توهین به «ایران» در جشنواره کن واکنش هنرمندان نگران را برانگیخت/ اخاذی; راز ورود به جشنواره های سیاسی


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843771

وقتی «حالا» ابزار جنگ ترکیبی علیه مردم ایران می شود.

نمایش فیلم ضد ایرانی عنکبوت مقدس در جشنواره سیاسی کن موجی از انتقادات را برانگیخت و برخی از هنرمندان به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، رهبر معظم انقلاب به جنگ ترکیبی چند ماه پیش دشمن علیه ملت ایران اشاره کردند و فرمودند: «دشمنان ما جبهه دشمن هستند – چون دشمن جبهه است؛ دشمنان ما جبهه دشمن هستند. این یک جبهه بزرگ است – یک حمله ترکیبی از امروز آغاز می شود. تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است. «این یعنی یک جنبه اقتصادی، یک جنبه سیاسی، یک جنبه امنیتی، یک جنبه رسانه ای، یک جنبه دیپلماتیک وجود دارد.

یکی از عرصه هایی که دشمنان مردم ایران به مردم و کشور ما تجاوز می کنند، عرصه سینماست که خودش یک رسانه است. جشنواره فیلم کن یکی از جشنواره هایی است که هر ساله برگزار می شود و یکی از معیارهای فیلم های ایرانی که همیشه در این جشنواره مورد توجه قرار می گیرد، محتوای ضد ایرانی این فیلم ها است.


رقابت دو فیلم ایرانی برای حمله به «ایران» در جشنواره کن

در این جشنواره امسال دو فیلم ایرانی یکی در ایران و دیگری در خارج از کشور با محتوای سیاه علیه ایران به نمایش درآمد و بازیگر فیلم زننده عنکبوت مقدس به عنوان بهترین بازیگر انتخاب شد. این در حالی است که عوامل دو فیلم نیز تا جایی که می توانستند مقابل ایران در جشنواره کن حاضر شدند.

اما این موضوع با واکنش کارگردانانی مواجه شد که بسیاری از آنها رویکرد سیاسی جشنواره کن را در نظر گرفتند.


Unt%D9%87itled 1 3 خبر خاکستری


عنکبوت مقدس یک جزوه پست و توهین آمیز علیه اعتقادات مسلمانان است

این سازمان سینمایی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدامات سیاسی جشنواره کن، «عنکبوت مقدس» را کابوس کفرآمیز علیه باورهای مسلمانان دانست و گفت: کابوس سیاسی، بلکه بیشتر یک کابوس خنده‌دار، تصویری که محصول ذهن آشفته و درهم‌آمیز مردم است. طلای ایرانی، استکباری و استکباری و آزار دهنده به اعتقادات و ارزش های میلیون ها مسلمان و شیعه در سراسر جهان، توجه این جشنواره را به خود جلب کرد.

این در حالی است که فیلم تخیلی عنکبوت مقدس به دلیل ارائه چهره های تحریف شده از جامعه ایران و توهین آشکار به اعتقادات شیعه در جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت. او یک جشنواره بین المللی را ترک کرد.


ده ها سال است که در کن هیچ هنری وجود ندارد

مسعود فراستی، منتقد سرشناس سینما نیز نوشته است: «نه تنها در کن، بلکه در ونیز، برلین و اسکار نیز دهه هاست که خبری از آثار هنری نیست. در نهایت این یک مفهوم بورژوازی و سیاست زدگی بورژوایی است.»

ابوالقاسم طالبی فیلمنامه نویس و کارگردان در واکنش به فیلم توهین آمیز عنکبوت مقدس گفت: عنکبوت مقدس فیلمی چند سطحی علیه اسلام و ایران است. خداوند جواب این توهین ها را به دشمن می دهد اما عاشقان امام رضا هم وظیفه دارند. همانطور که شاهان به حرم رضوی توهین کردند و امروز اثری از آنها نیست، سرنوشت کسانی که امروز به امام رضا توهین کردند مشخص می شود. از نگاه تماشاگران جشنواره کن، این فیلم یکی از آخرین هاست.»


Untitl%D8%AEed 1 14 خبر خاکستری


سلبریتی هایی که عمرشان بین صفر تا صد است، مورد حمایت دولت هستند

سهیل کریمی کارگردان و کارگردان مستند نیز در واکنش به حواشی کن نوشت: «اعضای یک مؤسسه به ظاهر مستقل هستند، اما پنهانی وابسته به دولت هستند. از یارانه فرهنگی و هنری یک وزارتخانه استفاده می کنند. با یارانه و حمایت مالی یک موسسه دولتی فیلمسازی فیلم می سازند و در فیلم بازی می کنند. آنها از یارانه های دولتی برای نمایش فیلم هایشان در سینماها استفاده می کنند. با حمایت تلویزیون ملی دولتی و رسانه‌هایی که بودجه گسترده‌ای از سوی دولت تامین می‌شود، به شهرت رسیدند و پرچم سلبریتی‌ها را به دست گرفتند. «صفر تا صد عمرشان پشتوانه این دولت است.

نمی شود از دستمزد میلیاردی سازنده میلیاردر لذت برد و بعد در شبکه های خارجی به رابین هود پرداخت!

آزیتا ترکاشوند بازیگر سینما و تلویزیون نیز با خطاب به ترانه علیدوستی به اتفاقات جشنواره کن امسال واکنش نشان داد و نوشت: رنج مادری که سرپرست خانواده است یعنی چه؟

آیا می توان میلیاردها و میلیاردها دلار برای تهیه کننده سواستفاده گر درآمد و سپس در شبکه های خارجی به رابین هود پرداخت؟ ای بانوی شجاع و دلیر، پول حقوق شهرزاد را به مردمی که ادعا می کنی دوستشان داری و دلت با عشق برایشان می تپد، شعار را همه می دانیم.

راستی چرا صدای مردم آنجا را نشنیدی؟ چرا نقض تحریم ها را به مردم نگفتید؟ چرا با تسلیت مردم داغدار آبادان دلجویی نکردید؟

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به فیلم ضد ایرانی عنکبوت مقدس گفت: فیلم منحوس عنکبوت مقدس در اردن تولید شده و عوامل آن در خارج از کشور هستند اما اگر در داخل باشند معتقدیم که وزارت ارشاد مشمول برخورد انضباطی است. هیچ کشوری حق ندارد به بهانه این اعیاد به مقدسات یک ملت توهین کند. ما از طریق وزارت امور خارجه نظارت داریم.»


2113770 خبر خاکستری


عنکبوت مقدس توهین آشکار به تمام ملت ایران است

روحلا شمکداری، نویسنده و تهیه کننده سینما نیز گفت: جشنواره کن سال هاست که رویکرد سیاسی خود را به وضوح نشان می دهد و امروز این رویه دیگر یک موضوع پنهانی نیست.

فیلم «عنکبوت مقدس» تصویری بسیار سیاه و نکبت بار از ایران را به نمایش می گذارد و توهین آشکاری به کل ملت ایران به ویژه به مشهد مقدس است.

اینکه یک بازیگر این فیلم هم جایزه گرفت همین رویکرد سیاسی را در جشنواره تقویت می کند و به گفته منتقدانی که این فیلم را تماشا کرده اند، بازی این بازیگر نه یک بازی درخشان و قابل توجه، بلکه یک بازی معمولی است. «نظرات افراد حاضر در جشنواره. در فیلم های حاضر در جشنواره بازی های بسیار بهتری وجود داشت.»


آنها را مواضع ضد ایرانی سلبریتی ها دیکته می کند

ماشالا شاهمرادی زاده بازیگر سینما و تلویزیون گفت: نباید از سخنان افرادی مانند ترانه علیدوستی و زهرا امیرابراهیمی که در خارج از کشور علیه منافع ملی کشورمان موضع گرفته اند، بگذریم. زیرا این چیزها به آنها دیکته می شود و ما باید بپذیریم که فراماسون ها و دستگاه تبلیغاتی غرب تصمیم می گیرند کدام بازیگر یا فیلم برنده جوایز بین المللی شود.»


جایزه فقط برای فیلم ضد ایرانی

پیش از این بهروز افهمی، نویسنده و کارگردان سرشناس جشنواره کن گفته بود: کارگردانان ایرانی باید خوب بدانند که چه تصویری از ایران ارائه می دهند، مجبور نیستند تصویر خوبی از ایران در جشنواره کن نشان دهند. جشنواره فیلم

مثلا جعفر پناهی فیلمی ساخته بود که بخشی از آن در مناطق غنی بود که به او گفتند این صحنه ها را از فیلم بردارید!

اکبر عبدی بازیگر سرشناس کشورمان نیز اخاذی شدید علیه ایران را دلیل اصلی انتخاب فیلم در جشنواره های خارجی می داند و می گوید: متاسفانه فیلم هایی با موضوع بدبختی و بدبختی ایرانی ها در خارج از ایران جایزه می گیرند؛ در حالی که این فیلم در جشنواره های خارجی به نمایش گذاشته می شود. این فیلم ها ثواب دارند پس ما در این فیلم ها می مانیم، هیچ فیلمی از پیشرفت در ایران نیست، اما هر دروغی را اختراع می کنند و به جوانان ما غذا می دهند. این فیلمی نیست که سر و گردن ایران را به خارجی ها تقدیم کند. ایران را بدبخت، فقیر و بیابانی نشان داده اند و به آنها پاداش داده اند تا بتوانیم این فیلم ها را بسازیم.»


واضح است که امروز رویکرد سیاسی و ضد ایرانی به جشنواره کن پوشیده نیست و آشکارا بر افزایش آثار و فیلم های ضد ایرانی تاکید دارند.


این البته واقعیتی است که به روشنی موید جنگ ترکیبی دشمنان علیه ایران است و نشان می دهد که آنها هیچ فرصتی را برای مقابله با مردم ایران از دست نمی دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید