تیم جورج سوروس به دنبال احیای برجام است

تیم جورج سوروس به دنبال احیای برجام است

به نظر می رسد بزرگترین حامیان توافق هسته ای 2015 ایران امیدوارند که روزی بتوانند آن را احیا کنند. دو گزارش اخیر حاکی از آن است که تعامل ایالات متحده با جمهوری اسلامی در پشت پرده ادامه دارد و نیروهای مستحکم سیاست خارجی حامی برجام بی سر و صدا زمینه سیاسی را برای تلاش نهایی برای احیای آن فراهم می کنند.

جیمی کوین در نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» نوشت: به نظر می رسد بزرگترین حامیان توافق هسته ای 2015 ایران امیدوارند که روزی بتوانند آن را احیا کنند. دو گزارش اخیر حاکی از آن است که تعامل آمریکا با جمهوری اسلامی در پشت پرده ادامه دارد و طرفداران سیاست خارجی برجام بی سر و صدا در حال ایجاد زمینه های سیاسی برای تلاش نهایی برای احیای آن هستند.

وی ادامه داد: در حالی که بایدن در یک گردهمایی کمپین در پاییز در ویدئویی این توافق را “مرده” خواند، مقامات دولت از اعلام مرگ آن کوتاهی کردند و تا آنجا پیش رفتند که گفتند در حال حاضر، “تمرکز روی ما نیست. به گفته دولت بایدن، ناکامی تهران در آمدن به میز مذاکره در سال 2021، تلاش های ایران برای ارائه پهپادها و سامانه های دیگر به ارتش روسیه و اعتراضات جاری در سراسر کشور، مذاکرات هسته ای را به بن بست رسانده است.

این بدان معنا نیست که نمی توان این توافق را احیا کرد. در واقع، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق در بحبوحه اعتراضات ایران ادامه یافته است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اخیر خود با بی بی سی گفت: دیپلماسی هرگز مانند چیزهای دیگر به پایان نمی رسد. وی همچنین از تکذیب گزارشی مبنی بر اینکه در ماه های اخیر سه بار با سفیر ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است، خودداری کرد.

واشنگتن فری بیکن گزارش داد که در پشت صحنه، گروهی از حامیان مرتبط با میلیاردرهای نیکوکار جورج سوروس و چارلز کخ در تلاش هستند تا راه را برای از سرگیری احتمالی مذاکرات هموار کنند، واشنگتن فری بیکن گزارش داد که در ماه دسامبر در یک عمارت راکفلر برای گفتگو در مورد این موضوع ملاقات کردند. کار برنامه ریزی شده

یک منبع ناشناس گفت که مجموعه‌ای از گروه‌های فعال مرتبط با شبکه‌های حامی این سیاست در حال یافتن راهی برای ایجاد پوشش سیاسی برای فعالیت‌های «دموکرات‌های طرفدار معامله» هستند تا بتوانند قوانینی را برای حمایت از حقوق بشر در ایران به اجرا بگذارند، مانند درخواست همزمان از قانون‌گذاران پرزیدنت بایدن نامه ای بنویسد که از او خواسته است از مذاکرات هسته ای با ایران حمایت کند. این شخص به Free Beacon گفت که به این ترتیب، اعضای کنگره می توانند از سرکوب رژیم بدون درخواست مجازات خاص انتقاد کنند.

گروه‌های درگیر در این تلاش عبارتند از: گروه مدافع سیاسی شورای ملی ایرانیان آمریکایی، بنیاد برادران راکفلر، بنیادهای جامعه باز، خیابان جی و بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی. یک منبع آگاه به فری بیکن گفت که فعالان در هفته سوم دسامبر در مرکز پوکانتیکو در املاک خانوادگی جان راکفلر در شهرستان وستچستر نیویورک گرد هم آمدند تا درباره استراتژی سیاسی گفتگو کنند.

ظاهرا مذاکرات هسته ای ایران به حالت تعلیق درآمده است. اما دولت بایدن گزینه های خود را باز نگه می دارد و یک شبکه سیاسی قدرتمند و با بودجه کافی به تلاش های خود برای بازگرداندن ایالات متحده به توافق ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید