جاه طلبی های جهانی ایران با صادرات پهپاد

جاه طلبی های جهانی ایران با صادرات پهپاد

روز جدید ست فرانزمن، تحلیلگر دفاعی و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در اورشلیم، می گوید: «ایران در حال حاضر یک بازیگر جهانی در صادرات هواپیماهای بدون سرنشین است. این واقعیت که پهپادهای جدیدتری مانند مهاجر 6 در مکان‌هایی مانند شمال آفریقا دیده می‌شوند، «نشان می‌دهد که کشورها به این پهپادها به عنوان یک تغییر دهنده بازی نگاه می‌کنند. مهاجر 6 یک پهپاد پیشرفته ایرانی است که گفته می شود تا 125 مایل برد دارد و قادر به حمل مهمات خوشه ای است.

تهران به آرامی فروش فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را به کشورهای خارج از خاورمیانه افزایش داده است و به دنبال تبدیل شدن به یک بازیگر نظامی در بازار بین المللی است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایرانی و همچنین کارشناسان دفاعی در داخل و خارج از کشور، ایران طی سال‌های گذشته در زمینه طراحی و ساخت پهپادهای نظامی پیشرفت‌های مستمری داشته و اکنون در تلاش است تا آنها را به خارج از منطقه نیز صادر کند. حضور جهانی، فروش هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته نظامی به کشورهای دیگر. این رویکرد منبع درآمد و نفوذ سیاسی مهمی برای ایران منزوی است که با محدودیت های مالی تحمیل شده توسط ایالات متحده دست و پنجه نرم می کند.

اکنون شاید روسیه نیز یک مشتری بالقوه باشد. ست فرانزمن، تحلیلگر دفاعی و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در اورشلیم، گفت: «ایران اکنون یک بازیگر جهانی در صادرات هواپیماهای بدون سرنشین است. این واقعیت که پهپادهای جدیدتری مانند مهاجر 6 در مکان هایی مانند شمال آفریقا دیده می شوند، نشان می دهد که «نشان می دهد که کشورها به این پهپادها به عنوان تغییر دهنده بازی نگاه می کنند. مهاجر 6 یک پهپاد پیشرفته ایرانی است که گفته می شود تا 125 مایل برد دارد و قابلیت حمل مهمات خوشه ای را دارد.

فرانزمن می‌گوید: «این یک سلاح شگفت‌انگیز ارزان است» و اضافه می‌کند که پهپادهای ایرانی ارزان‌تر از سایر مدل‌های موجود در بازار هستند، اما در عین حال پیچیده‌تر می‌شوند و ارزش خود را در میدان‌های جنگ در خاورمیانه به اثبات رسانده‌اند.

ایران که تولید پهپادهای خود را در دهه 1980 در جریان جنگ عراق با وجود تحریم های فلج کننده آغاز کرد، توانسته است انواع بسیاری از پهپادهای نظامی را تولید کند که به گفته کارشناسان و تحلیلگران، توانایی شناسایی و گشت زنی را دارند.

برنامه پهپادهای ایران به نگرانی اصلی اسرائیل و ایالات متحده تبدیل شده است و اسرائیل سایت های تولید و ذخیره پهپادهای ایران را هدف قرار داده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در نشست امنیتی منطقه‌ای اخیر در قطر، «شبکه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین یا هواپیماهای بدون سرنشین ایران، موضوعی کلیدی است».

به گفته فرانزمن، پهپادهای ایران همچنان در حاشیه بازار جهانی هستند و بیشتر توسط کشورهای کم درآمدی خریداری می شوند که نمی توانند آنها را از سایر تامین کنندگان تامین کنند. در این زمینه ایران نیز رقابت شدیدی با ترکیه دارد که پهپادهای TB2 را به کشورهایی مانند آذربایجان، پاکستان و اتیوپی فروخته است و اوکراین نیز در جنگ با روسیه از آنها استقبال کرده است.

دیپلمات های غربی در گفتگو با نیویورک تایمز دریافت پهپادهای ایرانی توسط دولت اتیوپی که در حال جنگ با شورشیان تیگری است را تایید کردند و سپس وزارت خزانه داری آمریکا علناً مشکل را پذیرفت و تحریم های جدیدی را علیه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران اعمال کرد. دفاع اسرائیل در فوریه گذشته اعلام کرد که مهاجر 6 نیز به ونزوئلا فروخته شده است.

به گفته تحلیلگران نظامی و بر اساس تصاویر ماهواره ای و تحلیل تصاویر بقایای هواپیماهای بدون سرنشین، ایران نیز در حال تامین پهپادهای سودان است. سودان نیز تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است. ایران انگیزه های سیاسی و مالی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین به چنین کشورهایی دارد و به عنوان بخشی از سیاست منطقه ای خود در خاورمیانه، هواپیماهای بدون سرنشین را نیز در اختیار گروه های نیابتی خود قرار می دهد. این فروش ها به تهران این امکان را می دهد که در برابر تلاش های غرب برای منزوی کردن ایران، روابط بین المللی برقرار کند و منبع درآمدی به دست آورد.

فرزین ندیمی، تحلیلگر نظامی و محقق مقیم انستیتو واشنگتن که در صنایع دفاعی ایران تخصص دارد، می‌گوید: «آنها به چنین قابلیت قابل توجهی از پهپاد دست یافته‌اند، بنابراین جای تعجب نیست که کشورهای دیگر نیز مایل به داشتن چنین فناوری باشند. پهپادهای ایران را باید به عنوان سلاح جدی گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید