تولید 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور / داروی تحریمی در خط تولید گیلان


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807539

دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای توسعه گیاهان دارویی

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، خودکفایی در درمان و رونق گردشگری سلامت است. در دوران قبل از انقلاب مردم برای دریافت خدمات درمانی قابل قبولی به خارج از کشور سفر می کردند، اما امروزه علاوه بر رفع نیازهای درمانی مردم در کشور خدمات بزرگ و ارزنده ای به مردم منطقه ارائه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در طول 43 سال گذشته، پیشرفت های زیادی در زمینه های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش صورت گرفته است.

در حال حاضر بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور با بیش از 20000 معلم، 1000 مرکز درمانی و 150000 تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به مردم وجود دارد.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، خودکفایی در درمان و رونق گردشگری سلامت است. در دوران قبل از انقلاب مردم برای دریافت خدمات درمانی قابل قبولی به خارج از کشور سفر می کردند، اما امروزه علاوه بر رفع نیازهای درمانی مردم در کشور خدمات بزرگ و ارزنده ای به مردم منطقه ارائه می شود.


تولید 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم کشور

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از انقلاب اسلامی، با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشور تولید می شود، گفت: در حال حاضر 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشور تولید می شود. در آینده گام های موثری برای افزایش صادرات دارو به کشورهای منطقه برداشته خواهد شد.

وی افزود: پیشرفت های بزرگی که در این 43 سال در حوزه بهداشت، درمان، آموزشی و پژوهشی به دست آمده، استقلالی است که در سایه انقلاب اسلامی و حمایت امام خمینی (ره) به دست آمده است.

عین اللهی یکی از بزرگترین نقاط ضعف نهادها و نهادهای کشور را بی توجهی به مستندسازی و گزارش عملکرد مردم دانست و گفت: این معضل باعث افزایش قرار گرفتن افراد جامعه در معرض سیاه نمایی و اخبار غیرواقعی می شود، بنابراین ارائه گزارش های شفاف در حوزه فعالیت سازمان ها بسیار مهم است.

افزایش تعداد پزشکان و متخصصان، دستاوردهای صنعت داروسازی، پیشرفت های علمی در پزشکی، افزایش امید به زندگی و تخت های بیمارستانی، کاهش مرگ و میر و سایر نوآوری ها و اختراعات پزشکی در زمینه تولید سلول های بنیادی و … از جمله عناصر هستند. در حوزه سلامت که می توان آنها را به عنوان شاخص های توسعه نظام سلامت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد.

این در حالی است که تولید دارو برای مردم یک صنعت حیاتی است و سیاست های کلان کشور باید به گونه ای باشد که از صنایع استراتژیک و محصولاتی مانند دارویی حمایت اساسی شود.

صنعت دارو علاوه بر جذب و به کارگیری بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص، همواره به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح دانش فنی دارویی کشور نقش بسزایی داشته است.

c1a2e0aa 0f0b 428f ada2 1a35678d45d7 خبر خاکستری

سبحان دارو یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شرکت های بهداشتی و درمانی ایران و زیرمجموعه گروه دارویی برکت واقع در شهر صنعتی رشت می باشد.

شرکت سبحان دارو یکی از موفق ترین شرکت ها در بازار دارویی است و با بیش از 150 مجوز تولید در حال حاضر رتبه اول کشور را از نظر حجم تولید دارد.


صادرکننده نمونه گیلان

این شرکت همچنین صادرکننده نمونه از استان گیلان در سال 1378 می باشد و بر این اساس شرکت سبحان دارو ضمن تامین نیاز دارویی کشور و کمک به سلامت جامعه در صادرات و غنی سازی تولید ملی نیز تلاشگر و کارآمد است. این شرکت صادرات محصولات دارویی را نیز در کارنامه خود دارد. دیازپام 10 قرص خوراکی 5 میلی گرمی و پماد کلوبتازول با نام تجاری کلوبیتان اخیراً در تاجیکستان به ثبت رسیده است.

سبحان دارو نیز با ظرفیت تولید بالغ بر 2 میلیارد قرص در سال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قرص و قرص روکش دار در کشور است.

این کارخانه دارای سه خط تولید شامل خط تولید محصولات جامد – قرص و قرص و کپسول روکش دار، خط تولید محصولات نیمه جامد – کرم، پماد و ژل می باشد. بیش از 86 درصد از محصولات آن را محصولات جامد تشکیل می دهند.


داروی تحریمی ضد تشنج در خط تولید

علی گودرزی، مدیرعامل شرکت سبحان دارو گفت: «پریمیدون ۲۵۰» دارویی است که اغلب پزشکان به ویژه متخصصان مغز و اعصاب برای مبتلایان به صرع تجویز می کنند، اما مدتی است که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های انتقال ارز. و مواد خام دارویی ایجاد کرد، ما نتوانستیم ماده موثره را فراهم کنیم.

وی افزود: خوشبختانه راه های جدید باز شده و 4 تن مواد موثره دارویی هم اکنون تهیه شده و سپس تولید پریمیدون ادامه خواهد داشت. ما به سرعت خط تولید را فعال کردیم.»

مدیرعامل گروه دارویی برکت سبحان دارو افزود: در حال حاضر 80 هزار بسته پریمیدون می‌توانیم تولید کنیم که هر بسته حاوی 100 قرص در ماه است و هزینه آن برای بیماران یک سوم نمونه خارجی است. “

گودرزی گفت: پریمیدون یکی از داروهایی است که قطع و جایگزینی آن بسیار سخت است و باعث تشنج در بیماران می شود و عدم دسترسی به این دارو مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کرده است.

سبحان دارو در دوران سلطنت به کمک بهداشت و درمان کشور شتافت و روزانه 20000 ژل ضد عفونی کننده تولید کرد. دکتر شریف علم، مدیرعامل شرکت سبحان دارو در این خصوص گفت: سبحان دارو در بحران کرون علیرغم عدم وجود مواد ضدعفونی کننده در خط تولید خود، به سرعت خط تولید خود را به مواد ضدعفونی کننده تغییر داد.


17 درصد از نیاز دارویی کشور در گیلان تولید می شود

فرهاد دلاگ پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با بیان اینکه 17 درصد از نیاز دارویی کشور در استان گیلان تولید می شود، گفت: خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان گام های خوبی برداشته شده است که به خط تولید آورده شده است. .

5d791b32 88ac 43ee 9d82 fb10aae834a4 خبر خاکستری


دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای توسعه گیاهان دارویی

دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از موسساتی است که در زمینه گیاهان دارویی اقدامات چشمگیری انجام داده است.

فاطمه یوسف بیک، داروساز و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگویی در خصوص اقدامات این دانشگاه در زمینه مأموریت ویژه گیاهان دارویی در کلانشهر یک می گوید: استان و برگزاری جشنواره های علمی، سمینارهای بازآموزی و پژوهشی، بررسی مواد موثره و اثرات بیولوژیکی گیاهان دارویی بومی استان گیلان در قالب طرح های پژوهشی و پایان نامه.

به گفته وی، سایت گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی شده است.


رشد شاخص های سلامت در گیلان

سیدعلی آقازاده نماینده مردم رشت و همم در مجلس شورای اسلامی با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، توسعه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را از دستاوردهای انقلاب برشمرد و گفت: نظام اسلامی انقلاب چنانکه بسیاری از شهرها و روستاها در آستانه انقلاب اسلامی از پزشک و حداقل امکانات بهداشتی محروم شدند.

نماینده مردم رشت و حومم در مجلس شورای اسلامی راه اندازی و ایجاد سامانه شبکه بهداشت و درمان را مهم ترین برنامه های بهداشتی کشور در دهه 60 دانست و افزود: با گسترش شبکه بهداشت و درمان، واکسیناسیون، غیره. غربالگری واگیر بیماری ها، آموزش اکولوژیک، مراقبت های بهداشتی محیط زیست یکی از اقدامات موثر در حوزه درمان و پیشگیری است که جزء برنامه های درمانی بلندمدت کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه افزایش مراکز بهداشتی درمانی پس از انقلاب منجر به ریشه کنی بسیاری از بیماری ها از جمله فلج اطفال شده است، افزود: گیلان را می توان یکی از پیشتازان توسعه مراکز بهداشتی و درمانی در کشور دانست که از زمان انقلاب تاکنون رشد چشمگیری در این زمینه وجود داشته است. شاخص سلامت در گیلان ثبت شده است.

نماینده مردم گیلان در ادامه به شاخص های سلامت استان در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ارتقای سطح بهداشت و درمان و ایجاد بسترهای لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر به خدمات بهداشتی مناسب بود. انقلاب در این مسیر گام برداشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید