تکرار بازار سیاه با کالا!

تکرار بازار سیاه با کالا!

صدیقه بهزادپور: اجرای طرح توزیع لیست کالاهای الکترونیکی توسط دولت به صورت آزمایشی و اجرای فراگیر آن در گرو انتخاب یکی از این دو طرح از سوی مردم است که موافقان و مخالفانی در بین کارشناسان داشته است، در حالی که گروهی معتقدند که توزیع یارانه نقدی موعد است. افزایش توانایی مردم در انتخاب کالای مورد نظر، قطعاً آنها را به سمت یارانه نقدی سوق خواهد داد، اگرچه مطلوب است دولت نیز از هزینه تهیه و توزیع برگه های الکترونیکی محصولات و اقدامات مالی و اجتماعی برای مقابله با بازار سیاه احتمالی در این کشور فاصله بگیرد. این نگرش برای ادامه یارانه پولی است، اما در عین حال برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که توزیع یارانه پولی منجر به تورم بیشتر در جامعه می شود و علاوه بر این، توزیع کالاهای اساسی از طریق کاتالوگ الکترونیکی منجر به افزایش تورم در جامعه می شود. عدالت اجتماعی و حمایت اساسی از گروه های آسیب پذیر.

قدرت مانور، یارانه بیشتر هنگام خرید کالا

سید مرتضی افگه، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: واگذاری حق انتخاب در کاتالوگ الکترونیکی یا پرداخت یارانه در حالی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، این رویکردی است که بستگی به کاربرد آن و موارد مورد نظر دارد. اگرچه افراد دارای یارانه قدرت مانور بیشتری برای انتخاب کالای مورد نظر خود دارند و احتمالاً تمایل بیشتری به یارانه نسبت به فهرست کالاهای الکترونیکی دارند، اما به طور کلی باید گفت که اجرای طرح فهرست الکترونیکی با محصولات همانند طرح توزیع کوپن که برای اجرا در کشور مناسب نیست.وی افزود: یارانه نقدی به دلیل اینکه شرایط استفاده مطلوب و به موقع تری دارد و نیازی به ایستادن در صف های احتمالی نیست مورد قبول مردم قرار می گیرد. از طرفی یارانه نقدی به مردم حق انتخاب می دهد و مشکلات اداری، مشکلات و هزینه هایی را برای دولت به همراه خواهد داشت که تامین و توزیع را انجام می دهد. آن را برای خود دولت چالش برانگیزتر می کند و در نهایت منجر به انتخاب محدودی از اقلام و کالاهای تخصصی می شود. افکه درباره مزیت های طرح کالابرگ نیز گفت: توزیع کالابرگ به دلیل جلوگیری از توزیع نقدینگی در جامعه مزیت کنترل سطح تورم را دارد اما اکنون که دولت انتخاب کالابرگ و یارانه نقدی را رها کرده است. مردم به احتمال زیاد یارانه نقدی را انتخاب می کنند.به دلایل مختلفی مانند آزادی انتخاب در خرید کالا، دسترسی آسان تر به پول نقد و استفاده طولانی مدت از پول نقد، آنها را به این سمت سوق می دهد. از یارانه نقدی استفاده کنید حتی اگر دولت مجبور شود به جای یارانه طرح را با فیش نقدی جایگزین کند، همچنین این احتمال وجود دارد که عده ای برای استفاده از نقدینگی آن برای خرید کالای مورد نظر خود به فروش کالا روی بیاورند.

تاثیر یارانه ها بر افزایش تورم؟

این کارشناس اضافه کرد: توزیع یارانه پولی با توجه به میزان و مصرف کنندگانی که آن را دریافت می کنند، آنقدر نیست که باعث افزایش نرخ تورم شود، اما قطعا می تواند به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کند، اما پیشروی نمی کند. جامعه به تجاری سازی و توزیع جزوات الکترونیکی می تواند ایجاد کند. بازار سیاه وجود دارد و نیاز به اقدام دولت برای مقابله با آن وجود دارد که قبلاً در زمان جنگ با تنفیذ و گسترش کوپن و بازار سیاه برای آن موضوع و فساد دیده شده است. افکه تصریح کرد: اصل اجرای طرح برای حساب درست نیست، اما از آنجایی که دولت مجبور به اجرای آن است، بهتر است گزینه برداشت وجه نقد برای حساب الکترونیکی فعال باشد. تمایل مردم بیشتر به دریافت یارانه نقدی است تا خرید کالا، بنابراین تجربه کوپن و کالابرگ در گذشته نشان داده است که مردم حتی کالاهایی را که به آنها داده می شود در بازار می فروشند تا کالاهایی را که بیشترین نیاز را دارند تامین کنند، بنابراین قطعا در اقتصاد متورم ایران پول نقد بیشتر راه حلی برای فقرا است.

کاغذ بهتر از پول است

بهال الدین حسینی هاشمی، رئیس سابق بانک صادرات ایران در این خصوص معتقد است: اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی به جای پرداخت یارانه نقدی اقدام درستی است، زیرا پرداخت یارانه نقدی باعث تورم در کشور می شود و از آنجایی که بالای 50 درصد داریم. تورم در کشور، پرداخت یارانه پول فقط به آتش تورم می زند. زیرا حداقل نیازهای معیشتی خانواده های کم درآمد تامین نخواهد شد.

مدیریت تغذیه کاتالوگ

این کارشناس اقتصادی بیان می کند: هدف دولت از پرداخت یارانه در قالب کوپن خوراکی، تامین نیازهای اولیه غذایی هر خانوار است و در صورت پرداخت نقدی یارانه، خانوار می تواند این پول را صرف سایر هزینه ها و صرف تغذیه اولیه کند. که بنا به مصلحت نیاز هر فرد است برای نجات حسینی هاشمی در ادامه یادآور شد: مردم می توانند محصولات اساسی خود را با کمک کالابرگ تهیه کنند که در این صورت ویتامین ها و کالری مورد نیازشان تامین می شود. وی با اشاره به اینکه با پرداخت یارانه نقدی ممکن است افراد به دلیل مسائل اقتصادی به میزان مواد مغذی دریافتی بدن خود توجهی نداشته باشند، گفت: پرداخت یارانه نقدی به جای کالاهای اساسی از نظر اقتصادی چالش هایی را ایجاد می کند. بدن های لاغر به سرعت بیمار می شوند زیرا ممکن است فرد پولی را که به دست می آورد برای خرید کالاهای اساسی خرج نکند، بنابراین کالابرگ می تواند مدیریت تغذیه را به عهده بگیرد، یعنی تهیه کلی سبد کالا برای دریافت یارانه، چه به شکل کالابرگ یا نه. یا به صورت نقدی عمل مفیدی است. وی معتقد است: کالابرگ در سراسر دنیا پراکنده است و اگر سبدی کالایی داشته باشیم که در مقاطع زمانی معین مخاطب جامعه هدف باشد با فقر مطلق مبارزه می کنیم و محرومان از سوءتغذیه مصون می مانند. ، تجربه کوپن را در کشور داریم و می توانیم با به روز رسانی و رفع مشکلات قبلی در حل مشکلات معیشتی کشور از آن بهره ببریم. حسینی هاشمی تاکید کرد: یارانه بدون نقد کاملاً منصفانه، شفاف و قابل پیگیری است و به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد تا برای معیشت خود انتخاب کند و با وجود مزایای پرداخت یارانه نقدی، ارزش مبلغ پرداختی توسط دولت به مرور زمان کاهش می‌یابد. در واقع، یارانه نقدی همراه با تورم که شاخص نشده باشد، در طول زمان ارزش چندانی نخواهد داشت، بنابراین ارائه یارانه کالایی در درجه اول باعث ایجاد حمایت معیشتی برای اقشار مختلف جامعه می شود. یعنی مردم هر ماه دقت کنند که سبد کالایی مشخصی داشته باشند که از مقدار آن کاسته نشود و این اتفاق تاثیر اجتماعی بهتری خواهد داشت. این کارشناس اقتصادی با اشاره به تعهد دولت برای تحویل سبد کالا، گفت: ارائه فهرست کالا این تعهد را در دولت ایجاد می کند که برنامه مدون و ملموسی برای تحویل کالا داشته باشد، بنابراین دولت مجبور است جدیت و برنامه ریزی کند. برای تامین سبد کالایی اقدامی را در دستور کار خود برنامه ریزی کرده است.” دهد و کالابرگ انگیزه ای در دولت ایجاد می کنند تا موانع را برای تامین کالا و غذا برای اقشار مختلف جامعه برطرف کنند. در مورد اینکه آیا زیرساخت های بانکی آماده جایگزینی هر کارت بانکی مانند این است. کارت اعتباری کالابرگ گفت: بله، شبکه بانکی کشور کوچکترین مشکلی در شناسایی کالابرگ به عنوان کارت بانکی ندارد و در اجرای طرح فاکتور الکترونیکی مبلغ یارانه در حساب سرپرستان خانوار مسدود می شود. بنابراین در نهایت فرد قادر به استفاده از مبلغ کمک نقدی نیست حسینی هاشمی در ادامه توضیح داد: کارت هدیه مبلغ م. همان اعتبار گیفت کارت شبکه بانکی خواهد بود و معمولاً مبلغ گیفت کارت قابل برداشت و انتقال نیست و هر فردی با گیفت کارت فقط می تواند با دستگاه پوز یا از طریق درگاه های اینترنتی اقلام مورد نیاز را خریداری کند. .

دیدگاهتان را بنویسید