ثبت شرکت های ساختگی و تشکیل هیئت مدیره برای اجاره غیرقانونی است


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896929

مدیرکل خدمات حقوقی و معاهدات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پدیده هیأت مدیره برای اجاره در شرکت های رسمی عادی مورد توجه جدی قرار می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان امور مالیاتی، حسین تاجمیر ریاحی، مدیرکل خدمات حقوقی و معاهدات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اخیراً پدیده هیأت مدیره استخدامی در شرکت‌های مجازی فراگیر شده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر برخی سودجویان و فرصت طلبان با پرداخت مبالغ ناچیزی به فقرا و کارتن خواب ها و تاجران و امثال آن ها و به طور کلی فاقد صلاحیت و دانش لازم، آنها را به عضویت شرکت های تجاری درآورده و به مناصب منصوب کردند. از مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس و اعضای هیئت مدیره که اکثر آنها اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به اینکه افراد سودجو با هویت این قبیل افراد مستضعف اقدام به ثبت و تاسیس شرکت می کنند و معاملات خود را به نمایندگی از این قبیل شرکت ها انجام می دهند که عمدتاً مجازی، غیر واقعی و یا کاغذی هستند و گفت: این افراد ضمن ایفای نقش در پیدایش جرایمی مانند پولشویی، کلاهبرداری، اخلال در نظام اقتصادی و … و همچنین باعث فرار مالیاتی گسترده می شود.

تاجمیر ریاحی افزود: بررسی فعالیت این گونه شرکت ها در سال های گذشته نشان می دهد که سود جویان و معامله گران به نمایندگی از این شرکت ها فعالیت های گسترده ای را انجام داده اند و بر اساس مقررات قانونی و با توجه به اینکه مستندات مربوط به فعالیت این گونه شرکت ها در سیستم های مالیاتی ثبت می شوند، مالیات های مربوط نیز به نام این شرکت ها شناسایی و محاسبه می شود.

وی خاطرنشان کرد: این گونه شرکت ها اغلب در اماکن استیجاری یا فقط روی کاغذ مستقر هستند و املاک آنها اعم از منقول و غیرمنقول به نام آنها ثبت نشده و در زمان درخواست مالیات ملکی نداشته اند، اما مدیران و حقيقتاً ذينفعان اين گونه شركت ها اعضاي هيئت مديره بودند كه مديريت از آن منصرف شد و با اين اقدام موجب انباشت بدهي مالياتي شد.

مدیرکل خدمات حقوقی و معاهدات مالیاتی سازمان امور مالیاتی هشدار داد: اگرچه برخی از اعضای این هیات مدیره مدعی هستند که برای ثبت و تاسیس شرکت به کسی مراجعه نکرده و حتی به شخصی اجازه تاسیس شرکت داده اند.
و بدون اطلاع آنها اینگونه افراد به عضویت هیات مدیره شرکت های صوری درآمده اند، اما لازم است نظارت کافی با استفاده از بانک اطلاعات و هویت اشخاص حقیقی در هنگام ثبت و تاسیس شرکت ها صورت گیرد.

تاجمیر ریاحی تاکید کرد: ثبت و ایجاد شرکت های غیرواقعی و صوری به منظور شناسایی نکردن فعالیت های اقتصادی و فرار از پرداخت مالیات جرم است و عاملان آن اعم از مدیر و معاون محاکمه می شوند.
و افزود: شهروندان مواظب باشند در دام افراد سودجو نیفتند و در این گونه شرکت ها عضویت نکنند. زیرا بر اساس بند (198) قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین مرتبط، در صورت پرداخت مالیات به شرکت های مذکور، امکان مصادره اموال شخصی اعضای هیئت مدیره وجود دارد.

وی همچنین به برندگان هشدار داد: از اختفا و استخدام افراد دیگر برای ثبت و ایجاد شرکت های پوسته پرهیز کنند، زیرا تعهدات قانونی آنها برای پرداخت مالیات کماکان به قوت خود باقی است و با شناسایی این افراد (ذینفعان واقعی یا اشخاص حقیقی) در پشت پرده مسئولیت را بر عهده خواهند داشت. بر آنها پرداخت مالیات است و به مراجع قضایی معرفی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید