جان جنین را نجات دهید، از هدر دادن هزینه ها جلوگیری کنید


ساعت: 17:26
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883897

اخیراً وزارت بهداشت به دنبال اجرای مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانان در دو جهت شامل موارد مجاز بستن لوله‌های رحم و دستورالعمل ملی بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار به متخصص زنان بوده است. قانون حمایت از جوانان و خانواده ها به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و دولت باید آن را اجرا کند تا علاوه بر تشویق زوج های جوان به فرزندآوری از انجام آزمایش های تهاجمی و معاینات غیرضروری جلوگیری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اخیراً وزارت بهداشت به دنبال اجرای مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانان در دو جهت شامل موارد مجاز بستن لوله‌های رحم و دستورالعمل ملی بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار به متخصص زنان بوده است. قانون حمایت از جوانان و خانواده ها به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و دولت باید آن را اجرا کند تا علاوه بر تشویق زوج های جوان به فرزندآوری از انجام آزمایش های تهاجمی و معاینات غیرضروری جلوگیری کند.
قبل از صدور دستورالعمل، روند کار به این صورت بود که پرستاران و کارکنان بهداشت، مادران باردار را شناسایی و به سطح بالاتر غربالگری ارجاع می دادند که در سیستم شبکه انجام می شد. در حال حاضر این کار با استانداردهای سخت گیرانه تری نسبت به متخصصین زنان انجام می شود. قبل از اجرایی شدن این بخشنامه غربالگری اجباری بود اما اکنون طبق قانون اجباری نیست و به درخواست یکی از والدین و تشخیص متخصص زنان انجام می شود.
در قانون حمایت از خانواده و جوانان، یک کلمه کلیدی به نام حق حیات جنین داریم، به این معنی که وقتی جنین شکل می گیرد، نباید تصور کرد که قدرت زندگی و مرگ در اختیار پدر یا مادر است. در قانون جدید، سرپرستی یا مساعدت در سقط جنین جرم تلقی شده و جنایت مقصر محسوب می شود. به عنوان مثال، اگر فردی که درگیر سقط جنین است جزو گروه پزشکی باشد، پروانه پزشکی وی حتی برای یک سقط عمدی باطل می شود.
با توجه به دستورالعمل ملی بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار به متخصصان زنان، یکسان سازی و استانداردسازی استفاده از روش‌های تشخیصی، تصویربرداری و آزمایشگاهی مربوط به بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی توسط ارائه‌دهندگان این موارد تدوین و ابلاغ شده است. خدمات.
آزمایش ناهنجاری کروموزومی جنین فرآیندی است که طی آن والدین در مورد سه نوع تریزومی 18، 13 و 21 (سندرم داون) در دوران بارداری دانش و اطمینان کسب می کنند. به غیر از سندرم داون، تریزومی 18 و 13 غیر قابل دوام هستند یا بلافاصله پس از تولد می میرند. بنابراین تحقیقات مربوطه به منظور درمان بیماری ها و تضمین و بهبود سلامت مادر و جنین نیست. بلکه فقط برای شناسایی جنین مبتلا به سندرم داون است تا زودتر سقط شود، از طرفی احتمال ابتلا به سندرم داون بسیار کم است. به گونه ای که بدون انجام هیچ تحقیقی بیش از 99.8 درصد از کل مادران باردار در این زمینه فرزندشان سالم است و این احتمال اندک در بارداری های زیر 35 سال به طور قابل توجهی کمتر از بارداری های بالای 35 سال است.
در فرآیند بررسی ناهنجاری های کروموزومی جنین با انجام سونوگرافی و آزمایشات آزمایشگاهی و ترکیب نتایج این آزمایشات و همچنین سن مادر در سه ماهه اول یا دوم بارداری، احتمال ابتلای کودک به آن وجود دارد. سندرم داون یک خطر (احتمال رنج) است که مشخص می شود. اگر این احتمال کمتر از نقطه برش (1.250) باشد، فرد نسبت به فرزندش که از تریزومی 18، 13 و 21 رنج می‌برد، در محدوده طبیعی قرار دارد و پیگیری بیشتر بی‌معنی است. در صورتی که نتیجه نهایی آزمایشات فوق بالاتر از حد باشد، بسته به رویکرد اخلاقی، دینی و فرهنگی جامعه، امکان پیگیری سلامت جنین وجود دارد و مادر می تواند سلامتی را بداند. از فرزندش با انجام آزمایشات تکمیلی یا عدم وجود سندرم داون و تریزومی 13 و 18. با در نظر گرفتن چالش های اخلاقی و حرام شرعی، نابودی جنین تنها به دلیل تشخیص سندرم داون، تصمیم نهایی در مورد امکان سقط جنین در صلاحیت پزشکی قانونی است.
با توجه به روند بررسی ناهنجاری های جنینی به ویژه سندرم داون که در سال های اخیر موجب تشویش و نگرانی زوجین شده است، در این راستا دستورالعمل حاضر بر اساس ماده 52 قانون حمایت از جوانان، جمعیت و خانواده مصوب آبان ماه. 1400 برای ایجاد وحدت عمل در کاربرد روش های تشخیصی اعلام شده است. این دستورالعمل با رویکرد بازگرداندن آرامش به مادرانی که به طور ناخواسته در معرض اضطراب از وضعیت فرزند خود قرار گرفته اند، تهیه شده است و از آنجایی که فرآیند بررسی ناهنجاری های کروموزومی جنین غیرضروری و اختیاری است، می توان در این مورد توقف کرد. هر مرحله از فرآیند درخواست والدین بر اساس دستورالعمل فعلی، از این پس روند بررسی ناهنجاری های کروموزومی جنین شفاف، دقیق، علمی و بر روی سیستم الکترونیکی خواهد بود و در صورت اصرار مادر بر نابودی جنین مبتلا، تصمیم نهایی توسط مادر گرفته می شود. پزشکی قانونی

ممنوعیت عقیم سازی و بستن لوله ها
طبق قانون حمایت از خانواده و جوانان، عقیم‌سازی دائمی زن و مرد (مانند بستن لوله‌های رحم) در دستورالعمل بستن لوله‌های مجاز ممنوع است. عقیم سازی زنان تنها در مواردی که حاملگی خطرات جانی مادر را به همراه داشته باشد یا آسیب قابل توجهی مانند عوارض جسمی جدی یا مشکلات (مشکلات شدید غیرقابل تحمل) در دوران بارداری یا پس از تولد داشته باشد و راه دیگری برای پیشگیری از آسیب وجود نداشته باشد. یا گفته شده آسیب با روش های پیشگیری موقت امکان پذیر نیست، می توان با توجه به شرایط پزشکی ذکر شده در این دستورالعمل انجام داد. با توجه به اجرای این ماده قانونی و با توجه به سختی عمل برداشتن توبکتومی معکوس و عدم موفقیت عمل در بسیاری از موارد و همچنین احتمال حاملگی خارج رحمی پس از جراحی اصلاحی، این روش با توجه به قانون تنها در مواردی که حاملگی مکرر با خطرات جدی برای سلامتی و زندگی بیمار همراه باشد به عنوان گزینه ای برای جلوگیری از بارداری ارائه می شود. لذا با توجه به تشکیل پرونده و روش‌های عقیم‌سازی دائمی زنان، دستورالعمل‌های ملی به‌عنوان مبنایی برای اجرا توسط کلیه دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های تابعه و سایر بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه تدوین و ابلاغ شده است. مراکز پزشکی
مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در صورت مشاهده هرگونه تخلف از مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانان در مجتمع های درمانی به سامانه ۱۹۰ کد ۶ بازرسی وزارت بهداشت و درمان اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید