تولید تخم خاویار زنجان 10 سال طول می کشد / تنها واحد پرورش خاویار در استان زنجان با حداقل ظرفیت فعالیت می کند.


ساعت: 17:17
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839568

مدیر امور آبزی و شیلات استان زنجان با بیان اینکه ماهیان خاویاری علیرغم ارزش افزوده بالا درازمدت هستند، گفت: با توجه به آب و هوای زنجان، استخراج تخم از خاویار حداقل 10 سال طول می کشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور حقیراد در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی یکی از صنایعی است که علاوه بر اشتغالزایی همواره درآمد خوبی برای سرمایه گذاران به همراه دارد، گفت: در این بین پرورش ماهیان خاویاری به دلایل مختلفی از جمله گوشت و گوشت آن یکی از ارزشمندترین و اقتصادی ترین گونه های ماهی است. تخم‌مرغ سیاه همیشه در تمام نقاط کشور مورد توجه بوده است.

وی افزود: تمامی مجوزهای زیست محیطی اولین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری زنجان اخذ و صادر شده، تجهیزات لازم خریداری شده است.

مدیر امور شیلات و آب استان زنجان با اشاره به اینکه واحد ماهیان خاویاری زنجان از طریق سازمان جهاد کشاورزی کمک گرفته و حتی در دو سال اخیر ماهیان خاویاری جوان خریداری و به صورت یارانه ای تحویل داده شده است. : در واحد مذکور پرورش ماهی قزل آلا طی سالهای مذکور انجام می شد که پس از مدتی پرورش ماهیان خاویاری جایگزین آن شد اما دلیل عدم تمایل به گسترش فعالیت و تولید بیشتر ماهیان خاویاری در مجموعه مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه این واحد با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: ظرفیت این مزرعه پرورش ماهی سردآبی بالغ بر 80 تن است که هنوز تا رسیدن به ظرفیت نهایی تولید فاصله دارد.

هاگیراد گفت: «علی رغم ارزش افزوده بالا، ماهیان خاویاری ماندگاری طولانی دارند. وی ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به چهار سال، جنسیت مشخص می‌شود و ماهی نر برای تولید گوشت استفاده می‌شود، اما ماهی‌های ماده برای تولید خاویار پرورش داده می‌شوند که با توجه به شرایط اقلیمی زنجان حداقل 10 سال طول می‌کشد تا از آنها تخم‌گذاری شود. .

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی که ممکن است بر عدم تمایل به افزایش سطح تولید خاویار در تنها مجتمع مزرعه پرورش ماهی زنجان تاثیر بگذارد طولانی بودن پروسه پرورش است چرا که برای به سرانجام رسیدن چندین سال سرمایه گذاری نیاز است. .

وی با اشاره به اینکه خاویار جزو ماهی های کم آب است، خاطرنشان کرد: ماهنشان یکی از حوضه های آبریز دریای خزر محسوب می شود و قبل از احداث سد منجیل، رودخانه گزل اوزن یکی از مبداهای تولید خاویار بوده است، بنابراین یکی رویکرد سازمان شیلات پرورش ماهی با مصرف کم آب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید