تکذیب سفر پاشینیان به ترکیه


ساعت: 18:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806257

این دیپلمات ارمنی گزارش های مربوط به سفر آتی نخست وزیر ارمنستان به ترکیه را تکذیب کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز شنبه، وزارت خارجه ارمنستان گزارش ها مبنی بر سفر نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور در ماه مارس برای شرکت در یک مجمع دیپلماتیک به ترکیه را تکذیب کرد.

به گزارش آرکا، واهان هونانیان، سخنگوی این وزارتخانه در صفحه فیسبوک خود گفت: سفر نیکول پاشینیان به ترکیه برای یک مجمع دیپلماتیک در آنتالیا برنامه ریزی نشده است.

فوات اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه ای گفت که احتمالا پاشینیان برای شرکت در این اجلاس به آنتالیا خواهد رفت.

پیشتر فاش شده بود که آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و روبن روبینیان فرستاده ویژه ارمنستان از سوی آنکارا برای شرکت در مجمع دیپلماتیک در آنتالیا که 11 تا 13 مارس 2022 برای مذاکره با ترکیه برگزار می شود، دعوت شده بودند. به گفته میرزویان، هنوز تصمیم نهایی درباره حضور ارمنستان در هیئت ها گرفته نشده است.

در دسامبر 2021، دو کشور فرستادگان ویژه ای را برای عادی سازی روابط منصوب کردند. اولین دیدار میان روبن روبینیان، معاون رئیس جمهور ارمنستان و سردار کلیچ، همتای وی، در مسکو برگزار شد و هر دو طرف آن را “مثبت و سازنده” توصیف کردند.

پروازهای بین ترکیه و ارمنستان اخیرا با اولین پرواز استانبول به ایروان از سر گرفته شد. از سرگیری پروازهای بین دو کشور در واقع اولین گام برای عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان بود.

اگرچه ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی سابق را به رسمیت شناخت، اما این دو کشور هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند و ترکیه در سال 1993 برای نشان دادن همبستگی با جمهوری آذربایجان که درگیر درگیری با ارمنستان بود، مرزهای خود را به اشتراک گذاشت. . ، بسته شد.

در سال 2009، آنکارا و ایروان در زوریخ به توافقی مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک و باز کردن مرزهای مشترک خود دست یافتند، اما ترکیه اعلام کرد تا زمانی که ارمنستان از قره باغ کوهستانی خارج نشود، نمی تواند این توافق را تصویب کند.

در سال 2020، ترکیه به شدت از جمهوری آذربایجان در مناقشه شش هفته‌ای با ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی حمایت کرد که با میانجی‌گری روسیه به توافق صلح ختم شد و آذربایجان کنترل بسیاری از قره‌باغ کوهستانی را به دست آورد.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید