توضیح ثبت ورزش اجباری به نام آذربایجان قانع کننده نیست/ این موضوع هم تقصیر دولت قبل است!

ساعت: 09:08
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923585

بازگشت به جنگ از جانب ایران می تواند اهداف یونسکو را تضعیف کند.

معاون توسعه ورزش های همگانی و امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از ثبت نام کشتی و پهلوانی به نام آذربایجان گفت: تاکنون دو جلسه در این وزارتخانه برگزار شده و دعوت به عمل آورده ایم. نهادهای ذیربط اما توضیحی برای چنین اتفاقی نداده اند.» زیرا بیشتر این سوالات مربوط به دولت قبل بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از خبرگزاری شورای اسلامی ; سینا کلخور معاون توسعه ورزش همگانی و امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در خصوص ثبت نام کشتی و پهلوانی به نام آذربایجان و ضعف دیپلماسی ورزشی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کارهای وزارت امور خارجه اصلی ترین نهادهایی هستند که باید این موضوع را با جدیت پیگیری کنند، تذکرات و اعتراضات لازم به صورت مکتوب از سوی فدراسیون ملی ورزش های قدرتی و وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته است.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: سابقه ثبت نام کشتی و کشتی از سال 1396 آغاز شد و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست بلکه نزدیک به 4 سال است که ادامه دارد. با قبول رعایت آن، درخواست هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش زورخانه ای مطرح شد که باید به کمیسیون مربوطه ابلاغ می شد و اعتراض رسمی به ثبت نرسید.

وی در خصوص پیگیری های رسمی این وزارتخانه در خصوص ثبت نام ورزش های رزمی و کشتی با نام آذربایجان تاکید کرد: تاکنون دو جلسه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شده و از نهادهای مربوطه دعوت به عمل آورده ایم. اما هیچ توضیحی در خصوص چنین اتفاقی ارائه نکرده اند، زیرا بیشتر این مسائل مربوط به دولت قبل بوده است.

کلهر ادامه داد: دولت سیزدهم می گوید ما تمام تلاش خود را کرده ایم اما باید از ابتدا این موضوع پیگیری می شد و شکایات ثبت می شد و تاکنون اتفاق مهمی رخ نداده و اعتراضی در این زمینه دریافت نشده است و ظرف یک سال و با روی کار آمدن دولت سیزدهم عملا کار در کمیسیون مربوطه یونسکو نهایی شده و تلاش های صورت گرفته بی نتیجه است. در حال حاضر ابلاغ قطعی نشده و همچنان اعتراضات لازم را در خصوص این ثبت نام داریم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

معاون فرهنگی هنری وزارت ورزش و جوانان درباره بازگشت این آثار ناملموس ورزشی به زیرگروه آثار ایرانی گفت: بازگشت ورزش های قدرتی و کشتی به نام ایران ممکن است مانع از اهداف و مصوبات یونسکو شود. نوعی درگیری با میراث است. ملی و فرهنگی کشورهای دیگر است، اما این احتمال نیز وجود دارد که با تلاش های صورت گرفته بتوان جلوی این اقدام را گرفت و بیشتر بررسی کرد. شاهد ناملموس ایرانی نباش.

کلهر با اشاره به نقش وزارت ورزش در تقویت دیپلماسی ورزشی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان می تواند کتباً به نهادهای ذیربط از جمله وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و امور خارجه اعلام کند و در جهت فعال سازی همه آنها تلاش کند. در یک جا، در حال حاضر وزارتخانه کمیته ای تشکیل داده و مکاتبات آن را به صورت مکتوب رصد می کند، امیدواریم که موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید