توقف خط تولید واکسن کوپارس

محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تعطیلی خط تولید کوپارس کرونا این موسسه، گفت: دلیل این امر این است که واکسن کرونا در کشور وجود ندارد. اگر محصول بازار نداشته باشد، خط تولید آن بسته می شود.

فلاح ادامه داد: وزارت بهداشت در بهمن ماه به ما گفت که باید 3.5 میلیون دوز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید را امضا کنیم. موسسه رازی نیز این واکسن ها را تولید کرد اما خبری از قرارداد خرید نبود و اکنون این واکسن ها وارد انبارهای موسسه محرمانه است، بر اساس قیمت 180 هزار تومان برای هر دوز این واکسن، هزینه تولید از این 3.5 میلیون دوز واکسن 630 میلیارد تومان است.

سخنگوی طرح واکسن کوپارس یادآور شد: مجوز صادرات واکسن رازی نیز زمانی داده شد که بازار جهانی با اشباع واکسن مواجه بود و از سوی دیگر وضعیت بیماری در دنیا رو به افول بود.

وی تاکید کرد: به درخواست و نامه وزارت بهداشت در بهمن ماه 3.5 میلیون دوز واکسن تولید کردیم. در اسفندماه همه این 3.5 میلیون دوز آماده بود اما بعد از آن وزارت بهداشت نه قراردادی بست و نه واکسن ها را از ما خرید. هم‌اکنون که وزارت بهداشت قصد دارد نوبت چهارم واکسن کرونا را تزریق کند، واکسن‌های لازم را از قبل خریداری کرده و در انبارهایش موجود است.

فلا با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که بدهی های مربوط به واکسن و معوقات تولیدکنندگان واکسن باید پرداخت شود اما وزارت بهداشت به این تعهد عمل نکرده است.

وی تاکید کرد: واکسن رازی متعلق به یک نهاد دولتی است و پول این واکسن توسط بیت المال پرداخت شده است. بنابراین باید برنامه ریزی بهتری انجام می شد. اگر نیازی به واکسن نبود چرا الان هم از شرکت های دولتی و خصوصی خواسته شد این واکسن را تولید کنند این واکسن تولید شده است و باید به تعهدات ایجاد شده پاسخ دهند. در صورت عدم جبران این مشکل، این شرکت نسبت به برنامه های بعدی با وزارت بهداشت همکاری نخواهد کرد.

فلاح ادامه داد: تاکنون 5 میلیون دوز واکسن تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار داده ایم. با دستور رئیس جمهور قرار بود 50 درصد از این مطالبات مربوط به این 5 میلیون دوز واکسن ما و سایر واکسن های خریداری شده از سایر تولیدکنندگان واکسن تا پایان خرداد پرداخت شود که تا امروز تنها 10 درصد آن پرداخت شده است.

وی گفت: درخواست ما برای مجوز استفاده از واکسن کرونا با وجود اینکه تمام مدارک ما آماده شده بود با شش ماه تاخیر مواجه شد. مسئولان وقت وزارت بهداشت باید پاسخگوی تاخیر در صدور مجوز واکسن مخفی باشند.

وی در ادامه از نبود برنامه و دیپلماسی مشخص برای صادرات واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت: در داخل کشور نیز برنامه مشخصی برای واکسیناسیون وجود ندارد. اکنون مشخص نیست واکسن هایی که در انبارهای وزارت بهداشت موجود است تا چه زمانی تاریخ مصرف دارند، چه تعداد از تولیدکنندگان واکسن بومی خریداری کرده اند، چه تعداد از آنها را دارند و چه تعداد تزریق کرده اند؟

فلاح تاکید کرد: در مجموع حمایت خوبی از تولیدکنندگان واکسن ایرانی صورت نگرفته است، این امر نیازمند برنامه ریزی هوشمندانه است. اما انتظار داریم مسئولان وزارت بهداشت به تعهدات خود عمل کنند و مطالبات شرکت ها را پرداخت کنند تا مشکلات این شرکت ها حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید