تولید فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده رود به صفر می رسد


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914544

با سرمایه گذاری در پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی؛

برداشت آب فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده رود از سال 1400 به کمتر از 2 درصد کاهش یافته است. اما این شرکت با مشارکت در پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی نه تنها گام بلندی در به صفر رساندن برداشت آب از حوضه آبریز زاینده رود برای فرآیند تولید برداشته است، بلکه بازی خواهد کرد. نقش انکارناپذیر در کاهش بحران آب در استان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، محمدکاظم صباغی، بابیان این مطلب گفت: پس از سرمایه گذاری فولاد مبارکه برای ایجاد شبکه فاضلاب در 9 شهر مجاور این شرکت و جمع آوری، تصفیه و بازیافت. پساب شهری و صنعتی در چرخه تولید این شرکت قرار دارد، زیرا در گذشته 50 درصد آب مصرفی صنعتی خطوط تولید از محل مصرف فاضلاب مذکور تامین می شد.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در کنار برنامه ریزی بلندمدت سیاست های خود را مبنی بر کاهش حجم مصرف آب برای کاهش مستمر نسبت برداشت از حوضه آبریز زاینده رود تعریف کرده است.

صباغی هرندی با اشاره به سایر اقدامات فولاد مبارکه برای کاهش هر چه بیشتر برداشت آب از حوضه آبریز زاینده رود، تصریح کرد: با رویکرد کاهش وابستگی به آب خام و در راستای بهینه سازی مصرف آب، پروژه‌های توسعه‌ای دیگر مانند تبدیل برج‌های خنک‌کننده بیشتر به هیبریدی و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهری و چندین پروژه دیگر است که مصرف این شرکت را در آینده نزدیک به حداقل ممکن و به صفر می‌رساند.

مدیر ارشد خدمات فنی و نگهداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف شرکت کاهش مصرف آب و افزایش کیفیت پساب های صنعتی و شهری تصفیه شده است که با ساخت سیستم پیش تصفیه دستگاه های اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون (UF) محقق می شود. و اسمز معکوس ثانویه در این پروژه آب ورودی به اسمز معکوس اولیه و سپس آب دفع شده به اسمز معکوس ثانویه ارسال می شود که بازده تصفیه فاضلاب را از 70 به 91 درصد افزایش می دهد.

صباغی هرندی در بخشی دیگر از سخنان خود از دیگر اقدامات موثر در زمینه مصرف بهینه آب فولاد مبارکه خبر داد و گفت: علاوه بر اجرای پروژه های در دست اقدام، تبدیل برج های خنک کننده A&B با احیای مستقیم. 1 به هیبرید، برج های خنک کننده بهینه سازی، استفاده از واحدهای اکسیژن و فولاد در واحدهای دیگر مانند آب جبرانی و همچنین پروژه های آینده برای تبدیل برج های سه مدولار بازسازی مستقیم C&D&E&F 1 به هیبریدی، تبدیل برج های مگامودولار A&B بازسازی مستقیم 2 به هیبریدی، جایگزینی دو واحد بخار نیروگاه قدیمی با نیروگاه سیکل ترکیبی کارآمد در بالا، تبدیل برج ریخته گری به هیبریدی و چندین پروژه دیگر، مصرف آب صنعتی شرکت را تا سال 1404 به میزان 5 میلیون متر مکعب در سال کاهش می دهد.

سهم جمع آوری آب صنعتی در استان کمتر از 5 درصد است.

وی با اشاره به وضعیت مصرف آب جهان در بخش کشاورزی، صنعت و شرب گفت: در حال حاضر مصرف آب جهان در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب به ترتیب 70، 18 و 12 درصد و در ایران این میزان 92 درصد است. به ترتیب 2 درصد و 6 درصد است که با توجه به سهم 70 درصدی مصرف در بخش کشاورزی، لازم است با اصلاح روش های کشاورزی اقدامات جدی برای کاهش و بهینه سازی مصرف آب در این بخش انجام شود.

به گفته مدیر کل خدمات فنی و نگهداری فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات شرکت آب منطقه ای اصفهان، در حوزه کشاورزی استان، سهم آب برداشتی از زاینده رود 75 درصد و سهم صنعت است. کمتر از 5 درصد است.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: با اجرای پروژه های عمرانی آتی فولاد مبارکه بار جدیدی بر مصرف آب خام وارد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید