزمایش مجدد از سوی سازمان سنجش صادر شد. اداره غذا و دارو ادامه دارد و تا رفع شبهه وارد چرخه مصرف نمی شود.

6- پس از ایجاد این شبهه و مغایرت بین آزمایشگاه‌های سازمان‌های مسئول شرکت بازرگانی دولتی ایران، با توجه به اهمیت موضوع، دستورات لازم را به بازرسان بین‌المللی جهت نمونه‌برداری مجدد و آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تایید این شرکت صادر کرد. سازمان غذا و دارو بر این اساس، نمونه ها در آزمایشگاه های شرکت بازرسی بین المللی بازرسی بازرگانی ایران و مراجع خاتم مورد بررسی و تایید قرار گرفتند.

7- همچنین بر اساس اظهارات رئیس اداره کل آزمایشگاه های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، نتایج آزمایش 5 نمونه کشتی گندم وارداتی ارسالی به آزمایشگاه مرجع می باشد. قابل قبول

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید