جایگزینی برای شکست مذاکرات هسته ای با ایران

جایگزینی برای شکست مذاکرات هسته ای با ایران

تصادفی نیست که هر بار که مذاکرات هسته ای به بن بست می رسد، یک مقام ایرانی تهدید می کند که اگر اسرائیل در رابطه با ایران اشتباه کند، تل آویو و حیفا با خاک یکسان خواهند شد.

محکومیت ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و واکنش تهران به این اقدام نشان دهنده شکاف طولانی بین واقعیت های کنونی و امید به احیای توافق هسته ای قبلی یا رسیدن به نسخه جدید است. سوال فعلی این است که در صورت شکست کامل مذاکرات هسته ای غرب و ایران، دو کشور چه جایگزین هایی می توانند داشته باشند؟

در پی محکومیت آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران، این کشور 27 دوربین مداربسته آژانس را در نطنز، اصفهان، تهران و سایر تاسیسات هسته ای متوقف کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، سپس هشدار داد که فعال نشدن این دوربین ها تا چهار هفته آینده به معنای از بین رفتن شانس احیای برجام است. ایران همچنین اعلام کرده است که تولید و نصب سانتریفیوژها و استفاده از نسخه های جدیدتر و کارآمدتر را تسریع خواهد کرد.

تهران به سه خواسته در مذاکرات ادامه می دهد: حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست ها، اطمینان به آمریکا مبنی بر عدم خروج از توافق هسته ای، و لغو اکثر تحریم های آمریکا قبل از امضای توافق و ابزارهای اجرایی. به دو گروه تقسیم می شوند. اول، ابزارهای مرتبط مستقیم با فعالیت های هسته ای ایران، مانند افزایش نرخ غنی سازی تا 90 درصد و خروج از معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای و کاهش سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به سطحی که به طور موثر مانع از انجام ماموریت های بازرسان آژانس در تاسیسات هسته ای ایران می شود.

گروه دوم شامل ابزارهایی است که مستقیماً به مذاکرات هسته ای مربوط نمی شود و شامل نقش تسلیحات خارجی ایران به ویژه سپاه پاسداران و نیروهای داخلی مرتبط در تعدادی از کشورهای عربی مانند عراق، لبنان، یمن، سوریه و غزه است. تصادفی نیست که هر بار که مذاکرات هسته ای به بن بست می رسد، یک مقام ایرانی تهدید می کند که اگر اسرائیل در رابطه با ایران اشتباه کند، تل آویو و حیفا با خاک یکسان خواهند شد.

تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل نمونه ای از مواردی است که ایران می تواند در مذاکرات هسته ای از آن استفاده کند. نماینده حزب الله لبنان این واقعیت را درک کرده و در سایه آن عمل می کند، بنابراین هیچ اقدام عملی علیه کشتی یونانی که برای بررسی گاز وارد میدان دریایی «کاریش» شده بود انجام نداد تا آسیبی به ایران وارد نشود. خطاب به ایالات متحده و اسرائیل که مرزهای دریایی لبنان به ابزاری برای مذاکره تبدیل شده است. در عراق، اربیل و مؤسسات مرتبط با ایالات متحده مورد هدف شبه نظامیان استانی قرار گرفتند، اما به اعلان جنگ علیه ایالات متحده منجر نشدند.

همزمان با این بازی پیچیده، بحران اقتصادی در ایران و نارضایتی مردم از وخامت اوضاع معیشتی ادامه دارد و اسرائیل مدام تهدید به حمله نظامی گسترده به تاسیسات هسته ای ایران و گسترش اتحادهای منطقه ای خود می کند. همکاری امنیتی و نظامی با دشمنان رژیم ایران در داخل و خارج را تقویت می کند.

با این حال، آغاز یک جنگ جدید در خاورمیانه به دلیل تأثیر مستقیم آن بر قیمت نفت، یکی از موضوعاتی نیست که دولت آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره به دنبال آن است. اما هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه غرب و واشنگتن اصول قاطع خود در مورد ایران را کنار بگذارند و به ویژه مانع از عبور آن از آستانه هسته ای و ایجاد زرادخانه هسته ای شوند، وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید