توضیح آخرین وضعیت سیاسی عراق / خروج آمریکا از عراق به یک درخواست عمومی تبدیل شده است

زمان: 00:12
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775688

دکتر گل زاده درباره تصاحب اکثر کرسی های پارلمان صدر از سوی صدر گفت: “ویژگی های مقاومت و ضد آزار ، صهیونیسم ، استقلال ، اسلام گرایی ، مخالفت با عادی سازی روابط عراق با اسرائیل ، توافق با خروج آمریکا از عراق ، و غیره “این را می توان در گفتار مقتدی صدر مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر جواد گل زاده؛ این کارشناس تحقیقات منطقه ای در مورد انتخابات اخیر عراق در پخش زنده “بصیرت” در شبکه اجتماعی روبیکا اظهار نظر کرد. مهمترین سخنرانی های دکتر گل زاده به قرار زیر است:

ما امیدواریم که نتیجه انتخابات پارلمانی عراق راه را برای خروج آمریکایی ها از این کشور و همچنین تقویت دولت و مردم در آن کشور هموار سازد ، زیرا خون پاک شهدا مانند حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع ایرانی و عراقی زیارتگاهها زمینه ساز دموکراسی ملت شدند. عراق این روزها را داده است و کسانی که به دنبال سانسور نفوذ گروه های مقاومت در حفظ و تثبیت امنیت عراق هستند باید بدانند که توسعه و امنیت عراق به دلیل خلوص خون شهدایی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهداست. ، که از حرم دفاع کردند.

انتخابات اخیر در عراق این حقیقت مسلم را ثابت کرد که عراق جدید و مدرن با عراق در دهه ها و سالهای قبل متفاوت است و ما با یک سیستم اجتماعی جدید در عراق روبرو هستیم و این نشان دهنده خواسته ها ، ارزش های جدید در عراق است و ما باید عراق امروز را بر اساس سیستم های اجتماعی در 20 سال گذشته تحلیل کرد. بر این اساس ، ما باید بر کلاس ها و گروه های جدید در عراق نظارت داشته باشیم تا بتوانیم واقعیت های آن کشور را به درستی تجزیه و تحلیل کنیم.

در سالهای اخیر ، عراق با شورش تکفیرها روبرو شده و اقتصاد ، امنیت و منابع انسانی عراق را اشغال کرده است ، و امروز دولت و مردم عراق خسته ، فرسوده ، مستعد تغییر و مشتاق توسعه هستند و ما باید با جنبه هایی برخورد کنیم. عراق از طریق این حوادث عبور کرد.

در انتخابات گذشته در عراق ، ما با تحولات جدیدی روبرو شدیم. اینکه گروه های سنتی و نیروهای سیاسی قدیمی نتوانستند به نتایج مطلوب برسند و پیش بینی های معمول محقق نشد.

در این دوره از انتخابات در عراق ، ما شاهد کاهش سطح مشارکت مردم بوده ایم و دلیل این امر را می توان در سیاست های امنیتی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و … در عراق مشاهده کرد. ناکارآمدی حاکمان سابق عراق در پاسخگویی به خواسته های عمومی مردم عراق و از سوی دیگر ، سرخوردگی جامعه عراق از تغییر وضع موجود توسط حاکمان این کشور ، منجر به مشارکت کمتر از 50 درصد در عراق شده است. تغییر در یک کشور مستلزم سرمایه اجتماعی است و مشارکت 40 درصدی در انتخابات گذشته در عراق نشان داد که مقامات عراقی باید تلاش ویژه ای برای احیای این سرمایه اجتماعی مردمی و اعتماد عمومی انجام دهند.

آنچه در نتیجه انتخابات رخ داد نشان می دهد که بسیاری از قومیت ها نتوانستند در این انتخابات پیروز شوند و جامعه عراق به نیروهای سیاسی اجتماعی جدید روی آورده است و ما در انتخابات عراق دیدیم که برخی افراد چهره های جدیدی هستند. و آنها موفق به کسب رای و ورود به پارلمان شدند و برخی از چهره های برجسته که از حمایت مالی و رسانه ای برخوردار بودند نتوانستند رای مردم را به دست آورند و ما با یک سری نیروهای سیاسی متشکل از مستقل ها روبرو هستیم و آنها جوان هستند.

با توجه به نتایج اولیه انتخابات در عراق ، حزب مقتدی صدر بیشترین کرسی ها را به دست آورد و در ارائه این حزب باید گفت که انتقاد مقتدی صدر از وقایع اخیر او را به یک اپوزیسیون تبدیل کرد. در ابتدای انتخابات ، او اعلام کرد که در انتخابات شرکت نمی کند و به دعوت گروه های سیاسی موافقت خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد و سرانجام با برنامه ای هماهنگ توانست اکثریت کرسی های انتخابات را به دست آورد. پارلمان عراق

س questionال این است که آیا پیرو صدر با این نوع گفتمان با جریانهای مقاومت شیعه مخالف است یا می تواند با گفتمان مقاومت همکاری کند؟ زندگی سیاسی مقتدی صدر و سیر رشد فکری این مرد و گروه صدر فراز و نشیب های زیادی دارد ، اما ما ویژگی های مقاومت و استکبار ستیزی ، صهیونیسم ستیزی ، استقلال و اسلام و … را می بینیم. به در گفتار مقتدی صدر؛ وی از حامیان خروج آمریکا از عراق است و یکی از کسانی است که در بحث اخیر عراق موضوع عادی سازی روابط عراق و اسرائیل را مطرح کرد و همواره موضع مثبتی در قبال استقلال و تمامیت ارضی این کشور اتخاذ کرده است. مقتدی صدر تا حدودی به اصول حاکم بر جنبش مقاومت پایبند بوده و برخی مواضع وی و برخی رفتارهای سیاسی او به مذاق گروه های مقاومت و نیروهای سیاسی در ایران خوش نمی آید و این مسئله نیز قابل حل است.

ما نباید نگران باشیم و موضع منفی بگیریم و امیدواریم رسانه ها و نیروهای میدانی بتوانند از مقتدی صدر در جهت اهداف اسلامی عراق و جریان مقاومت استفاده کنند.

گروه حزب تاکدام ، به رهبری محمد الحلبوسی ، بیشترین کرسی ها را از زمان گروه سادر بدست آورده است و در طول این سالها سمت های روشنفکری و جوانان را بر عهده داشته و تمایل دارد سیاست های کشورهایی مانند ترکیه و قطر را دنبال کند. به

گروه سوم با بیشترین کرسی ائتلاف حقوقی به رهبری نوری مالکی است. او یک سیاستمدار فعال است که در جنبش مقاومت مشارکت دارد و می تواند فرصت جدیدی را برای عراق و روزهای آینده در عراق ایجاد کند.

وضعیت جناح صدر مستلزم گفتگو برای تشکیل دولت بعدی در عراق است. نوری مالکی بر حاکمیت قانون تمرکز کرده است و اگر بتواند با سایر احزاب عراقی اتحاد ایجاد کند ، می تواند حدود 90 کرسی را به دست آورد و در شرایط کنونی ، مقتدی صدر در وضعیت بهتری قرار دارد.

دولت آینده عراق باید در یک ائتلاف باشد ، زیرا هیچ یک از احزاب و گروهها قدرت تشکیل دولت به صورت یکجانبه را ندارند و این امر در همه انتخابات عراق اتفاق افتاده است.

امروزه خروج آمریکایی ها از عراق به یک خواسته عمومی مردم عراق تبدیل شده است و دولت آینده باید برای استقلال عراق تلاش کند و در این راستا باید خروج آمریکایی ها از خاک این کشور از طریق جامعه بین المللی آغاز شود.

تجدید نظر در قانون اساسی عراق نیز یکی از خواسته های مردم از مقامات عراقی است ، زیرا نوع سیستم اجتماعی و تاریخی در عراق به آنها اجازه نمی دهد که دارای یک سیستم پارلمانی باشند ، که این امر روند دولت سازی را پیچیده و انتصاب می کند. سیستم عراق باید به یک دولت نیمه ریاست جمهوری تبدیل شود.

رد قیام مردمی به این معناست که عراق در حال ورود به موضوع تجزیه ، خطرات امنیتی ، شورش های گسترده ، امنیت ، جریانات تکفیری و … است. چشم و اهمیت موقعیت برجسته حشدالشعبی و حشدالشعبی قطعاً بخشی از آینده سیاسی عراق است و آنها باید برنامه ای عمیق برای تقویت این گروه ارائه دهند و اگر می توانند امنیت و ثبات را تأمین کنند در عراق ، آنها می توانند توسعه کشور را آغاز کنند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید