جامعه جهانی باید برای ارائه کمک های فوری به افغانستان متحد شود

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دارد و امنیت کل منطقه را تامین می کند.

ته روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری همسایه و دارای پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: در 42 سال گذشته، ایران بهترین تلاش خود را برای متحد کردن جناح های افغان با پیشینه های مختلف قومیتی و مذهبی برای حل مسالمت آمیز اختلافات خود انجام داده است. سال‌هاست که ما به بیش از سه میلیون پناهجوی افغان کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌دهیم که حمایت بین‌المللی کم است.

ته روانچی گفت: رویدادهای اخیر در افغانستان به این معناست که چند صد هزار پناهجوی دیگر از مرز عبور کرده و وارد ایران شده اند و ما دوباره برادران و خواهران افغان خود را بدون هیچ منبع جدیدی از جامعه جهانی می پذیریم. علاوه بر غذا، سرپناه، دارو و آموزش، ما اکنون واکسن کووید-19 را به پناهندگان ارائه می کنیم. ما در حال حاضر تحت تحریم های شدید و غیرقانونی آمریکا هستیم.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: شرایط کنونی افغانستان نیازمند تلاش هماهنگ بین المللی است و کشورهای همسایه می توانند در این زمینه نقش اساسی داشته باشند.

ته روانچی گفت: ما معتقدیم که رویکرد منطقه ای با حمایت سازمان ملل می تواند به مردم افغانستان کمک کند تا بر بحران کنونی فائق آیند.
ما از قالب 6 + 2 (کشورهای همسایه به اضافه روسیه و ایالات متحده) زیر چتر سازمان ملل حمایت کرده ایم و اکنون میزبان نشست همسایگان افغانستان هستیم.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: با توجه به این تلاش‌ها، مواردی وجود دارد که نیاز به توجه فوری دارد.

1- نیاز مطلق به ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان. تسلط یک گروه قومی یا مذهبی بر کل کشور محکوم به شکست است. افغانستان یک کشور چند قومی است و برای جلب اعتماد مردم افغانستان و همچنین برخورداری از احترام جامعه جهانی باید به نمایندگی از همه مردم افغانستان حکومتی تشکیل شود.

2. تلاش های کنونی برای ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان باید دو برابر شود. زمستان نزدیک است و مردم به شدت به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. به این ترتیب، کمک نباید موضوع سؤالات دیگری باشد. ما به نوبه خود تلاش خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد و به این کار ادامه خواهیم داد.

3. واکنش بین المللی به هجوم پناهجویان به کشورهای همسایه از جمله ایران باید تقویت شود. جامعه بین المللی و به ویژه غرب مسئولیت دارد تا نقش خود را در کمک به پناهندگان ایفا کند.

4. در سال های اخیر مردم افغانستان به شمول زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، نقش بسزایی در توسعه کشور خود داشته اند. این دستاوردها نباید به حال خود رها شوند. بر اساس آموزه های اسلامی، حقوق بشر همه افغان ها اعم از زنان، مردان و کودکان با پیشینه های مذهبی و قومی مختلف باید رعایت شود.

5- با تروریسم باید با شدت و جدیت مقابله کرد. نباید اجازه داد گروه های تروریستی از جمله داعش از وضعیت کنونی افغانستان که باعث ویرانی و رعب و وحشت مردم شده است سوء استفاده کنند. حملات تروریستی اخیر در قندوز و قندهار نگران کننده است و باید یادآور تهدیدات تروریستی مستمر علیه افغانستان و همسایگان آن باشد.

ته روانچی گفت: تهاجم و اشغال 20 ساله افغانستان که در آن تعداد زیادی از افغان ها توسط نیروهای آمریکایی کشته شدند و متعاقباً عقب نشینی غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو، وضعیت خطرناکی را در یک منطقه بی ثبات ایجاد کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در افغانستان تاکید کرد: مسئولیت اخلاقی جامعه جهانی ایجاب می کند که به مردم افغانستان کمک شود تا با عزت و سربلندی روی پای خود بایستند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: مردم و اقوام مختلف افغانستان مسئولیت تاریخی یکسانی برای کنار گذاشتن اختلافات و تشکیل حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقوام و اقوام مذهبی دارند. این امر تنها از طریق گفتگوی بین الافغانی و عدم مداخله امکان پذیر است.

ته روانچی افزود: زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی برای کمک فوری به مردم افغانستان متحد شوند. ما در ایران کار خود را انجام می دهیم، اما هر تصمیم دیگری می تواند برای همه فاجعه بار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید