تکمیل این پروژه به 100 میلیارد تن اعتبار نیاز دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; استاندار مرکزی و هیئت همراه روز یکشنبه 5 آذرماه از پروژه در حال ساخت کتابخانه مرکزی اراک بازدید کردند. استاندار مرکزی در پایان این بازدید در جمع اصحاب رسانه ابراز امیدواری کرد که با تزریق اعتبار مناسب بتوان روند پیشرفت این پروژه را تسریع کرد و در سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

توزیع 100 درصدی امانت به کتابخانه مرکزی اراک/ بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در سال آینده به بهره برداری می رسد.

اما در حاشیه این برنامه سخنان دیگری از سوی استاندار مرکزی و دیگر مسئولان حاضر بیان شد که اهمیت آن کمتر از اخبار رسمی این بازدید نبود. در ادامه مهمترین اظهارات مسئولان را می خوانید.

مدیر مرکزی:

تکمیل کتابخانه مرکزی اراک در سفر رئیس جمهور الزامی است

فرزاد اهل الائمه استاندار مرکزی در حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی اراک، تکمیل کتابخانه مرکزی را درخواستی برحق مردم اراک در سفر رئیس جمهور به استان دانست. برای تکمیل این پروژه در سال آینده.

معاون عمرانی:

افتتاح کتابخانه مرکزی اراک در میدان سرداران، شهر را از بطن خود خارج می کند

مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی افتتاح کتابخانه مرکزی اراک در میدان سرداران را در راستای شهر چند هسته ای دانست و گفت: محل تجمع اصلی و این امر مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرد. بنابراین به گفته کارشناسان شهری به دنبال ایجاد هسته های دیگری در شهر هستیم که ایجاد کتابخانه مرکزی در میدان سرداران است.

وی با بیان اینکه کلاس های درس تمامی کتابخانه های عمومی اراک مملو از جمعیت است، گفت: نبود فضای مطالعه باعث شده خانه های شخصی در اراک راه اندازی شود و کتابخانه مرکزی که کلاس های بزرگی دارد افتتاح شود این کمبود.

زندیه وکیلی با اشاره به عدم تخصیص بودجه مناسب برای این طرح گفت: کتابخانه مرکزی اراک از ابتدا به عنوان استان تعیین شده و بودجه ملی به آن اختصاص نمی یابد. اما تاکنون 63 درصد بهبود یافته است. اما در سفر سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه، 40 میلیارد ریال و در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اراک، تفاهم نامه ای به ارزش 100 میلیارد ریال برای کمک به تکمیل کتابخانه مرکزی در پروژه اراک اما مفاد این تفاهم نامه اجرایی نشده است..

0dbbc888 4e4a 4bc2 b84b 16dc3b96cf53 خبر خاکستری

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی:

با 60 میلیارد تن می توان پروژه را تکمیل کرد

احمد مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی اراک گفت: این کتابخانه در 7 طبقه در حال ساخت است که شامل بخش های مختلفی از جمله سالن پژوهش، سالن مطالعه گروهی و انفرادی است. ، سالن مطالعه کودک، سالن کنفرانس «به کافه، رستوران و … تبدیل می شود.

وی با بیان بودجه تخصیص یافته برای این پروژه در سال های 1399 و 1400 گفت: این پروژه در سال گذشته در مجموع 50 میلیارد ریال بوده که 26 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است. همچنین امسال 190 میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص یافت که 100 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی، 40 میلیارد ریال از محل بازدید رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و 50 میلیارد دیگر از محل سهم عملیاتی بوده است که به با تاریخ حدود 60 میلیارد ریال یک میلیارد ریال توزیع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی به اجرای عملیات اجرایی این پروژه پرداخت و گفت: اسکلت بتنی ساختمان 99 درصد، احداث کانال هوا 70 درصد، نمای آجری و سنگی ساختمان بهسازی شده است. ساختمان 80 درصد، لوله های فاضلاب 100 درصد و سیم کشی برق 80 درصد.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه 600 میلیارد ریال وام نیاز دارد.

پیمانکار ساخت کتابخانه مرکزی اراک:

برای تکمیل این پروژه به بیش از 100 میلیارد تن اعتبار نیاز است

مهندس نصر، پیمانکار ساختمانی کتابخانه مرکزی اراک با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه بیش از 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: با توجه به تورم موجود در کشور، به نظر می رسد این پروژه حداقل به 1000 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. در صورت فراهم شدن، بزرگترین کتابخانه عمومی کشور می تواند تا پایان سال 1401 مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: البته تاکنون حدود 80 میلیارد ریال طلب داریم که می خواهیم آن را پرداخت کنیم.

c6dd6e34 cd8a 465e 8daf 55e08d8ccadf خبر خاکستری

رئیس اداره کتابخانه های عمومی استان مرکزی:

با افتتاح کتابخانه مرکزی اراک به سند چشم انداز 1404 در حوزه کتابخانه ها خواهیم رسید.

مهدیان پور رئیس اداره کتابخانه های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه در مجموع 18 کتابخانه عمومی در استان مرکزی وجود دارد، گفت: در مجموع 18 کتابخانه دارای 8900 متر مربع زیربنا هستند که تنها 34 درصد از سند چشم انداز 1404 را شامل می شود. این در حالی است که کتابخانه مرکزی اراک به تنهایی با زیربنای 18500 متر مربع در صورت افتتاح بیش از 70 درصد به سرانه کتابخانه اضافه می کند و ما را به سطحی که در سند چشم انداز 1404 تعیین شده است می رساند.

گفتنی است پروژه کتابخانه عمومی اراک از سال 1386 آغاز شد و پس از سال ها جابه جایی و نقشه برداری ساختمان، در سال 1393 کلنگ آن در میدان سرداران فرو ریخت و باید ظرف مدت 3 سال به بهره برداری می رسید. این کتابخانه همچنان در مرحله ساخت زمینی به مساحت 6200 متر مربع با زیربنای 18500 متر مربع در هفت طبقه (5 طبقه در طبقه همکف و 2 طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ) می باشد.

با گذشت 7 سال از آغاز ساخت این کتابخانه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفته می شود در صورت تخصیص به موقع منابع آن تا سال 1401 به بهره برداری می رسد. کتابخانه مرکزی عمومی کشور بر اساس آمار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید