تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در دست تعمیر است/ خشک بودن 90 درصد دریاچه ارومیه را تایید نمی کنم


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899906

رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه همچنان در حال ترمیم است و با اتمام 600 میلیون مترمکعب آب سد معدنی سیب به زودی این کار انجام می شود.

علی سلازگه رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ وی درباره دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه خشکی 90 درصدی دریاچه ارومیه را تایید نمی کنم گفت.: اقدامات قابل توجهی در جهت احیای دریاچه ارومیه انجام شد و می توان گفت 100 میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه های تبریز و ارومیه به دریاچه ارومیه هدایت شد که بسیار مفید بود.

وی با بیان اینکه در حال تعمیر تونل آب هستیم، تصریح کرد: به زودی پس از تعمیر تونل، 600 میلیون متر مکعب آب از مخزن معدنی سیب تامین می شود.

عجله در برداشت آب مهمترین دلیل ترک خوردگی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه است.

باید بگویم؛ کریم شیبانی یکتا مدیرعامل شرکت آب و نیرو درباره اهداف، روند ساخت و اجرای سیستم انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه گفت: عملیات اجرایی تونل از چند سال پیش آغاز شد و حفاری این 36 کیلومتر آغاز شد. تونل تابستان گذشته تکمیل شد. رسید، اما تکمیل حفاری به معنای اتمام کار تونل نیست و جزء اقدامات نهایی تونل باقی می ماند.

مدیرعامل آبفا با اشاره به سختی های کار در این پروژه افزود: در حدود 2 کیلومتری این تونل به سازند آبرفتی برخورد کردیم که با وجود اقدامات خوب پیمانکار پروژه، متأسفانه دچار ترک خوردگی و خسارت شد. 700 متر تونل ما درک می کنیم که این آسیب ها قبل از استفاده باید تعمیر شوند.

شیبانی افزود: عجله در بررسی ها و برداشت زودهنگام آب از تونل انتقال آب دریاچه ارومیه باعث ایجاد ترک های متعدد در این تونل شده است.

وی با تاکید بر لزوم دقت در رفع این مشکل گفت: تعمیر تونل آب به روش های مختلف و با کمک مشاوران ایرانی و خارجی و همچنین با دعوت از شرکت های دانش بنیان آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید