توقف عرضه خودرو در بورس کالا

توقف عرضه خودرو در بورس کالا

شورای رقابت امروز با دستورالعملی رسما عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کرد. دلیل حذف خودروها از فهرست شورای رقابت چیست؟

امروز شورای رقابت بخشنامه جدیدی را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه خودرو در بورس کالا حذف می شود. در این دستورالعمل نامی از بورس وجود ندارد و فقط نام قرعه کشی قابل مشاهده است.

در این بخشنامه آمده است که بازار کلیه خودروهای سواری، خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری شناخته شده و از این پس مشمول این بخشنامه می شوند. در این میان ماهیت شورای رقابت حذف انحصار است و اکنون با ایجاد دستورالعمل در حال تثبیت انحصار است.

در بند 5 ماده 5 این بخشنامه آمده است که خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش برسانند. بنابراین می توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بورس یکی از ابزارهایی است که طبق نظر شورای رقابت در حال حاضر این ابزار کارکرد خاصی ندارد زیرا حراج ظلم مضاعف به مصرف کننده است. باید به گونه ای عمل کنیم که مصرف کننده محصول را با قیمت عادلانه درب کارخانه خریداری کند.

وی با توجه به اینکه این به معنای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو است، گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل فعلی قیمت خودرو مربوط به گذشته است، طبیعتا خودروساز زیان انباشته دارد و به روز نمی شود و این باعث زیان انباشته شده است. باعث شد تولیدکننده خودرو تمایل کمتری به ارائه هیچ خودرویی در بازار نداشته باشد. زمانی که این دستورالعمل اصلاح شود و سود خودروساز تضمین شود، عرضه در بازار بیشتر شده و قیمت واقعی و متعادل خواهد بود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت تصریح کرد: در دستورالعمل شورای رقابت آمده است که مبنای تنظیم قیمت وسایل نقلیه موتوری، ضوابط قیمت گذاری شورای تثبیت و تنظیم قیمت سازمان کمک به مصرف کننده و تولیدکننده است.

توکلی افزود: نمی توانیم بگوییم قیمت خودرو در کارخانه مثلا 100 میلیون تومان، در بازار آزاد 600 میلیون تومان و در بورس 500 میلیون تومان است، بنابراین قیمت خودرو کاهش یافته است؛ بنابراین قیمت خودرو کاهش یافته است. نه، اینطور نیست. در واقع شما قیمت کالایی را که از نظر ارزشی و استاندارد 500 میلیون تومان نیست به مصرف کننده 500 میلیون تومان می فروشید و مصرف کننده خوشحال می شود که آن را ارزان خریده است.

توکلی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که زیان انباشته ای که خودروساز قبلا متحمل شده است بر عهده مصرف کننده نخواهد بود. در حالی که این اتفاق در حال حاضر در بورس عملا در حال رخ دادن است و مشخص است که مابه التفاوت قیمت کارخانه را چه کسی پرداخت خواهد کرد.

توکلی تصریح کرد: خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل به عنوان انحصار شناخته می شوند و بنابراین تا زمانی که وضعیت متعادل نشود هیچ یک از خودروها در بازار عرضه نمی شود.

عدم واکنش سازمان بورس

این ادعاها در حالی مطرح می شود که سازمان بورس هنوز واکنشی به این موضوع نداشته و به نظر می رسد وزارت امنیت اجازه فروش خودرو در بورس کالا را نخواهد داد.

سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه باید نسبت به عرضه نشدن خودرو در بورس کالا و دستورات هیات رقابت واکنش نشان دهد و این عدم واکنش سازمان بورس دور از انتظار بود.

محسن علیزاده، نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار از تهیه طرح تحقیق و تفحص در واکنش به مصوبه شورای رقابت برای جلوگیری از فروش خودرو در بورس خبر داد و گفت: این احتمال وجود دارد که از فروش خودرو در بورس جلوگیری شود. شکایت از شورای رقابت به دیوان عالی کشور.

عرضه خودرو در بورس کالا باعث می شود بازار خودرو به تعادل برسد و خودرو به قیمت کارخانه معامله شود. اما سازوکار بازار آزاد اینطور نیست و هر خودرویی می تواند چند صد میلیون افزایش قیمت داشته باشد.

مشکل اصلی این است که بورس کالا به تعادل بازار خودرو با شفافیت کمک می کند و از طرفی ضرر کارخانه ها نیز در بلندمدت کاهش می یابد. از طرفی بازار آزاد منجر به قیمت گذاری اجباری و افزایش قیمت خودرو در بازار و ضرر بیشتر کارخانه ها می شود.

در هر صورت عرضه خودرو در بورس کالا باعث کاهش زیان کارخانجات و افزایش سود مردم می شود، در عین حال تنها باعث کاهش سود دلالان می شود و احتمالا دلیل دخالت شورای رقابت همین سود بوده است. ./تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید