تیشه به ریشه محیط زیست با فروش «سمندر لرستانی» در نوروز/ حضور ماهی، لاک پشت و… در سفره هفتم ایرانی، مدرک تاریخی ندارد!


ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1814045

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

فرمانده سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مردم با خرید سمندر لرستانسکی در حال انقراض به محیط زیست آسیب می رسانند؛ در حالی که حضور ماهی قرمز، لاک پشت و سمندر در سفره نوروزی هیچ مبنای تاریخی ندارد؛ در حالی که وجود ماهی قرمز، لاک پشت و سمندر در سفره نوروزی هیچ مبنای تاریخی ندارد. لذا مردم هنگام برخورد با تخلفاتی مانند فروش سمندر لرستانی و لاک پشت گوش قرمز با شماره تلفن 1540 تماس بگیرند.


مهندس محمدرضا خشتیندار فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص برخی اشتباهات ناخواسته شهروندان در خصوص خرید برخی فرآورده های آبی برای سفره نوروزی گفت: همه ساله در اسفندماه شاهد تلاش شهروندان برای جشن گرفتن مقدمات تحویل سال با خریدهای نوروزی هستیم. این در حالی است که همه ساله در چنین روزهایی مردم در گوشه و کنار هر کوچه و خیابان جمع می شوند و اقدام به فروش ماهی هایی مانند ماهی قرمز، لاک پشت و سمندر می کنند. شهروندان نیز این حیوانات را صرفاً به خاطر زیبایی آن ها می خرند و با انداختن این ماهی ها در تنگه های کریستالی، آنها را روی سفره هفت سین می گذارند.


bdcc4fab 4367 4f7b 914f f901f77e8ab6 خبر خاکستری

وی در ادامه با اشاره به اینکه خرید این گونه حیوانات صد در صد اشتباه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید گفت که بر اساس یافته ها و ادعای بسیاری از کارشناسان مشهور، وجود ماهی قرمز بر سر سفره نوروزی هیچ مبنای تاریخی ندارد؛ اما در این راستا باید گفت که این ماهی قرمز بر سر سفره های نوروزی وجود دارد. یعنی نیاکان ما هیچ وقت سر سفره عید ماهی قرمز نمی گذاشتند و معلوم نیست از چه زمانی این اقدام یعنی خرید ماهی و گذاشتن آن در سفره نوروزی در کشور ما رواج پیدا کرد و برخی به اشتباه ماهی را سمبل می کنند. زندگی روی سفره نوروز. و آستانه تحویل سال را در نظر گرفتند و چون معلوم نیست چه سالی بوده این حیوان جای خود را بر سر سفره های نوروزی ها باز کرد.

فرمانده سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: مردم باید بدانند که خرید و فروش ماهی های نوروزی به صورت گسترده تولید می شود و هدف از این کار تجارت گسترده است که حتی درصد کمی از مردم این حیوان را خریداری می کنند؛ اما این امر موجب شده است تا مردم این گونه ماهی ها را خریداری کنند. تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول آبزی درآمد زیادی دارند. اما نکته اینجاست که عده ای در روزهای پایانی سال میلیون ها ماهی را برای سود تولید می کنند و می فروشند و مردم هر چقدر هم که این حیوانات زنده باشند، بعداً چه کاری انجام دهند، آنها را می خرند. از نظر اخلاقی درست نیست که چنین ماهی را بخریم و چند صباحی روی میز بگذاریم و بعد، همانطور که همه تجربه کرده ایم، یکی پس از دیگری بمیریم و آن را دور بیندازیم.

b2ba59ac 651b 4e1b 8830 87d2b09fe2d0 خبر خاکستری


عکسی از کمال الملک که بدون تصویر است و ماهی را باریک می کند

وی گفت: خطر دیگری که این حیوان برای انسان دارد، خطرات سلامتی است. در حالی که در سال های اخیر کارشناسان بهداشت و گاهی پزشکان بارها به مردم به ویژه کودکان توصیه کرده اند که از این آبزیان دوری کنند. زیرا فرآیند تولید به گونه ای است که به مرور زمان باعث اختلالات پوستی انسان می شود. این در حالی است که عموم مردم گاهی برای سرگرمی فرزندان خود این آبزی را خریداری می کنند که باید توجه داشته باشند که این کار سلامت آنها را به خطر می اندازد!

43b3d32c 6e7e 4109 9ad6 d1164e089b68 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: موضوع دیگر رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه ها و نهرهای محلی است. عده ای از هموطنان این حیوان را بعد از مراسم نوروز و عموماً در روز سیزدهم عید به رودخانه ها رها کردند. ماهی قرمز در حالی که جایی در اکوسیستم طبیعی کشور ندارد، با ورود به آب های طبیعی مشکلاتی را ایجاد می کند که در صورت زنده ماندن در آب های طبیعی، اکوسیستم طبیعی کشور را مختل کرده و سایر حیوانات را با مشکل مواجه می کند. علاوه بر این، ما در شرایطی زندگی می کنیم که حیات وحش در همه مناطق وضعیت خوبی ندارد و بنابراین نه تنها هیچ کاری برای کمک به طبیعت انجام نمی دهیم. بلکه بسیاری از مشکلات را برای طبیعت شدیدتر و خطرناک تر می کنیم.

c4d72292 bab8 4cac aa64 789a0ddeefae خبر خاکستری

خویشتن داری، یکی دیگر از اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده، خرید لاک پشت برای سفره نوروزی است. وی ادامه داد: این اقدام بسیار بسیار خطرناکتر از اقدامات قبلی مانند خرید ماهی قرمز برای سفره نوروزی است. زیرا لاک پشت معمولاً لاک پشتی است که در بازار نوروز وجود دارد. به خصوص لاک پشت هایی که به لاک پشت های گوش قرمز معروف هستند و ظاهر بسیار زیبایی دارند و مردم بدون اینکه بدانند این موجود چه چیزی برای طبیعت به ارمغان می آورد فقط به خاطر زیبایی این دوزیست آن را می خرند. از سوی دیگر، لاک پشت گوش قرمز یک گونه بسیار بسیار مهاجم برای اکوسیستم منطقه ای مانند رودخانه ها، نهرها و زیستگاه های آبی است که حیوان در آنجا رها می شود.

444cc1c1 4c2c 4d5d 8dfc 57d37a21e7a8 خبر خاکستری

فرمانده سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این دوزیست غیربومی با حمله به موجودات دیگر از جمله ماهی و برخی آبزیان باعث انقراض حیوانات ضعیف تر و سایر آبزیان و همچنین عموم خریداران حیوانات می شود. سفرهای نوروزی «خودشان به طبیعت علاقه دارند، این گونه افراد که تعدادشان کم نیست، بدانند که خریدن برخی حیوانات و برخی اعمال، نه تنها هیچ کاری برای طبیعت ندارد، بلکه خواه ندانسته، در چند سال اخیر چندین دهه است که بسیاری از آبزیان به ناچار با ورود فاضلاب و پسماندهای طبیعی و صنعتی و نفوذ زباله به رودخانه ها دچار مشکل شده اند.


204e2139 88fd 4fd0 9f03 f46d05f58940 خبر خاکستری

وی خطاب به مردمی که مشتری حیوانات و آبزیان هستند، گفت: اما اگر شهروندی ماهی قرمز و لاک پشت گوش قرمز یا سمندر لرستانی در حال انقراض را خریداری کند، باید بداند که این امر به نوبه خود باعث تخریب و تهدید بیشتر طبیعت می شود. حصول اطمینان؛ او با تولید ماهی قرمزی که به نفع کشور نیست و بازدهی کلان و چرخه مالی پشت سر آن به شبه مافیا کمک می کند، یعنی کسانی که با خرافات مردم جیب خود را پر می کنند و صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کنند.

75af40b6 5969 4760 a1f6 905c4d94aabd خبر خاکستری

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: امیدوارم امسال شرایطی پیش بیاید که مردم آگاهانه و فرهنگی و با توجه به پیشینه فرهنگی این مرز و بوم از این گونه اقدامات خودداری کنند و در صورت مشاهده تخلفات به عنوان مثال در در نقاط مختلف شهر و استان تهران افرادی که لاک پشت گوش قرمز یا سمندر لرستانی می فروشند می توانند این تخلفات ضد محیطی را با شماره تلفن 1540 اداره کل محیط زیست استان تهران گزارش دهند.

c28cf40c e8ec 4e02 b80b a85ced1f563d خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید