توقف قطار سریع السیر تهران-کم اصفهان در ایستگاه عدم قطعیت


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1401/03/07
شناسه خبر: 1842018

قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان علاوه بر حمل و نقل مسافر، توسعه حمل و نقل ریلی، کاهش مسافت و مواردی را دنبال می کند، اما با همه این مشکلات، پیگیری این پروژه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و عزم جدی وجود ندارد. برای تکمیل پروژه هزینه ها می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، طراحی قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان که در سال 89 کلنگ زنی شد و حتی حسن روحانی نیز شروع مجدد پروژه را در سال 93 تخریب کرد، هنوز قطعی نشده است. طول این خط ریلی 409 کیلومتر برآورد شده و قطار در این خط می تواند تا 300 کیلومتر در ساعت حرکت کند. مسافران در کمتر از سه ساعت با این قطار سریع السیر از اصفهان به اصفهان می رسند که پیش بینی می شد سالانه 16 میلیون مسافر را جابه جا کند.
این پروژه بیش از یک دهه است که روی زمین مانده و به غیر از تبادلات مکرر شرکت زیرساخت وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی و ایجاد زیرساخت، تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته است.

جزئیات فنی پروژه
بزرگراه تهران-کم-اصفهان اولین و بزرگترین راه آهن سریع السیر کشور به طول 410 کیلومتر و سرعت عملیاتی 300 کیلومتر در ساعت در قالب 22 مجموعه قطار 8 واگنی است و قادر به جابجایی 16 میلیون نفر است. مسافر در سال کوم، دلیجان و میمه.
این پروژه شامل دو قطعه تهران – کم به طول 165 کیلومتر و کوم – اصفهان به طول 245 کیلومتر است که توسط یک مقام پیمانکاری تخصصی برای پروژه‌های بزرگ عمرانی مرتبط با یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور و مشارکت اجرا می‌شود. شرکت راه آهن دولتی چین. .

توقف ساخت پروژه از تابستان 98
اگرچه برخی گزارش ها حاکی از آن است که ساخت این پروژه کمتر از 5 درصد پیشرفت داشته و تنها کارگاه های مربوطه تجهیز شده است، سخنگوی ایرانی شرکت چینی گفت: زیرساخت های کوم اصفهان 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
این پروژه که می تواند مدت زمان سفر ریلی اصفهان به تهران را یک سوم کاهش دهد، از اواسط تابستان 1388 به طور کامل متوقف شده است.

2304b262 3a28 4d3f 9cf7 e9f59129de0a خبر خاکستری

معاون ساخت شرکت: پروژه لغو نمی شود. ما فقط هزینه ها را کاهش می دهیم
این در حالی است که عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سال گذشته در جمع خبرنگاران درباره تکمیل یا حذف پروژه راه آهن سریع السیر تهران-کم-اصفهان گفت: در حال حاضر ساخت این راه آهن ادامه دارد. پروژه لغو می شود.» اینطور نبود، سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که بخش هایی از پروژه را تسهیل کند تا هزینه های ساخت کاهش یابد.
حتیبی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد خود را برای تعدیل هزینه ساخت قطار سریع السیر تهران – کوم – اصفهان به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده است، بنابراین برآورد 57 میلیارد یوان که قبلا با این سازمان امضا شده بود. رقم، بررسی خواهد شد و با احتساب هزینه های کارفرما به 42.5 میلیارد یوان کاهش می یابد.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: ارزش واقعی این پروژه 33.5 میلیارد یوان است. این پیشنهاد به شورای اقتصاد ارائه می شود و ارقام جدیدی برای اصلاح توافق با چینی ها تصویب می شود.

امیرآبادی بر اعطای وام ریالی و ارزی برای قطارهای سریع السیر تاکید می کند
از سوی دیگر امیرآبادی نماینده مردم کوم در مجلس در شورای اداری استان کوم در سفر رئیس جمهور به کوم بر تامین اعتبار ریالی و ارزی قطار سریع السیر تاکید کرد و تصریح کرد: نیاز به مترو و انتظار می رود در سند اخیر همکاری با چین گنجانده شود.

وزیر راه و شهرسازی: در حال انعقاد قرارداد با سرمایه گذار خارجی هستیم
همچنین در این نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه قطار سریع السیر تهران – کوم – اصفهان گفت: قرارداد این پروژه که یک کار جدید در کشور است، نهایی شده است. با یک سرمایه گذار خارجی. 4 میلیون یوان.

c5f1ddb9 0279 4f1e 9850 a20c8493d01c خبر خاکستری

پیشرفت 20 درصدی قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان
این در حالی است که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر متولی ساخت راه آهن سریع السیر تهران-کم-اصفهان کیست، گفت: – کوم – اصفهان، اما پس از 4 سال این پروژه به شرکت انتقال داده شد. شرکت راه آهن از آنجایی که بحث همکاری در این پروژه راه آهن بیش از یک سال به طول انجامید، آقای اسلامی (وزیر وقت) تصمیم گرفتند که شرکت سازنده همچنان پیمانکار این پروژه باشد که البته مشکلی در تامین مالی این پروژه وجود داشت. پروژه
مدیرعامل شرکت عمران افزود: در حال حاضر دستگاه اجرایی این پروژه راه آهن است، اما شرکت ساخت توسط راه آهن به شرکت ساخت واگذار شده است، بنابراین در حال حاضر قرارداد و مسائل مالی پروژه توسط راه آهن و پیگیری می شود. مدیر پروژه شرکت ساختمانی است.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه افزود: این پروژه به دو قسمت تقسیم می شود که اولویت ساخت کوم به اصفهان است که برای آن 13.6 میلیارد یوان اعتبار افتتاح شد و اکنون پیشرفت فیزیکی کوم به زیرساخت اصفهان است. به 60 درصد رسیده و هنوز به مرحله روسازی نرسیده ایم. در مجموع پیشرفت فیزیکی بزرگراه تهران – کم – اصفهان 20 درصد است.

تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان از اولویت های کوم است.
همچنین ابراهیم معتمدی معاون فرماندار کوم در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به پروژه قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان گفت: یکی از مشکلات اساسی این پروژه عدم هماهنگی لازم بین آن هاست. مسئول. آژانس ها “.
وی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: برای برون رفت از مشکلات و رفع اختلافات در اجرای این پروژه بین دستگاه های مسئول باید همکاری ها بر اساس تعاملی تقویت شود. چشم انداز.
معاون هماهنگی عمرانی فرماندار کوم گفت: تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان از اولویت های استان کوم است و باید برای رفع مشکلات این پروژه با جدیت پیگیری کنیم.
معتمدی افزود: تسریع در اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان ضروری است و معتقدیم بهره کوم از این پروژه برای استان کوم اهمیت زیادی دارد و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد. بهتر است این پروژه را به پایان برسانیم.”

در هر صورت نیاز به ساخت این مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی را در سرعت به دنبال دارد و امکان جابجایی سریع‌تر افراد، محصولات و دانش را فراهم می‌کند. این طراحی مسیر شمال به جنوب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اما اکنون همه این امکانات که با ساخت قطارهای سریع السیر ایجاد می شود، مشکلاتی دارد که با عزم جدی قابل حل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید