تکلیف قالیباف برای رئیس در برنامه هفتم توسعه

کارشناسان اقتصادی معتقدند برنامه سوم توسعه که در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی اجرا شد، بهترین برنامه توسعه کشور بود که توانست بیش از 60 درصد اهداف خود را محقق کند. برنامه ای مبتنی بر توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر توسعه سیاسی.

ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود به سه وعده مهم اشاره کرد. «اصلاح دولت و مبارزه با فساد و تبعیض»، «حمایت از خانواده ها و گروه های محروم» و «جهش تولید و تقویت کسب و کار». اجرای این سه وعده محقق نمی شود مگر اینکه این سه وعده در برنامه هفتم توسعه که سند مهمی برای تحقق اهداف کشور است، لحاظ شود. اما پس از گذشت یک سال و نیم از تصدی رئیس جمهور، به دلیل تاخیر در تحویل برنامه هفتم توسعه به مجلس، دولت سیزدهم برنامه ششم توسعه که توسط حسن روحانی رئیس جمهور سابق نوشته شده بود را در یک سال اجرایی کرد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس معتقدند بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه 6 ماه زمان می برد، بعید به نظر می رسد دولت بتواند برنامه هفتم را به مجلس برساند. برخی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه معتقدند دولت رئیس جمهور باید مانند سال گذشته برنامه ششم توسعه که در دولت حسن روحانی نوشته شده بود را اجرا کند تا به وعده های خود عمل کند.

به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402، نمایندگان مجلس از دولت فاصله گرفتند و با اعمال فشار بر دولت، تلاش برای جلب نظر رأی دهندگان را آغاز کردند. نشانه های این سیاست را می توان در انتقاد قالیباف از رئیسی به دلیل عدم اجرای مصوبات مجلس برای حذف ارز 4200 تومانی مشاهده کرد. سوالی که حکایت از احتمال تغییر لکوموتیو اصولگرایان در انتخابات پیش رو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید