تکلیف 25 درصد باقیمانده حقوق جبرانی مستمری بگیران مشخص شد!

تکلیف 25 درصد باقیمانده حقوق جبرانی مستمری بگیران مشخص شد!

افزایش حقوق بازنشستگان از سال 1402 در فیش حقوقی آنها درج شده است اما این میزان افزایش حقوق مورد رضایت مستمری بگیران قرار نگرفته است.

مصالحه حقوق بازنشستگان همچنان مهمترین خواسته آنهاست. خبر جدیدی که دولت اعلام کرد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است که می تواند خبر خوبی برای آنها و افزایش دستمزد بازنشستگان باشد. همچنین مدیرعامل صندوق بازنشستگی تاریخ پرداخت مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان را اعلام کرد. در زیر آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را می خوانید.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: به محض افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه در بودجه، این سهام فروخته شده و به صورت همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می شود. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه بهترین فرصت برای اصلاح روش های چندگانه محاسبه حقوق بازنشستگان و حتی کارکنان دستگاه ها و کاهش تبعیض حقوقی بازنشستگان است.

امت الله ترکی در نشست با روسای کانون های بازنشستگی استان تهران گفت: بر اساس قانون و بر اساس ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی موظف به اجرای بیمه تکمیلی مستمری بگیران همان دستگاه هستند.

وی افزود: این موضوع به دلیل کمبود منابع مالی در این موسسات تاکنون محقق نشده است.

ترکی تصریح کرد: به همین دلیل ما به عنوان متولی خدمت در صندوق بازنشستگی کشوری موظف به ارائه خدمات بیمه سلامت به بازنشستگان هستیم.

وی ادامه داد: امسال با دو یا سه گروه بیمه ای که به کانون های بازنشستگی اختصاص دارند در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در سال جاری خدمات مطلوب تری به این افراد پرمخاطب در حوزه بیمه تکمیلی درمان ارائه کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در واقع وظیفه اصلی بر عهده دستگاه های اجرایی است و ما به عنوان صندوق تنها وظیفه حمایت داریم، بنابراین اگر مستمری بگیری مشکل حاد داشت و سیستم بیمه نمی توانست به او کمک کند، صندوقی این کار را انجام می داد. از او حمایت کنید اما در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود بیمه درمانی توسط خود صندوق تامین می شود.

وی با بیان اینکه “ماهانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان به مستمری بگیران تحت پوشش صندوق تامین منابع پرداخت می شود” گفت: بیش از 85 درصد از این مبلغ از محل منابع عمومی دولت تامین می شود. بخشی از آن از کسر و بخشی کوچک از سودآوری شرکت ها است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بحث های موجود در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: شرایط و جداول متفاوتی در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگان وجود دارد و برنامه هفتم بهترین فرصت برای هماهنگی در محاسبه است. روش های حقوق و مستمری و امتیازات بین نهادهای مختلف و در نتیجه مستمری بگیران از یک سو و رفع تبعیض بین مستمری بگیران و کارگران از سوی دیگر.

ترکی همچنین به انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی سازی برای تعیین واگذاری اعتبار از سال 1401 برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره و بیان کرد: کارهای مقدماتی انجام شده و قراردادی نیز با سازمان خصوصی سازی منعقد شده است.

و ادامه داد: به محض بالا رفتن ارزش سهام شرکت متبوع که در بودجه تعیین شده است، این سهام فروخته شده و به صورت همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می شود.

لازم به ذکر است در این جلسه که با حضور رئیس دفتر هماهنگی ادارات کل استان ها، رئیس اداره کل فرهنگی و اجتماعی و رئیس اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق رؤسای کانون های بازنشستگی استان تهران مهمترین موضوعات و درخواست های پیشنهادی خود را به ویژه در زمینه همسان سازی و تأمین اضافی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

25 درصد باقی مانده معادل سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟
علیرضا امیری رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان مرکزی می گوید: تامین اجتماعی باید 25 درصد باقیمانده همسان سازی را در اسرع وقت تعیین کند.

وی می گوید: وضعیت هزینه های درمانی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی مناسب نیست و باید برای این امر چاره اندیشی کرد، متاسفانه هزینه های دریافت خدمات درمانی بسیار بالاست.

امیری می افزاید: امسال حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش یافت و پیشنهاد ما تغییر ساختار شورای عالی کار بود تا یک نفر از جامعه بازنشستگان به ترکیب شورای عالی کار اضافه شود. شورای کار، بنابراین با حضور در جلسات شورای عالی کار، تصمیم گیری باید افزایش حقوق بازنشستگان را به محض تصویب حقوق تصویب کند.

رئیس کانون مرکزی مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی تاکید می کند: تامین اجتماعی باید هر چه زودتر تکلیف معادل سازی 25 درصدی باقی مانده را مشخص کند. در صورتی که دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند، اعتبار برای تحقق مابقی تناسب تامین می شود و سازمان می تواند آن را انجام دهد و حتی مابه التفاوت ماه های گذشته سال گذشته را به مستمری بگیران پرداخت کند.

حقوق بازنشستگان افزایش یافت اما کامشان شیرین نشد
جمهوری اسلامی نوشت: حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری یک ماه زودتر از موعد مقرر تعیین شد. این قابل قدردانی است، اما اتفاقاتی رخ داد که اجازه نداد ناز این عمل تبدیل به “ابژه” موهای سفید شده شود.

مشکل به همان 25 درصد بدنام باقی مانده از توزیع متناسب سال های قبل برمی گردد. مقامات و مراکز دولتی این اجرا را موفقیت آمیز می دانند، اما بازنشستگان چیز دیگری می گویند. روشن شدن همه سخنان این است که طبق بند 12 قانون ششم توسعه، مستمری بگیران تامین اجتماعی باید از ابتدای مرداد 1397 تا پایان اسفند ماه 97 به میزان 100 درصد یکسان شوند و با یک بند به 1400 منتقل شوند. ضریب 26% و همچنین آن را با ضریب 38% به 1401 منتقل می کند و انتقال آن به 1402 به مبلغ 21% صورت می گیرد.کل مبلغ دریافتی در سال 1401 با ضریب 38% و مجموع اینها برای سال جاری با ضریب 21 درصدی.

اما متأسفانه پس از بررسی برگه های خروجی در 16 مه 1402، متوجه شد که تنها 25 درصد از همسان سازی 1400 تنها برای آن سال اعمال شده است. به گفته مستمری بگیران، این تخلف آشکار است و باید به روشی که گفته شد اصلاح شود، در غیر این صورت می توان اقدامات قانونی از جمله در دادگاه اداری را انجام داد. آنچه از کانال های مستمری بگیران در فضای مجازی قابل درک است، تلاش آنها برای رعایت قانون است.

این خبر احتمالا به گوش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است. شاید به همین دلیل است که سولت مرتضوی – به نقل از خبرگزاری ها – در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: همکاران ما گزارش می دهند که همسان سازی و افزایش حقوق اجرا شده است اما تعدادی از مستمری بگیران معتقدند در برخی موارد این امر اجرایی نشده است. و قطعاً این مشکل بررسی خواهد شد.» امیدواریم در این «بررسی» که «قطعاً» انجام می شود، آقایان به شانس باقی مانده از سال 1398 تا امسال توجه کنند.

همچنین تا آنجایی که ما می دانیم آنچه که به تعویق افتاده است به موقع ترمیم می شود، اما امسال آقایان طوری رفتار می کنند که گویی با این افزایش همه چیز تمام شده است. نه خبری نیست آنها باید معوقات را به طور کامل پرداخت کنند. درست است و مسئولیت آن بر عهده تصمیم گیرندگان است. اینکه آنها شخصاً مسئول نیستند، آنها را از مسئولیت سلب نمی کند، زیرا آنها به دلیل شخصیت حقوقی خود در قبال حقوق بازنشستگان مسئول هستند. دوستان همچنین توجه خود را به این نکته جلب می کنند که خداوند هیچ گاه نیکوکاران را فراموش نمی کند، حتی اگر تمام عمر خود را به عبادت بگذرانند. اطاعت به طور کامل در پذیرش قانون تجلی می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید