توکلی در نامه ای به کلیباف: توضیح دهید

توکلی در نامه ای به کلیباف: توضیح دهید

روز جدید : احمد توکلی در نامه ای به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس با اشاره به پایان سفر خانواده کلیباف به ترکیه نوشت: این وظیفه دکتر کلیباف است که با شفاف سازی ابهامات رئیس مجلس را روشن کند.

متن این نامه به شرح زیر است:

“به نام خدا

رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام
روزی ابودر به دیدن سلمان در خانه اش رفت. چند دقیقه بعد از سلمان پرسید: «در خانه چیزی برای خوردن داری؟» سلمان سفره خود را آورد و برای ابودر باز کرد. فقط نان در آن بود. چند لقمه خورد و پرسید نمک داری که از نان خورش درست کنی؟ سلمان پاسخ داد: یک لحظه صبر کن تا تو را بیاورم. آفتاب را گرفت و به مغازه محل رفت و فروخت و نمک آورد به خانه و روی سفره گذاشت. هنگامی که ابودر راضی شد دست خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: پروردگارا شکرت که راضی شدی. سلمان که به درخواست ابودر که میهمان او بود، حاضر بود برای بزرگداشت میهمان شرط بندی کند، اما وقتی ابودر را خشنود دانستند، از تحریف ارزش های اسلامی و تغییر دین خشنود نشد. برادر دینی او ماهیت ارزش های اسلامی. به او گفت: اگر راضی بود خورشید برادرت را گروگان نمی گرفتند!

نخواستم در مورد رفتار خانواده یک مقام بلندپایه صحبت کنم، اما ایشان نوشتند باری که خداوند در دفاع یا حمله به دکتر کلیباف بر دوش اشیا و چیزها گذاشته رعایت نشده است و به همین دلیل این نامه خطاب به آقای دکتر کلیباف است. نمایندگان مجلس مردم هستند. بنابراین، اهمیت گوینده یا موضوع را نباید نادیده گرفت.

در این روند، مواضع افراد محترمی را می بینیم که از روش های مورد قبول خودشان پیروی نمی کنند. بر خود وظیفه دانستم که با توجه به مقتضیات وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا و وَوَضَعَ الَعَعَ الَعَاءَع، از روی حب و بغض به دکتر کلیباف بند نزنم به موازین اسلام.

آقای الیاس قالیباف نسبتا بهترین موضع را گرفت، زمان بیان موضع و محکومیت رفتار به گونه ای بود که حقیقت در موضع گیری آشکار بود.

به چند نکته اشاره کنم:
1. الیاس به صراحت سفر تام را نابخشودنی خواند و در بیانیه خود اخباری را برای محافظت از پدرش منتشر کرد. پدر مخالف سفر بود. موکدا ضمن عذرخواهی از مردم احساس کرد که باید از خانواده عذرخواهی کند. وی در عین حال از مردم خواست که اشتباه کودک را به نام پدر ننویسند و بر این نکته تاکید کرد که این سفر به آبروی پدر لطمه زده است.

2- ایراد مهمی برای گرفتن این سمت وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنم.
طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

3 – یکی از جنبه های مهم انحراف هواداران، دست کم گرفتن تاریخ است. علی علیه السلام در نامه ای به عثمان بن حنیف، والی بصره، عثمان را به دلیل شرکت در سور غنی چنان مورد حمله قرار داد که به مدت 15 قرن شیعیان و غیرشیعیان عثمان را به شدت مورد انتقاد و متهم قرار دادند. تقصیر فرماندار بود که در مهمانی شرکت کرد که پابرهنه ها را از آنجا بیرون کردند و شکمشان را کوبیدند.

«اگر می‌خواستم، باز هم می‌توانستم به سراغ عسل، غلات و پارچه‌های ابریشمی بروم، اما چقدر بعید است که هوای نفسم بر من غلبه کند و حسادت من را مجبور به انتخاب غذاهای خوشمزه کند، در حالی که شاید در حجاز هستم.» کسی زندگی می کند که امیدی به یک قرص نانی برای او نیست و سیری شکم را به یاد نمی آورد، یا شب را با شکم پری صبح با شکم های گرسنه و جگر سوزان اطرافم سپری می کند.»

وقتی علی با عصبانیت دعوت مرد ثروتمند را می پذیرد که تقصیر را به گردن مدیرش می اندازد، معلوم می شود که امروز امیرمومنان اگر بخواهد ماله را متهم کند چیزی کم نمی آورد. البته اگر عثمان بن حنیف را بشناسید بیان ما قویتر خواهد بود.

عثمان در جنگ احد و تمام غزوه های بعدی، راه پیامبر را دنبال کرد. او در جنگ های امیرالمومنین از جمله جنگ جمل شرکت کرد. امام رضا در مورد عثمان می فرمایند: عثمان به علی وفادار بود و تا آخر عمر سیاست خود را تغییر نداد.
این عثمان رسمی که تا پایان عمر امام معصوم را امضا کرد، علی القاعده را در جایگاهی بالاتر از آقای کلیباف قرار می دهد. حالا عثمان را با آقای کلیباف مقایسه کنید و زشتی خرید لباس از ترکیه را با پذیرفتن مهمانی پولدار بسنجید. به نظر شما امیر مومنان از حادثه امروز کمتر از آن زمان عصبانی بود؟
آقای الیاس کلیباف به درستی گناه نابخشودنی اطرافیان خود را ناشی از وضعیت دردناک مردمی می داند که در فقر زندگی می کنند. حامیانی که حتی سمت آقای الیاس کلیباف را هم نپذیرفتند
آیا از خانه و کاشانه مردم شریف ایران خبر نداشتند؟
آیا حامیان از فقر مردم ایران خبر نداشتند؟
بچه های کار را ندیده اند؟
آیا از از هم پاشیدگی کانون های خانواده به دلیل نداشتن یک سرپناه حلبی خبر نداشتند؟
وقتی پسر عامل جنایت در اظهاراتش وضعیت اقتصادی مردم را به گونه ای توصیف کرد که حتی اگر خرید چند لباس باشد، الیاس کلیباف آن را به دلیل معیشت سنگین مردم ایران در همان زمان غیرقابل بخشش دانست. چرا برخی از حامیان سعی کردند موضوع را بی ارزش کنند؟ آیا فکر می کنند این زیاده روی در برخورد با این حادثه تلخ بیش از آن چیزی است که در بالا به آن اشاره کردیم؟ اینکه می گویند واردات چمدان از ترکیه محرمانه ترین جنبه زندگی مسئولان است و نباید آن را نادیده گرفت، نشانه جهل است یا اینکه گفته می شود فقط دولت می تواند به فردی که متهم به فساد است حمله کند. همین امر بستگی به این دارد که دولت از بحث و جدل خودداری کند، سرگردان نباشد و از استراق سمع و کنترل استفاده نکند، پس کار علی چه توجیهی دارد که به صاحبش می گوید جاسوسی را برای کنترل عوامل تو اجیر کن. و اگر اطلاعاتی که جاسوسان از یک دلال می‌دهند ثابت باشد، منتظر شاهد باشید؟ بله، امام علی این رازداری را در مورد گناه مردم لازم می دانست، اما مسئولین را نه!

تَحَفَّظْ مِنَ الاَْعْوَانِ، فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَی خِیَانَة اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَیْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُیُونِکَ، اکْتَفَیْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً، فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ الْعُقُوبَةَ فِی بَدَنِهِ، وَأَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ، وَوَسَمْتَهُ بِالْخِیَانَةِ، وَقَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ.

هر وقت یکی از آنها به تو خیانت می کرد و خبر جاسوسان از خیانت او به تو می رسید و همه به او شهادت می دادند، آن خبر برای تو کافی بود. شما باید تنش را به خاطر خیانتی که مرتکب شده مجازات کنید و او را به خاطر کاری که انجام داده پاسخگو باشید. سپس او را تحقیر کن و مهر خیانت را بر او بیاویزند و ننگ تهمت را بر گردنش بیاویزند!

از این رو علی (ع) دروازه شهر حکمت، نه تنها جنایات و تخلفات حاکمان و کارگزاران را اجتماعی می کند، بلکه خلاء ایجاد می کند. نه تنها پرسه می زند، بلکه از استراق سمع هم استفاده می کند (جاسوس بدون استراق سمع چه فایده ای دارد؟) نه تنها مجازات می کند، بلکه بدنام می کند.

علی (ع) در نامه ای به مردم می فرماید که در همان نامه به کارگزاران مفسد و مفسد چنین دستور اکید می دهد. علی (ع) می فرماید: پس در خطاهایی که مردم از شما پنهان می کنند کنجکاو مباش، زیرا بر تو موظف هستی که فقط آنچه را از خطای مردم می دانی اصلاح کنی و خداوند آنچه را که بر تو از خطای مردم پوشیده است داوری می کند. . بتوانید اشتباهات مردم را بپوشانید تا خداوند خطاهای شما را که می خواهید از مردم پنهان بمانید بپوشاند.

در بیانیه ای از الیاس قالیباف و برخی از هواداران بارها مبنی بر مبهم بودن موضوع و یا این که خرید چنین چیزی نیست. با فرض اینکه این موضوع اعتبار رئیس مجلس را (که این کار را انجام داده) خدشه دار کند، تنها راه شفاف سازی کل ماجراست.

این وظیفه دکتر کلیباف است که با شفاف سازی ابهامات رئیس مجلس را روشن کند. این که قبل از سفر مخالفت کرده کافی نیست، چون او به عنوان یک شخصیت باتجربه می دانست که ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد و باید جلوی سفر را می گرفت. نکات دیگری در این زمینه وجود دارد که آن ها را به احتمال دیگری موکول می کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید