جابجایی دام های بدون شماره ثبت قاچاق است / توزیع 140 هزار تن خوراک دام در خراسان شمالی

ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790332

معاون بهبود اصلاح نژاد دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

محمد محمدزاده با بیان اینکه هرگونه جابجایی دام بدون شماره ثبت قاچاق محسوب می شود، گفت: به همین دلیل همه دامداران برای صدور مجوز به دام خود اقدام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محمدزاده معاون بهبود دامپروری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با … راراتاک وی گفت: حدود 100 درصد احشام این استان اعم از گاو، میش، بز و شتر علامت گذاری و شناسایی شده و تنها تعداد محدودی از دام های تازه متولد شده شناسایی شده است.

وی گفت: هرگونه جابجایی دام بدون شماره ثبت قاچاق محسوب می شود.

این مسئول یک میلیون و 970 هزار رأس دام در استان را یک میلیون و 970 هزار راس اعلام کرد و گفت: گفتنی است از این تعداد یک میلیون و 666 هزار و 530 راس گوسفند و بره و مابقی راس بز و بز هستند.

وی گفت: همچنین 82 هزار راس دام سنگین در این استان وجود دارد که 79 هزار و 758 راس دام و گوساله و 2 هزار و 491 راس شتر است.

محمدزاده گفت: در دسترس بودن آمار جمعیت دام و توزیع هدفمند نهاده ها، ارزیابی میزان تولید از جمله اهداف طراحی پلاک و شناسایی دام است.

معاون بهبود اصلاح نژاد دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: به استان ها ابلاغ شده است.

محمدزاده گفت: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه کلی مرکز به هر دامدار کد گله و شناسه اختصاص می یابد و تمامی دام های دارای شماره ثبت با آن کد شناسایی و به راحتی ردیابی می شوند.

وی گفت: ثبت احشام از قاچاق دام نیز جلوگیری می کند چرا که اطلاعات تمامی دام ها در سامانه دام کشور ثبت می شود.

معاون بهبود دامپروری خراسان شمالی با بیان اینکه سامانه ای برای توزیع دام راه اندازی شده است، گفت: این سامانه تمامی اطلاعات دامداران را در اختیار دارد.

وی افزود: در هشت ماهه امسال 140 هزار تن خوراک دام شامل کنسانتره، جو و ذرت و کنجاله سویا برای تغذیه دستی دام بین دامداران منطقه توزیع شد.

محمدزاده گفت: از مجموع سرمایه گذاری دام در سال جاری 110 هزار تن کنسانتره و 30 هزار تن دام خام بین دامداران این استان توزیع شد.

وی افزود: این میزان دام در دو مرحله بین دامداران استان توزیع شد. بخشی از آن در مرحله اول یک کیلوگرم دام و در مرحله دوم پنج کیلوگرم دام بین دامداران سبک و بخشی از سرمایه گذاری دامداران صنعتی استان توزیع شد.

محمدزاده با بیان اینکه 42 هزار و 381 بهره بردار در استان در حوزه دام فعال هستند، گفت: بیشتر دامداران استان سنتی هستند و علاوه بر دامداری، دامداری کوچک نیز دارند.

وی بر اشتغال پایدار کشاورزان تاکید کرد و افزود: کشاورزان استان به صورت سنتی فعالیت بیشتری دارند و بیشتر دام های سبک استان در اختیار خانواده های عشایری آسیب دیده از خشکسالی است و اکنون باید به این کشاورزان کمک کنیم تا دام های خود را تامین کنند. بتوانند دام های خود را در چرخه تولید حفظ کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال های عادی فقط در فصل کوچ عشایر در فروردین و زمستان به مدت سه تا چهار ماه مقداری علوفه به کشاورزان داده می شد اما امسال حتی در فصل بهار بیشتر نیاز کشاورزان به صورت دستی جبران می شد. تغذیه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید