جامعه جوانان وزارت ورزش در دولت سیزدهم؛ از آموزش های مهارتی تا ایجاد شغل

جامعه جوانان وزارت ورزش در دولت سیزدهم؛  از آموزش های مهارتی تا ایجاد شغل

به گزارش روزنو، یک سازمان ملی جوانان با تصویب این قانون در 17 دی ماه 1388 با ادغام در سازمان تربیت بدنی کشور به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شد و امروز در 2 حوزه «ورزش» و «جوانان» فعالیت می کند.

کمک به تدوین و اجرای برنامه های مرتبط با مسائل جوانان، برنامه ریزی و اجرای برنامه های بین المللی داخلی و خارجی در حوزه جوانان با همکاری و هماهنگی نهادهای مرتبط و نمایندگی دولت در سازمان ها و مجامع بین المللی مرتبط با جوانان، حصول اطمینان از اقدامات لازم. تسهیلات و اقدامات برای ترویج و توسعه فعالیت ها. بخش خصوصی در حوزه های مرتبط با مسائل جوانان با همکاری و هماهنگی نهادهای ذیربط در حوزه جوانان و حمایت از ایجاد و اداره خانه های جوانان از مهمترین اهداف و ماموریت های این سازمان دولتی در حوزه “جوانان”.

عمل به تعهدات دولت سیزدهم مردم با انعقاد چند تفاهم نامه برای همکاری با برخی نهادها و با توسعه آموزش جوانان با محوریت مهارت آموزی و توانمندسازی توانسته است استفاده بهینه از استعدادها و توانایی های جوانان را به همراه داشته باشد. نسل و امکان اشتغال و تشکیل یک زندگی مشترک نیز عده ای از جوانان را به همراه داشت.

یکی از مهمترین اقدامات در این راستا در حکومت مردمی، امضای تفاهم نامه بین معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سپند)به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان و نخبگان و نیز گسترش تفکر اصیل علم محور، ارتقای سطح زندگی و کمال معنوی انسان و استفاده بهینه از امکانات موجود.

همچنین ایجاد و مدیریت مراکز نوآوری و شتاب دهی جوانان (MENSH) در 15 استان کشور با 204 رویداد، بیش از 800 ساعت مشاوره، 62 فعالیت تیمی و برگزاری 168 کارگاه آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی اشتغال و کارآفرینی و مهارت های زندگی ویژه سربازان. و کارکنان جوان ستاد کل نیروهای مسلح (نزدیک به 120 هزار نفر) برگزاری دوره های آموزشی اشتغال و کارآفرینی و مهارت های زندگی ویژه جوانان 18 تا 35 سال با استفاده از ظرفیت 110 مسجد سراسر کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی (تربیت بیش از 5000 نفر از جوانان) و برگزاری دوره های آموزشی اشتغال و کارآفرینی و مهارت های زندگی ویژه جوانان 18 تا 35 سال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) (آموزش بیش از 8000 جوان) همچنین یکی از اقدامات مهم دیگر این نهاد در یک سال اخیر در دولت سیزدهم که با هدف آماده سازی جوانان برای ایفای نقش های مختلف اجتماعی و فرهنگی در جامعه انجام شد.

برگزاری دوره های آموزشی مربیان اشتغال و کارآفرینی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان تبلیغات اسلامی، تولید و پخش مستند 100 قسمتی از جوانان کارآفرین استانی در رسانه ملی و بسترهای فضای مجازی با هدف ترویج فرهنگ اشتغال و کارآفرینی در بین جوانان با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی، تولید محتوای رسانه ای و تصویری در حوزه اشتغال و کارآفرینی از جمله تولید 3500 دقیقه موشن گرافیک با موضوع اشتغال پذیری و فرهنگ کار. جهش تولید و فراغت در سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ تولید مستند تصویری 200 دقیقه ای با موضوع معرفی جوانان کارآفرین روستایی; تولید فیلم مستند ۲۷۳ دقیقه ای معرفی مهارت های کسب و کار در فضای مجازی; تولید محتوا در حوزه اشتغال و کارآفرینی با موضوعات ارائه تجربیات موفق کشورهای جهان اسلام در حوزه کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی، خرده روایت های تجاری و کسب و کار با رویکرد اسلامی با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی؛ ایجاد محتوا در حوزه کارآفرینی اجتماعی و حمایت از اجرای طرح شناسایی، استانداردسازی و آموزش فعالان گردشگری و صنایع دستی نیز در این مدت به همت جامعه جوانان این وزارتخانه محقق شد.

حمایت از اجرای طرح معرفی فناوری در کسب و کار جوامع محلی، ارائه خدمات مشاوره کارآفرینی به کارآفرینان جوان (دریافت کنندگان مشوق های اشتغال و کارآفرینی) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از اجرای طرح طرح شناسایی، مهارت آموزی، تسهیل، ارائه خدمات و مشاوره در زمینه اشتغال و کارآفرینی برای توانمندسازی جوانان روستایی (با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق کم برخوردار ریاست جمهوری) نیز در همسویی با حمایت دولت برای توانمندسازی و اشتغال.

ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای حمایت از این توانمندسازی و اشتغال که بی شک می تواند در ازدواج جوانان و شکل گیری زندگی مشترک تاثیرگذار باشد، فراهم شدن زمینه های اشتغال و کارآفرینی برای جامعه جوانان این وزارتخانه بود. .

ارائه فرصت اشتغال و کارآفرینی به جوانان واجد شرایط از طریق صندوق کارآفرینی امید (شاغل در بخش شهری) با 205 مورد و ایجاد فرصت اشتغال و کارآفرینی برای جوانان واجد شرایط از طریق بانک قرضه الحسنه رسالت (شاغل در بخش روستایی) با تعداد 480 مورد.

برگزاری 7737 سمینار آموزشی در زمینه ازدواج

برگزاری سمینارهای آموزشی با موضوع ازدواج و خانواده در سطح کشور از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استان ها برای جوانان نیز یکی از اقدامات حمایتی در حوزه ازدواج و خانواده است که در پرونده ثبت خواهد شد. دولت سیزدهم

در این زمینه، وزارت ورزش و جوانان نقش مهمی در آگاهی جوانان از انتخاب برای انتخاب آگاهانه و کاهش طلاق داشته است.

تدوین اطلس تحول ازدواج و طلاق در دولت سیزدهم

تدوین اطلس سیر تحول ازدواج و طلاق و تبیین وضعیت آماری ازدواج و طلاق در استان ها و شهرستان ها به همراه مقایسه تطبیقی ​​با آمار کشوری، اقدام جدیدی است که در این دوره و با تلاش جامعه جوانان سیر تحول ازدواج و طلاق را مورد مطالعه قرار داده و طبیعتاً امکان استفاده از نتایج این اطلاعات را در طرح ها و برنامه ها فراهم کرده است.

راه اندازی، حمایت، ارزیابی و ظرفیت سنجی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برای اولین بار با هدف رتبه بندی و استفاده بهینه از خدمات و ظرفیت مراکز مشاوره در 430 مرکز کشور، صدور و تمدید مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، ارائه مشاوره رایگان به 12 هزار و 269 نفر طی 21 هزار و 338 جلسه و 12 هزار و 786 نفر مراجعه کننده به این مراکز برای دریافت خدمات و برگزاری دوره های آموزشی به این منظور. ارتقای کیفی روانشناسان و مدیران مراکز و دوره آموزشی مربی خانواده به منظور ایجاد شبکه مربیان در حوزه ازدواج و خانواده (13 دوره سراسری)، برگزاری دوره آموزشی مربی خانواده به منظور ایجاد شبکه مربیان حوزه ازدواج و خانواده و ویرایش 3 جلد کتاب با عنوان حدیث زندگی ویژه اساتید و مربیان حوزه ازدواج و خانواده نیز از اقدامات موثر این معاونت در حمایت از ازدواج جوانان و کمک به انتخاب های آگاهانه در دولت ابراهیم رئیسی.

تفاهم نامه با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به منظور تسهیل در راه اندازی مراکز و دفاتر مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در شهرهای کم برخوردار و کم برخوردار، اجرای برنامه های گرامیداشت هفته ازدواج در سطح ملی و استانی از جمله برگزاری جشن ملی ازدواج با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت. برگزاری بیش از 200 جشن عروسی در 31 مرکز استان و شهرستان به مناسبت هفته ازدواج، تجلیل از 1791 مسئول و فعال در حوزه ازدواج و خانواده در کشور، ارائه خدمات حمایتی به 2686 مورد از جوانان در آستانه ازدواج از سوی خیرین خودجوش و فعالان مردمی در این راستا سطح کشور نیز تعیین شد تا نسل جوان را به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق و ترغیب کند.

ارائه خدمات مشاوره رایگان به 3 هزار و 129 مورد از مددجویان جوان از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، اجرای 508 برنامه نمونه و آموزشی با کمک ظرفیت موجود استان، برگزاری 285 نشست تخصصی با کارشناسان حوزه ازدواج. و خانواده در سطح کشور، اجرای 784 ویژه برنامه از جمله مسابقات فرهنگی ورزشی به مناسبت هفته ازدواج در کشور نیز از دیگر تعهدات انجام شده در این زمینه است.

تولید بیش از 250 محصول رسانه ای در زمینه ازدواج آسان

تولید بیش از 250 محصول رسانه ای با موضوعات ازدواج آسان، مهارت های زندگی، انتخاب همسر، فرزند پروری و فرزند پروری، سواد رسانه ای در خانواده های جوان، عفاف و حجاب، اعتیاد در خانواده در قالب انیمیشن، انیمیشن، فیلم کوتاه، فیلم های مستند، فیلم آموزشی، پادکست، اینفوگرافیک، پوستر و کارتون نیز در این مدت توسط ادارات کل ورزش و جوانان استان های سراسر کشور ساخته شد.

نظارت بر بازپرداخت وام ازدواج به صورت ماهانه

رصد و پیگیری مستمر موضوع وام ازدواج توسط بانک مرکزی به صورت ماهانه و تحلیل و ارسال به استان ها در سال اول دولت مردمی از دیگر اقدامات مهم در این حوزه است که نشان از توجه ویژه ابراهیم رئیسی دارد. دولت به مقوله ازدواج و خانواده.

در این مدت 897 هزار و 925 مورد وام ازدواج به مبلغ 918507157 میلیون ریال به زوج های جوان متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت شد.

بی شک نظر دولتمردان در مقوله مهارت آموزی، اشتغال و ازدواج نسل جوان می تواند نقش اساسی در تقویت ازدواج جوانان و تشکیل خانواده داشته باشد و در سال های آینده ایران را از گرداب پیری جمعیت و فرصت نجات دهد. استفاده بهینه از استعدادها و توانایی های فرزندان آن مرز و بوم

دیدگاهتان را بنویسید