ثبت نام زودهنگام اولین نهاد جنجالی سال ابراهیم رییسی; هفت!

ثبت نام زودهنگام اولین نهاد جنجالی سال ابراهیم رییسی;  هفت!

حذف سفره هفت سین از دکور پیام اصلی نوروز در نخستین ساعات سال و قرن جدید در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی بازتاب داشت تا جایی که به اولین موضوع جنجالی تبدیل شد. قرن پانزدهم

به مناسبت آغاز سال 1401 و قرن جدید، ابراهیم رئیسی اولین پیام خود را در نوروز به عنوان رئیس جمهور ایران از مسجد جامع هرمشهر ایراد کرد.

آنچه بیش از هر چیز واکنش کاربران را در شبکه های اجتماعی برانگیخت این بود که برخلاف سنت نوروزی، سفره هفت سین در کنار رئیس جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت.

ابراهیم رئیسی در سخنان خود به فلسفه نوروز و ویژگی های آیین نوروز اشاره ای نکرد.

2

انتخاب مسجد جامع خرمشهر خوزستان که سال گذشته با کم آبی و بحران معیشتی مواجه بود از دیگر ویژگی های اولین سخنرانی ابراهیم رئیسی در نوروز بود.

برخی رسانه ها و کاربران منتقد رئیسی پس از انتشار اولین پیام نوروزی رئیس جمهور که در مسجد اعظم خرمشهر قرائت شد، با انتشار عکس هایی از رئیسی تاکید کردند که «برخلاف عرف، هفت سین او سر میز کنار رئیس جمهور نبود.» آن ها «به طور قابل توجهی» می دانستند و به سبکی یا تند از او انتقاد می کردند.

در عین حال برخی رسانه های اصولگرا در واکنش به این انتقادات با انتشار و نقل عکس هایی از رئیس جمهور سابق تاکید کردند که روحانی در هشت سال ریاست جمهوری خود نیز تنها در پیام نوروزی 1397 از سفره هفت سین در دکور خود استفاده کرده است. از

333

از سوی دیگر برخی منتقدان با انتشار عکس هایی از حضور بایدن و همسرش بر سر سفره هفت سین، از نبود این سفره سنتی در چیدمان پیام اصلی نوروز انتقاد کردند.

3

اگرچه حامیان اصلی هنوز به چنین انتقاداتی پاسخ نداده اند، اما دور از انتظار نیست که واکنش رسانه ای به این دسته از منتقدان نیز برای گرم کردن تنور، اولین موضوع بحث برانگیز قرن پانزدهم، در دستور کار آنها قرار گیرد.

واکنش برخی از کاربران در این رابطه را بخوانید:

* فرید مدرسی روزنامه نگار نیز در توئیتی نوشت: سفره هفت سین نماد دوستی و رفتار ملی گرایانه ایران است. حذف آن نسبت به سنت ایرانی بی تفاوت است.

* محمد صادق کاربر دیگری در پاسخ به این سوال نوشت: رئیس جمهور اولین پیام نوروزی خود را در مسجد جامع خرمشهر قرائت کرد. نکته قابل توجه در حاشیه این مراسم این بود که بر خلاف رسم همیشگی سفره هفت سین سر میز کنار رئیس جمهور نبود!

* موسوی، فعال رسانه ای نیز در دفاع از عکس منتشر شده در رئیسی نوشت: کافی است به پیام نوروزی به روسای جمهور قبلی نگاه کنید. لازم نیست در تمام سال ها سفره هفت سون در عکس ها باشد.»

* کاربر دیگری به نام مریم با گلایه ای نوشت: آقا نوروز جزو لاینفک ایران است.

* سعید مالکی نیز در دفاع از رئیسی اینگونه بیان کرد: در هیچ کدام از پیام های نوروزی به روسای جمهور قبلی این سال ها لزوما سفره هفت سین در عکس ها وجود نداشته است و به نظر می رسد انتقادی به نبود جدول در اظهارات رئیسی وجود نداشته باشد. نوروز. شاید سال آینده در پیامش جدول بگذارند! هشت سال روحانی هفت سین نداشت، مشکلی نبود، الان هفت سین رئیسی مشکل دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید