توضیح موزه فرش در مورد فرش های مفقود شده سعد آباد: تنها دو فرش از کاخ بستان (یکی از نهادهای ریاست جمهوری) در سال ۱۳۸۶ به موزه تحویل داده شد.

توضیح موزه فرش در مورد فرش های مفقود شده سعد آباد: تنها دو فرش از کاخ بستان (یکی از نهادهای ریاست جمهوری) در سال ۱۳۸۶ به موزه تحویل داده شد.

موزه فرش ایران توضیحات مختصری درباره فرش های مفقود شده ساختمان سعد آباد حافظه زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و انتقال آنها به این موزه را به شرح زیر منتشر کرد: در تاریخ 9 اردیبهشت 1386 دو فرش از کاخ بستان. (نهاد ریاست جمهوری) تحت ملک شماره 51 – طبقه هشتم پارچه مشهد و ملک شماره 77 – طبقه هشتم پارچه بیرجند که هر دو توسط شیخ صفی الدین (لچک ترنج) طراحی شده بود به عنوان امانت به موزه فرش ایران منتقل شد. این فرش‌ها قطعاً در 24 ژوئن 2015 به موزه تحویل داده شد و اکنون در این موزه است.»

در پی تایید مفقود شدن 48 فرش نفیس از قسمت نهاد ریاست جمهوری مجموعه سعد آباد به ویژه ساختمان حافظیه و ادعای رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف مبنی بر انتقال فرش ها از سعد آباد. کاخ به موزه فرش ایران»، موزه فرش ایران در این باره توضیح داد.

موزه فرش ایران توضیحات مختصری درباره فرش های مفقود شده ساختمان سعد آباد حافظه زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و انتقال آنها به این موزه را به شرح زیر منتشر کرد: در تاریخ 9 اردیبهشت 1386 دو فرش از کاخ بستان. (نهاد ریاست جمهوری) تحت ملک شماره 51 – طبقه هشتم بافت مشهد و ملک 77 – طبقه هشتم بافت بیرجند هر دو به عنوان گاوصندوق با نقوش شیخ صفی الدین (لچک ترنج) به موزه فرش ایران منتقل شد.

این فرش‌ها در نهایت در 24 ژوئن 2016 به موزه تحویل داده شد و هم‌اکنون در این موزه قرار دارد.»

پیش از این مهران صحرایی که به تازگی سرپرست موزه فرش شده است در بیانیه ای انتقال فرش های مفقود شده از ساختمان سعدآباد حافظه به موزه فرش را رد کرده و گفته بود: در این تعداد (48 فرش) حتی فرش هم وجود ندارد. در این سالها.» فرش به موزه داده نشد.

مسعود سفرزاد – رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف – معتقد است فرش های ساختمان نهاد ریاست جمهوری در سعد آباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی منتقل شده است.

چندی پیش خبر مفقود شدن فرش های ساختمان یادمان نهاد ریاست جمهوری در سعدآباد در دولت سیزدهم به ارزش نسبی 130 میلیارد تومان اعلام شد.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مفقود شدن این فرش‌ها که برخی از آنها ارزشمند اعلام شده‌اند، گفت: پرونده‌ای مربوط به فرش‌های سعد آباد از سال 95 تا 94 است و اگرچه مربوط به این فرش‌ها است. این دوره اینطور نبود، اما من دستور دادم بررسی شود. پس از گفتگو با نهادهای مختلف، سرویس امنیتی گزارش اولیه ای را ارائه کرد که هنوز قابل استناد نیست. می‌خواستم اطلاعات را بیرون بیاورند، اطلاعات باید به ذهن مردم برسد تا موضوع روشن شود، هم اصل ماجرا و هم کیفیت و نحوه آن.»

دیدگاهتان را بنویسید